zxr/rsv

lurvensudd

lurvensudd
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
BMW R60-67,TLS
Hej, Har tänkt implementera en mille motor i zxr chassi, ramen skall kapas och "nedre" aluminiumramen skall bultas àla trx 850 ihop med en egen fackverksram, liknande ducati, vet ngn dimesion på ducati rören i ramen ?
Har 21,7 mm sömlösa rör, 3mm gods...duger de eller ska man gå på tjockare tro ?
Ingen me en ducce som kan springa ut med skjutmåttet ?
( Bara för att få ett hum )
Ramen har tyska papper, ngn som vet hur man enklast gör med myndigheterna ?
Ska man reg.bes hojen först och sen bygga om eller bara bygga klart och hoppas på det bästa..?

Någon där ute med ett svar ? :confused:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nedre aluram? finns de en sån på zxr? förstår inte riktigt med zxr alu ram och fackverk :va vart ska fackverket vara?
ang bes så ring tekniska bes o fråga el ring närmsta sfro snubbe som håller på med likn.. bes komma gå lös på minst 5000spänn
http://www.sfro.com/

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
V-twin motor i ett rad4 chasi? :va , vad är det för Mille motor du har ligandes 98-06?

lurvensudd

lurvensudd
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
BMW R60-67,TLS
696.jpg

TRX8501.JPG
zxr chassie är för bred för mille motor, därav ombyggnad till fackverksram inkl. styrhuvud. Bilden nedan är från nya aprilia 750:an. Tanken är att det ska bli ngt liknande, därför är jag nyfiken på dimensionerna. Någon som förstår ?
Har ett rullande chassie till -94 zxr och millemotor -01.
Den andra bilden visar en trx 850, ngt liknande är tänkt som sammanfogning mellan fackverk och alu-ram. . .

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
View attachment 204719

View attachment 204727
zxr chassie är för bred för mille motor, därav ombyggnad till fackverksram inkl. styrhuvud. Bilden nedan är från nya aprilia 750:an. Tanken är att det ska bli ngt liknande, därför är jag nyfiken på dimensionerna. Någon som förstår ?
Har ett rullande chassie till -94 zxr och millemotor -01.
Den andra bilden visar en trx 850, ngt liknande är tänkt som sammanfogning mellan fackverk och alu-ram. . .

ja då fattar man ju liiite mer iaf..
men när du väl hittar dimension så kanske ta lite fetare rör.. lite snyggare + hållbarare.. skulle gissa på 25-30mm nåt

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ta en titt på vad andra rambyggare använder. Så som Spondon, Terry Sheppard, UNO, mfl.

Jag är på Ozeos linje. Feta är coolare. Tjockare rör gör ju att du kan ha tunnare gods och på så sätt få en styvare ram utan att göra en tyngre.
Trixet ligger ju i att hitta brytpunkten och få till en bra ramlayout.

Idén är faktiskt inte så tokig. Jag kanske skulle ta och "låna" den jag oxå. :)
Funderar själv lite på en trellisram, och sving-infästnignen har varit ett område jag ställt mig frågande till. Men tänkt att det skulle nog lösa sig om jag bara fortsatte att kolla hur profsen löst det.
Dessutom lär det inte bli jag som håller i "svetspinnen" om det blir av. Rätt man på rätt plats heter det ju... hehe

Ta en titt på chromium molybdenum steel
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrome_moly

Jag är säker på att du kan "surfa" dig till mer info genom att utgå från chromoly :)

Lycka till
:hej

lurvensudd

lurvensudd
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
BMW R60-67,TLS
Ja ni har nog rätt ang tjockleken, jag tänkte att om man kan behålla befintlig svinginfästning så vinner man mycket, mindre parametrar att hålla rätt på, enklast hade nog varit att bara ersätta den " bulliga " biten på ramen med inre förstyvning + aluplåt/profil runt, men jag ställer mig ytterst tveksam till att svetsa i gjuten aluminium..Ska ta lite bilder på skräpet och återkomma med mina tankar..

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha