Funderar på att börja med RR

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Tjenare,

Nu sitter man här i träsket.
Efter att ha haft körkort i 2 månader och precis avverkat min första banåkning (uppe i dalarna, tisdags) så ligger man hemma med bruten fot på ett par ställen (gips) och lite annan skit (high-sidade). Hojen står på verkstad för att lagas/bytas ut (Yamaha R1-04).

Men jag kan inte sluta flina åt mig själv och hur jäfla kul det var nu när man ligger här i sängen. Jag är helt enkelt heeelt såld på banåkning. :banana

Dock så kommer den klassiska saken upp. Pengar, känne ratt jag skulle vilja behålla min R1.a som vanlig gathoj, har inte råd att ha den som banhoj och gathoj.. så funderar på att införskaffa mig en banhoj.
Men vilken klass rekomenderar alla att man ska börja i? vad behöver jag tänka på runt omkring?
vad behövver jag skaffa mer för grundutrustning för att klara träningar och kanske någon tävling?

som sagt, är ett blåbär som är helt såld på detta nu så tar tacksamt emot alla förslag/hjälp

MVH Fredrik
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Spoox skrev:
2307274 Tjenare,

Nu sitter man här i träsket...
Visst är det underbart med racing. Och du slipper fundera på andra hobbies, då RR tar ALLA dina pengar och lite till... Läs mer här, där du får svar på många frågor http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=64333

Mitt tips är helt klart att börja med 250 SP, den billigaste klassen, du får en hoj för typ 30 000:-. En perfekt instegsklass.

Lycka till!
Åsa. :hej
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Instämmer helt med föregående skribent.

Köpte själv en RGV för inte alls mycket pengar för att testa på RR i höstas.
Gick licenskursen i våras och har tränat en del under sommaren. Sitter bara och väntar på att man ska få åka iväg och träna igen. Är hur KUL som helst! :banana

Problemet är väl bara att man har blivit sugen på att byta hoj. Och det kostar ju som sagt pengar, men pengar är ju till för att användas!
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
tackar tackar,

ja, jag bara väntar på att 5 veckor ska gå så man kan plocka va gipset och ge sig ut på hojen igen :rofl
vilken kännsla, sen gick de ju jefligt bra med för att vara första gångenoch all var impade :D

Hur är de att köra 250? själv har jag ju bara kört 1000 och satt i planer på 600 ev, men man kanske ska gå ner till 250.
vad bör man räkna med för budget till 250/600? någon som har koll på de?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har du råd så är det klart att du ska åka 600/1000. En R6-00 är ju inte dyr och alla har delar till dem på tävlingarna. Lite mer däck går väl åt mot en tvåtack men du slipper riva motorn lite då och då. Bara tanka och byta olja typ. Om du nu köper standard och inte Supersport. Man kan klara sig med en vertygslåda och sen låna grejor. Det funkar att börja med. Sen när du inte är nybörjare får du köpa på dig egna grejor. Typ kompressor, udda vertyg, däckjärn.

Du ska ha en hoj, lite resevdelar, extra fälgar, extra kåpor, skyddskläder.
Åk på din första träning och sen ser du själv vad du vill ha mer.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
tackar :)

är så jefla sugen nu, bara väntar på att de ska ta av gipset :p
mm, de lutar nog åt en 600 mer och mer. får kolla vidare efter priser och verktyg mm, man bor ju inte på de mest optimala stllet i landet heller för att syssla med sådant men de får man lösa :)

Ang tävlingar mm, vad kostar tävlingar mm, vad krävs de för licenser mm (vad kostar de)?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Spoox skrev:
2307449 tackar :)

är så jefla sugen nu, bara väntar på att de ska ta av gipset :p
mm, de lutar nog åt en 600 mer och mer. får kolla vidare efter priser och verktyg mm, man bor ju inte på de mest optimala stllet i landet heller för att syssla med sådant men de får man lösa :)

Ang tävlingar mm, vad kostar tävlingar mm, vad krävs de för licenser mm (vad kostar de)?

En licenskurs på LMS kostar typ 1000 lappen. Att sen lösa ut licensen kostar 2450kr per år. Anmälningsavgift kostar allt från 1200-1800kr för SM/SC tävling. Sen kostar friträning på fredagen några hundra.

Antingen köper du en buss du kan sova i under helgerna eller så bor du på vandrarhem. Jag vill ha en vanlig bil så ska jag ha buss blir det dubbelt. Då kan jag lite gärna lägga en tusenlapp på boende vid varje tävling. 6000 per år kostar det. Vad det kostar att äga en buss är nog mer om man inte har något riktigt sunk.

Min R6:a är till salu i höst...
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Jonte VSB R-T skrev:
2307469 En licenskurs på LMS kostar typ 1000 lappen. Att sen lösa ut licensen kostar 2450kr per år. Anmälningsavgift kostar allt från 1200-1800kr för SM/SC tävling. Sen kostar friträning på fredagen några hundra.

Antingen köper du en buss du kan sova i under helgerna eller så bor du på vandrarhem. Jag vill ha en vanlig bil så ska jag ha buss blir det dubbelt. Då kan jag lite gärna lägga en tusenlapp på boende vid varje tävling. 6000 per år kostar det. Vad det kostar att äga en buss är nog mer om man inte har något riktigt sunk.

Min R6:a är till salu i höst...

Tackar för all info, som sagt blåbär på dehär/ hojar över huvud taget egentligen, så jag tackar ödmjukast för den.
okok, R6 årsmodell mm? utrustning, vad har du kört med den mm?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Spoox skrev:
2307487 Tackar för all info, som sagt blåbär på dehär/ hojar över huvud taget egentligen, så jag tackar ödmjukast för den.
okok, R6 årsmodell mm? utrustning, vad har du kört med den mm?

Jag var också hel förvirrad när jag köpte hoj 03/04. Sen vart man ännu mer förvirrad när man börja med RR. Men varken jag eller en sporthoj hör hemma på gatan så det är bara att bita i det sura äpplet.


Det är den på bilden. En 05:a med lite plus hästar. Utrustning beror på vad jag har kvar i höst, och om jag ska åka 600:a nästa år. Det är långt kvar...
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
Jonte VSB R-T skrev:
2307852 varken jag eller en sporthoj hör hemma på gatan så det är bara att bita i det sura äpplet.

Varför känner man igen det där?
Om ca en månad vet jag om jag får fast jobb igen och då är rachoj det som kommer handlas omgående.
Ju mer jag åker bana ju mindre vill jag åka på vägen och frågan är om man vill kitta klart gathojen (är redan utrustad med krashisar) och om man ska ha den kvar :huvet
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hornpelle skrev:
2307881 Varför känner man igen det där?
Om ca en månad vet jag om jag får fast jobb igen och då är rachoj det som kommer handlas omgående.
Ju mer jag åker bana ju mindre vill jag åka på vägen och frågan är om man vill kitta klart gathojen (är redan utrustad med krashisar) och om man ska ha den kvar :huvet

Gör någon rejsåkare glad och köp hans gammla.
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
Jonte VSB R-T skrev:
2307946 Gör någon rejsåkare glad och köp hans gammla.

Funderar på det men har även kollat på kraschade i tyskland.
Licensen finns redan och buss åker jag ev och spanar på i veckan.
Vill helst köra några träningar i år men vill inte sitta med en hoj till om jag inte har fast jobb även fast en annan firma rycker i mej och säger att jag kan få jobba på timme typ dygnet runt om jag vill (inte lätt att försöka byta jobb).
Helst vill jag ha hojen jag har till LUGNA fikaturer om det falller på och en ren banhoj som det inte gör något om den inte ens är reggad.
Ska avakta en månad så jag vet hur det blir med jobb.
 

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
Att lura in någon kompis som bor på samma ort halverar många kostnader. Vad det gäller hoj så är mitt råd att du säljer din gathoj och lägger pengarna på en färdigkittad banhoj. I allafall om du är en tävlingsmäniska och vill vinna.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Jonte VSB R-T skrev:
2307328 Sen när du inte är nybörjare får du köpa på dig egna grejor. Typ KOMPRESSOR, udda vertyg, däckjärn. Du ska ha en hoj, lite resevdelar, EXTRA FÄLGAR, extra kåpor, skyddskläder.
Åk på din första träning och sen ser du själv vad du vill ha mer.
Hehehe när ska du sluta va nybörjare :tungan
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Spoox skrev:
2307307 tackar tackar...

Hur är de att köra 250? själv har jag ju bara kört 1000 och satt i planer på 600 ev, men man kanske ska gå ner till 250.
vad bör man räkna med för budget till 250/600? någon som har koll på de?

Innan du avfärdar 250 helt rekommenderar jag dig varmt att prova. Det finns många här som kan intyga att det är hur kul som helst.
Och det utesluter ju inte att du senare kan gå över till Rookie 600, tänk så mkt giftigare du blir då när du redan har koll på alla prylar runt omkring racing, för det är MYCKET att hålla reda på.

Be a man enough, try 250 :D :) :tummenupp
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag är i samma sits, har haft körkort sedan våren och har också precis kört bana första gången och vill bara ha mer! Det krävs bara EN bankörning för att inse att vanlig väg inte erbjuder det man vill ha. Men:

Spoox skrev:
2307274Pengar, känne ratt jag skulle vilja behålla min R1.a som vanlig gathoj, har inte råd att ha den som banhoj och gathoj.. så funderar på att införskaffa mig en banhoj.

Varför skulle det bli dyrare att köra med sin gathoj även på bana? Till att börja med kan du ju göra den klar för rr, vilket är lite pill men inte alltför mycket. Naja lite prylar (oljeplugg, oljefilter, bromsar mm), fixa lite uppsamlingskärl osv, sedan får man pilla av blinkers och regplåtar varje gång du kör, samt tejpa lysen. En R1 är ju nästan en banhoj original! Ta licensen och vips så kan du köra både bandagar och licensträningar. Och det fina är ju att du fortfarande kan ta en repa en sommarkväll på allmän väg om du vill. Eller åka på semester för den delen. Det fina är ju också att du initialt slipper köpa nån form av buss eller bil med släp (om du bor nära en bana förstås).

Om du sedan märker att du vill satsa så kan du ju antingen återställa hojen och skaffa en ren racehoj, eller fortsätta bygga om din R1:a och köpa en billigare hoj att ha privat. Det är min plan iaf. Är det något jag missar som "knäcker" min plan?
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
nazurro skrev:
2308438
Varför skulle det bli dyrare att köra med sin gathoj även på bana? Till att börja med kan du ju göra den klar för rr, vilket är lite pill men inte alltför mycket. Naja lite prylar (oljeplugg, oljefilter, bromsar mm), fixa lite uppsamlingskärl osv, sedan får man pilla av blinkers och regplåtar varje gång du kör, samt tejpa lysen. En R1 är ju nästan en banhoj original! Ta licensen och vips så kan du köra både bandagar och licensträningar. Och det fina är ju att du fortfarande kan ta en repa en sommarkväll på allmän väg om du vill. Eller åka på semester för den delen. Det fina är ju också att du initialt slipper köpa nån form av buss eller bil med släp (om du bor nära en bana förstås).

Om du sedan märker att du vill satsa så kan du ju antingen återställa hojen och skaffa en ren racehoj, eller fortsätta bygga om din R1:a och köpa en billigare hoj att ha privat. Det är min plan iaf. Är det något jag missar som "knäcker" min plan?

Det du möjligtvis missar är att det blir jobbigt att gå hem om då åkt hojen till banan och sen kraschar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top