Men Kawan som bara är ett hår efter är bekvämare att toura på för de som är långa och Kawan har snyggare röv
Bra & roligt test att läsa, verkligen...tackar för länken
Jag var nämligen ute efter att köpa just Haybusan i somras, men efter att ha testkört den under 5 min så kände jag att Busan inte var något för mig, då t.ex bromsarna var i princip helkassa mot vad jag var van vid samt förväntade mig från en hoj som klarar 300+ (jag körde då Aprilia RSV-R 1000 06:a själv). Bromsarna får också mycket riktigt kritik i testet och kallas för "träiga". Dessutom kunde jag, precis som du själv påpekade, aldrig riktigt lära mig acceptera den fula bakdelen, den s.k "elefantskallen" till cuts i baken på Busan, tyvärr faktiskt. Efter att ha tittat lite till på den, så kändes kåpsetet väldigt svulstigt, som om hojjen typ börjat smälta, hela looken påminner om en övergrillad marshsmallow som nån skrev här på Sporthoj, som jag läste efter att jag jagade info om Busan. Ja, jag hade faktiskt bestämt att jag skulle köpa Top Of The Line, State Of The Art, TopNotch, d.v.s Haybausa enligt allt jag läst & hört.
Men efter att ha testkört två Busor, en 03 & en 07:a så ändrade jag uppfattning och ville inte längre ha nån Busa, vilket i.o.f.s är meningen med testkörningar tack & lov kanske. Nu slumpade det sig så att bredvid båda Busorna i butiken, stod nå´t svart som jag inte sett innan testkörningarna av Busorna. Jag kollade in den svarta saken, och det var så klart ZZR 1400:an. Jag frågade lite om hojjen, och säljaren sa att det var Kawa´s svar på Hayabusa, d.v.s båda två är de största & snabbaste Sport-Tourer-hojjarna på marknaden idag. Aha, perfekt tänkte jag, för det var just det största & snabbaste jag faktiskt var ute efter som sagt, plus att det skulle vara bra en schysst design enligt min smak, och Kawan´s rymdimperie-bakdel, insektsliknande-framdel, Testarossa-gälarna på sidorna m.m tilltalade mig direkt. Jag tog hojjen på en repa, på 45 min, och efter att ha konstaterat att bl.a bromsarna var de bästa jag någonsin testat (ja den har ABS), växellådan det rappaste, jag hur mycket positivt som helst (
läs mer i min recension här om intresse finns), så köpte jag Kawan direkt. Men, hade inte Kawan stått där bredvid, hade jag kanske...kanske ägt en Haybusa trots allt, men nu fanns det ett fullgott alternativ, för båda hojjarna är extremt jämbördiga minsann
Ja, Busan har mer effekt såväl med originalsystem som med eftermarknadssystem+PC
Ja, enligt testet på Dynobänken hade Kawan 169 hkr och Busan 171, så Busan hade mer hästar, typ 2 st..å andra sidan hade Kawan mer vridmoment i gengäld
Jag skulle säga som jag sa innan, extremt jämbördiga
Den har också ett klart mer kompetent chassi när det svänger...
Sista meningen i testat avslutades så här, ang chassi & komfort:
When I need to get to point B in a hurry I'd rather get there comfortably on the Kawasaki than a few microseconds earlier on the Suzuki.
Och det sammanfattar ganska exakt vad jag upplevde själv efter testkörningarna av båda hojjarna, plus att Kawan är bra mycket snyggare...detta enligt mig då förstås, jag skulle nog säga som jag sa innan igen, extremt jämbördiga