zx9r

anders1

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
zx9r
Tjena!

Inför förra sässongen köpte jag en zx9r -95, kört med den ca 200mil utan några problem.

På senare tid (slutet på säsongen) verkade det som om kopplingen börjat ta slut, den hoppar till när man lägger i ettan, när man växlar så känns det som om inte växellådan är riktigt frikopplad från motorn, (tendens till crossväxling)

Ibland har jag även känt att den vid fullt gaspådrag vid lägre växlar 1:an & 2:an " hugger till" känns som om bakhjulet släpper för en mycket kort stund,
Har dock bara hänt vid enstaka tillfällen.

(Har bänkat bågen till 153hkr, varför jag inte tycker det verkar omöjligt att bakhjulet skulle släppa)

Har i övrigt inte haft några problem med drivningen.

Hade varit tacksam om någon med erfarenhet av liknande "problem" kunde ge mig lite tips på vad det kan vara. Räcker det med att byta lammeler?

Tack på förhand/ Anders
 

Cerchak

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ZX7R 97:a
Det låter som en "vanligt" problem med Kawasaki. Alla jag träffat som haft en Ninja med ett par år på nacken säger att växellådan beter sig på det sättet. Tyvärr vet jag inte vad man ska göra åt det :/
 

Pegasus

Prosit...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta, bland fiskarna....
Hoj
KTM 250 EXC-F -13
zx9-97

Jag tror att jag vet hur du menar...
När jag bytte olja till ett annan spec (dyr) inbillade jag mig att det blev bättre (för den var ju dyr :rolleyes: ) sen sänkte jag tomgången rejält så nu hoppar till ytterst lite.

Jag tyckte också att det klonkade och levde om rätt rejält när man växlade i början, men Ninjan gillar INTE touringväxlingar utan det skall vara snabbt och bestämt, och använder även mellangas vid nerväxlingar så är hon glad.
Sen är lådorna inte de bästa men det kan man ju mörka .......
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top