TLR främre cylindern, avdragen bult, HJÄLP!

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Av olika anledningar var jag tvungen att lossa främre kröken & precis som jag blivit varnad, så drog jag ändå av ena bulten :mad: .

Hur fixar jag detta lättast & snabbast, vill absolut inte plocka motorn ur hojen
om det går att undvika, med undre kylaren demonterad så finns det en hel del
arbetsutrymme.

Min första tanke är att ta ett rostfritt 6-kants ämne, ca 6-7mm långt & borra ett Ø8mm hål, försänka det så att man kommer åt att svetsa fast den på bultstumpen, stumpen sticker ut ca 2.5mm.

Bulten är en M8 i A2 kvalitet därför väljer jag rostfritt 6-kants ämne.

Är detta ngt som kan tänkas fungera eller finns det ngn som har råkat ut för ngt liknande & löst det på ngt annat smidigt sätt.

Om detta tros fungera är mitt nästa problem att jag inte har tillgång till vare sig Tig eller Mig svets.

Vilket är att föredra/starkast? Tig eller Mig, lika bra att söka efter bästa varianten på en gång.

Tacksam för kloka & kunniga svar.
 

Bifogat

  • skruven.JPG
    skruven.JPG
    115.5 KB · Visningar: 286
Last edited:

Dr.Bike

Guest
En sk svinpitt är lösningen

Ska vi nog undvika ja...

KOniciteten på en grispitt följer denna ekvation:

Borra ett för LITET hål och pitten går AV :skräck
Borra ett för stort hål och du nitar fast skruven i hålet...
Lagom finns inte.

:) Låter alla tajders.

Vart exakt håller du till ? Vilken dag & tid passar bäst.

PM:a gärna om du inte vill ta det i forumet.

PerWe

PM kommer
 
Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
En sk svinpitt är lösningen

De få gångerna jag testat att använda svinpitt så har jag ALLTID misslyckats.

Iofs så bör kvaliten på s-pitten kanske vara bättre än den som OK har att erbjuda.

Tycker att svinpitt känns vanskligt iaf om det är jag som skall utföra jobbet.
 

MC Doktorn

Guest
Ska vi nog undvika ja...

KOniciteten på en grispitt följer denna ekvation:

Borra ett för LITET hål och pitten går AV :skräck
Borra ett för stort hål och du nitar fast skruven i hålet...
Lagom finns inte.



PM komme

ja men säg hur du tänker lösa detta , ett tips värma och sen knacka 1/16 varv i taget typ:va

De få gångerna jag testat att använda svinpitt så har jag ALLTID misslyckats.

Iofs så bör kvaliten på s-pitten kanske vara bättre än den som OK har att erbjuda.

Tycker att svinpitt känns vanskligt iaf om det är jag som skall utföra jobbet.

Högkvalitets Pitt:tummenupp men dom brukar sitta bra hårt dom där så lite värme och våld så ..... :gnissla
 
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
ja men säg hur du tänker lösa detta , ett tips värma och sen knacka 1/16 varv i taget typ:va



Högkvalitets Pitt:tummenupp men dom brukar sitta bra hårt dom där så lite värme och våld så ..... :gnissla

Man kan alltid lägga dit en en lite för stor mutter och elda på med migen. brukar funka för mig iaf.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Man kan alltid lägga dit en en lite för stor mutter och elda på med migen. brukar funka för mig iaf.

Den här muttervarianten är nog precis det jag försöker beskriva med mitt 6-kants material i 1:a inlägget.
Men jag har ingen egen erfarenhet utav det.

Har PM snackat lite med Dr Bike & han har lyckats med liknande skruvar så han får gärna försöka innan jag som nödlösning tar till svetsen.
 

peterhenriksson

peter henriksson
Gick med
25 Sep 2005
Ort
mariehamn
Hoj
gsxr 1100
Den här muttervarianten är nog precis det jag försöker beskriva med mitt 6-kants material i 1:a inlägget.
Men jag har ingen egen erfarenhet utav det.

Har PM snackat lite med Dr Bike & han har lyckats med liknande skruvar så han får gärna försöka innan jag som nödlösning tar till svetsen.

hej
använd koppar pasta eller alu pasta på dylika skruv så slipper man det till nästa gång
mvh peter
 

Dr.Bike

Guest
ja men säg hur du tänker lösa detta , ett tips värma och sen knacka 1/16 varv i taget typ:va

Inte vara så otålig!

Jag har ett verktygs-set (minns inte namnet) men det går till så att man borrar ur skruven med ett exakt borr.
Sen slår man in en rak pinne med splines på (som grepper inne i hålet)
Därefer trär man på en passande hylsa på pinnen och vrider på den.

Funkar oftast!

Värme är givetvis bra här oxå.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Om den sticker ut lite så kanske d går att få ett bra tag med en polygrip eller liknande, annars så är det bara att grilla fast en mutter på bulten.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Inte vara så otålig!

Jag har ett verktygs-set (minns inte namnet) men det går till så att man borrar ur skruven med ett exakt borr.
Sen slår man in en rak pinne med splines på (som grepper inne i hålet)
Därefer trär man på en passande hylsa på pinnen och vrider på den.

Funkar oftast!

Värme är givetvis bra här oxå.

Är det en ridgid sats han ligger och ruvar på? :D
 

MC Doktorn

Guest
Inte vara så otålig!

Jag har ett verktygs-set (minns inte namnet) men det går till så att man borrar ur skruven med ett exakt borr.
Sen slår man in en rak pinne med splines på (som grepper inne i hålet)
Därefer trär man på en passande hylsa på pinnen och vrider på den.

Funkar oftast!

Värme är givetvis bra här oxå.

Men va inte så långsam!!
Oki jag har försökt borra ut avdragna bultar och lätt hänt att gängan sabbas men har man riktiga verktyg så går allt.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Av olika anledningar var jag tvungen att lossa främre kröken & precis som jag blivit varnad, så drog jag ändå av ena bulten

Tacksam för kloka & kunniga svar.

I min verkstad så sågar man en slits i skruven.
Sen tar man fram en skruvmelsel som passar perfekt i det sågade spåret.
Det göres bäst med en liten dremel slipskiva eller med en bågfil om plats medgives.

När nu det är gjort så värman man upp området lite fint med gassvetsen eller en gasolbrännare.

När området är riktigt varmt så skruvar du ut biten som blev kvar.

Lycka till
:tummenupp
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
hej
använd koppar pasta eller alu pasta på dylika skruv så slipper man det till nästa gång
mvh peter


Alupasta låter OK men om man lägger på kopparpasta på en skruv som skall
skruvas in i en aluminiumgänga är det då inte risk för galvaniska olustigheter?

Jag tänker börja med att Dr Bike får göra ett försök med sina grejor, skulle inte det funka hoppas jag att det finns material kvar till svetsvarianten.

Skall forska vidare på pasta grejen innan montering.

Tackar för alla kloka & kunniga svar.

Jag lovar att tala om vilken metod som funkade.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Eftersom skruven sticker ut en bit hade jag provat följande:
Kapa en bit plattstål (ca 20x20 mm) som är ett par mm tjockare än vad skruven sticker ut. Borra ett hål som passar bra runt skruven, gärna så du får knacka dit plattstålet. Försänk så att skruven sticker ut ett par mm i försänkningen.
Svetsa fast. Du behöver inte använda rostfritt plattstål, men använd rostfri pinne eller tillsatsmaterial för svetsningen om skruven är rostfri!
Tänk på att aluminium smälter vid ca 650°C så använd lite klingerit eller liknande för att isolera mellan plattstål åch godset. Svetsa en bit i taget och låt svalna emellan.
Värm godset och skruva ut mha skiftnyckel eller blocknyckel.

Dr Bike fixar säkert det åt dig, men tänk på att man inte har så många chanser.

Använd INTE grispitt!!
 
Last edited:
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top