ZZR-1400 8.81 sek på 402!?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Många vet säkert att Kawa ZZR 1400 (heter även ZX14 utanför Europa) är en av de snabbaste hojjarna, om kanske inte den absolut snabbaste standardhojjen som finns just nu när det gäller att köra fort med serietillverkad standardmotor. Jag har hittat ett par filmklipp, bl.a det här som visar en ZZR 1400:a som kör kvartsmilen (402 m) på under 9,17 sek, vilket är snabbt, riktigt snabbt enligt dom som har koll. Porsche 911 Turbo & BMW M3 gör samma repa på drygt 12 sek som jämförelse enligt uppgift via en motorsajt.

Nu har dock det omöjliga inträffat, i alla fall enligt mig känns det som, då jag nyss hittade en ZZR 1400 som kör 402 m på 8,81 med standardmotor :skrämd

[YOUTUBE-ID]6Oh2zxbZqkA[/YOUTUBE-ID]

Om denna tid verkligen är realistisk, så undrar jag i så fall om den finns nån annan hojj som är snabbare än denna ZZR 1400 med standardmotorn?

Nån som vet :Bugar
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Wow! Var det en Hayabusa som blev förnedrad?

Säger som Will Smith: "Gotta get me one of these!"
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
"no turbo" men är den orginal då? Var stod det?

Hojen i sig var ju allt annat än orginal.

Snabbt som fan:yoparty
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Ja! Det inger helt klart respekt! Gollum! :tummenupp

Min hoj är från 1998 och kanske också hyfsat snabb för att vara en standard hoj! :banana

Citerar från "Bike Test 2008"

(Suzuki RF900 R: "Vid våra testmätningar blev vi mycket överraskade av accelerationssiffrorna. Vad sägs om 0-100 på 2.5 sekunder? Eller stående kvartsmilen på 10.4 sekunder. Så snabba tider hade vi på Bike aldrig tidigare mätt och inte så särskilt många senare heller."

"Vid den långa accelarationen 0-1000 meter fick vi för första gången en accelaration på under 20 sekunder, 19,9 för att vara exakt. Den tiden har sedan slagits av bara en handfull motorcyklar.)


Det är väl hyfsade tider för en 11 år gammal standardhoj? :yoparty
 
Last edited:

adrenaline

Adrenaline Mc
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha R1 -07 PCIII,KN,Mivv decat,A&R buffle kit,Kevlar lameller,Snabbgas, mm
Du får visa alla vad den går för på Ons!! :yoparty
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Med de ändringar som är gjorda på ZX14 (och kanske annat också) har den snabbaste Street Legal Busan varit ner på 7s tider.

Så då menar du att Busan är snabbare än denna Kawa med samma externa mods, d.v.s inget vässat i motorn :va
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Ja! Det är ju synd att vi inte fortfarande har Barkabyrakan! Så vi hade kunnat ha lite race! :yoparty
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Så då menar du att Busan är snabbare än denna Kawa med samma externa mods, d.v.s inget vässat i motorn :va

Ja, Busan har mer effekt såväl med originalsystem som med eftermarknadssystem+PC :) Den har också ett klart mer kompetent chassi när det svänger...Men Kawan som bara är ett hår efter är bekvämare att toura på för de som är långa och Kawan har snyggare röv :D http://www.sportrider.com/bikes/146_0804_kawasaki_zx14_suzuki_gsx1300r/index.html
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ja! Det inger helt klart respekt! Gollum! :tummenupp

Min hoj är från 1998 och kanske också hyfsat snabb för att vara en standard hoj! :banana

Citerar från "Bike Test 2008"

(Suzuki RF900 R: "Vid våra testmätningar blev vi mycket överraskade av accelerationssiffrorna. Vad sägs om 0-100 på 2.5 sekunder? Eller stående kvartsmilen på 10.4 sekunder. Så snabba tider hade vi på Bike aldrig tidigare mätt och inte så särskilt många senare heller."

"Vid den långa accelarationen 0-1000 meter fick vi för första gången en accelaration på under 20 sekunder, 19,9 för att vara exakt. Den tiden har sedan slagits av bara en handfull motorcyklar.)


Det är väl hyfsade tider för en 11 år gammal standardhoj? :yoparty

Dom där tiderna stämmer tyvär inte, det kan jag lova dig.
Iaf inte orginal.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja! Det inger helt klart respekt! Gollum! :tummenupp

Min hoj är från 1998 och kanske också hyfsat snabb för att vara en standard hoj! :banana

Citerar från "Bike Test 2008"

(Suzuki RF900 R: "Vid våra testmätningar blev vi mycket överraskade av accelerationssiffrorna. Vad sägs om 0-100 på 2.5 sekunder? Eller stående kvartsmilen på 10.4 sekunder. Så snabba tider hade vi på Bike aldrig tidigare mätt och inte så särskilt många senare heller."

"Vid den långa accelarationen 0-1000 meter fick vi för första gången en accelaration på under 20 sekunder, 19,9 för att vara exakt. Den tiden har sedan slagits av bara en handfull motorcyklar.)


Det är väl hyfsade tider för en 11 år gammal standardhoj? :yoparty


Helt klart mycket bra tider för en hoj på den tiden. Tiden 2.5 s är troligen inte korrekt men de andra tiderna ligger helt i linje med vad en hoj med den relativt höga vikten och 110 hp på slangen (avstrypt) kan förväntas ådstadkomma. RF900 har lång sving, är framtung och har traktorväxlad etta så de är fortfarande förhållandevis konkurrenskraftiga 0-100 även jämfört med nyare hojar. Påståendet att endast en handfull hojar klarar 0-1000 m på 19.9 s måste vara gammalt. Det har de flesta literhojar och säkert många 600or klarat med god marginal sedan milleniumskiftet.

Gissar att du kör Busa? :)

Hur kunde du gissa det :) Tycker för egen del att Busan och Kawa ZX14 är ganska så likvärdiga prestandamässigt och att det mer handlar om tycke och smak. Båda drar väldigt bra och går fort som tusan med bortkopplad toppfartsspärr. Det krävs mycket mer än att ha en stark hoj, oavsett det är en Busa Gen II eller Kawa ZX14 för att köra runt 9 blankt.
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Helt klart mycket bra tider för en hoj på den tiden. Tiden 2.5 s är troligen inte korrekt men de andra tiderna ligger helt i linje med vad en hoj med den relativt höga vikten och 110 hp på slangen (avstrypt) kan förväntas ådstadkomma. RF900 har lång sving, är framtung och har traktorväxlad etta så de är fortfarande förhållandevis konkurrenskraftiga 0-100 även jämfört med nyare hojar. Påståendet att endast en handfull hojar klarar 0-1000 m på 19.9 s måste vara gammalt. Det har de flesta literhojar och säkert många 600or klarat med god marginal sedan milleniumskiftet.



Hur kunde du gissa det :) Tycker för egen del att Busan och Kawa ZX14 är ganska så likvärdiga prestandamässigt och att det mer handlar om tycke och smak. Båda drar väldigt bra och går fort som tusan med bortkopplad toppfartsspärr. Det krävs mycket mer än att ha en stark hoj, oavsett det är en Busa Gen II eller Kawa ZX14 för att köra runt 9 blankt.


Tror du 402meters tiden stämmer också? det tror inte jag iaf.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Vet inte, hojen är tung och effektsvag men med allt på plats - duktig förare och klistrad bana så kanske...Siffran låter dock aningen optimistisk.

mm tror nästa man kan plussa på en sec på ovanstående tid,.
Men snabb är den iaf, dock inte så snabb som tidningen säger.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det kanske där den hamnar för att inte avvika från hojar med motsvarande prestanda. Inte ens hojar med betydligt mer effekt som t.ex. ZZR100, Blackbird, ZX12 o s v brukar köra 10.4 särskilt enkelt. Den första hojen som piskades upp att gå under 10s på kvartsmilen var om jag minns rätt just Kawa ZX14R, möjligen om någon Gixxer 1000 kan ha sniffat höra 9or tidigare.

Säger man att standardbilen man har går mitten/låga 13s på 402m så tycker folk nästan synd om en, kan något verkligen vara så djäkla slött? Ändå är det hyftsat för en ren standard familjebil och räcker till att dra ifrån många halvsnabba (touring) hojar från 200+ och upp.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Gammal maskin lever än ,,, vet när jag hade min 1100R från 1989 å åkte som bäst 10.18s å 232km/h på den, då vart den "nästan" orginal, enda som vart bytt då var förgasare.

Den fyller 20år iår :banana
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Men Kawan som bara är ett hår efter är bekvämare att toura på för de som är långa och Kawan har snyggare röv :D

Bra & roligt test att läsa, verkligen...tackar för länken :tummenupp Jag var nämligen ute efter att köpa just Haybusan i somras, men efter att ha testkört den under 5 min så kände jag att Busan inte var något för mig, då t.ex bromsarna var i princip helkassa mot vad jag var van vid samt förväntade mig från en hoj som klarar 300+ (jag körde då Aprilia RSV-R 1000 06:a själv). Bromsarna får också mycket riktigt kritik i testet och kallas för "träiga". Dessutom kunde jag, precis som du själv påpekade, aldrig riktigt lära mig acceptera den fula bakdelen, den s.k "elefantskallen" till cuts i baken på Busan, tyvärr faktiskt. Efter att ha tittat lite till på den, så kändes kåpsetet väldigt svulstigt, som om hojjen typ börjat smälta, hela looken påminner om en övergrillad marshsmallow som nån skrev här på Sporthoj, som jag läste efter att jag jagade info om Busan. Ja, jag hade faktiskt bestämt att jag skulle köpa Top Of The Line, State Of The Art, TopNotch, d.v.s Haybausa enligt allt jag läst & hört.

Men efter att ha testkört två Busor, en 03 & en 07:a så ändrade jag uppfattning och ville inte längre ha nån Busa, vilket i.o.f.s är meningen med testkörningar tack & lov kanske. Nu slumpade det sig så att bredvid båda Busorna i butiken, stod nå´t svart som jag inte sett innan testkörningarna av Busorna. Jag kollade in den svarta saken, och det var så klart ZZR 1400:an. Jag frågade lite om hojjen, och säljaren sa att det var Kawa´s svar på Hayabusa, d.v.s båda två är de största & snabbaste Sport-Tourer-hojjarna på marknaden idag. Aha, perfekt tänkte jag, för det var just det största & snabbaste jag faktiskt var ute efter som sagt, plus att det skulle vara bra en schysst design enligt min smak, och Kawan´s rymdimperie-bakdel, insektsliknande-framdel, Testarossa-gälarna på sidorna m.m tilltalade mig direkt. Jag tog hojjen på en repa, på 45 min, och efter att ha konstaterat att bl.a bromsarna var de bästa jag någonsin testat (ja den har ABS), växellådan det rappaste, jag hur mycket positivt som helst (läs mer i min recension här om intresse finns), så köpte jag Kawan direkt. Men, hade inte Kawan stått där bredvid, hade jag kanske...kanske ägt en Haybusa trots allt, men nu fanns det ett fullgott alternativ, för båda hojjarna är extremt jämbördiga minsann :D

Ja, Busan har mer effekt såväl med originalsystem som med eftermarknadssystem+PC :)

Ja, enligt testet på Dynobänken hade Kawan 169 hkr och Busan 171, så Busan hade mer hästar, typ 2 st..å andra sidan hade Kawan mer vridmoment i gengäld :) Jag skulle säga som jag sa innan, extremt jämbördiga :yoparty


Den har också ett klart mer kompetent chassi när det svänger...

Sista meningen i testat avslutades så här, ang chassi & komfort:

When I need to get to point B in a hurry I'd rather get there comfortably on the Kawasaki than a few microseconds earlier on the Suzuki.

Och det sammanfattar ganska exakt vad jag upplevde själv efter testkörningarna av båda hojjarna, plus att Kawan är bra mycket snyggare...detta enligt mig då förstås, jag skulle nog säga som jag sa innan igen, extremt jämbördiga :banana
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top