Zx9r - 95

dblup

Ett hjul.
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
Yzf750r -93
Tjena.

Har kommit över en gammal ZX9R -1995.
Gubben som hade den innan har inte haft igång den på flera år, och till slut skrevs hon över till mig då hans intresse hade svalnat av.

Nu till problemet(en).

När jag först fick hem hojen så startade den inte, införskaffade mig 4 nya tändstift och ett batteri, och nu fick jag igång motorcykeln. Men nu går den enbart igång på full choke, och dör vid minsta lilla gaspådrag.

Sen har jag också luskat fram att när man reser hojen upp från stödet, så ökar den lite i varvtal, upp mot 2500-3000 rpm, och timear man att gasa samtidigt som man reser hojen så kan jag varva ur den, då kan jag hålla den upp mot 11.000 rpm, och släpper jag inte av helt så kan jag hålla den i varv (läs: går fortfarande dåligt trots att den kommer upp i varv).

Värt att tilläggas är att jag har kopplat förbi soppapumpsrelät och fått det fastställt att det är trasigt. Igår började jag hinka av ventilkåpa osv för att kolla ventilspel, och upptäckte att insugskammen stod ett hack för högt upp. Noterade även att /alla/ fyra lågfartsmunstycken är helt igensatta, vet inte ifall det är som på crossen där du skall kunna se rakt igenom munstycket, men det gick inte på något utav dessa, försökte rengöra dom lite men fick inte fram något litet hål att kika igenom.

Någon som har någon aning om vart jag ska börja eller vad som kan vara fel? I övrigt är hojen relativt fräsch för sin ålder och har rullat runt 4700 mil.

Tack på förhand
MVH Anton

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Du har svarat på din egna fråga! Börja med att ställa kammarna rätt och rengör samtliga förgasare noggrannt (isärmontering, bensinbad och tryckluft), finns det skit i munstyckena så kan du ge dig fan på att skiten har hittat till andra ställen också! Håll ordning så att alla grejer hamnar på samma plats igen. Håll utkik efter kassa oringar, och slitna delar. Sen i med fräsh soppa.
Då går den nog bättre än sist du hörde den. Lycka till! :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Rengör munstyckena med koppartråd från högtalarkabel. Vecka tråden så den river bra inne i munstyckena. Du ska helt klart se igenom lågfartsmunstyckena.

dblup

Ett hjul.
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
Yzf750r -93
Jag håller på att ställer kammarna, får hoppas att det ger med sig nu. Har en förkärlek för dessa "gamla klassiska" hojarna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati