På hemligt uppdrag i skogen

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Har flyttat och den nya utsikten har enorm potential - men skyms av ett antal trädtoppar. Dessa (allmänt menat, inte just de som skymmer min utsikt) har tydligen varit föremål för kontroverser mellan medlemmar av brf:en. Somliga vill ha kvar "fina träd" andra vill förbättra sin utsikt. För den som vill nå resultat är det förstås fel metod att lägga frågan på bordet och diskutera den med styrelsen. Får man nej (vilket är mest troligt) blir det svårt att ta saken i egna händer; då framstår man lätt som ganska skyldig om ett antal träd plötsligt har jämnats med marken. Så, till mina frågor:

1. Björkar, tallar och granar på ca 10 meter med få eller inga grenar på stammen – hur kommer man upp i dem? Sådana där konstiga "skor" som klättrar i telefonstoplar med? Hur får man tag på sådana?

2. Kan man såga tyst?! Vad för slags såg är bäst uppe i ett träd?

3. Ligger det någon sanning i den gamla skrönan att man kan slå en spik av mässing (?) i ett träd för att på så sätt ta livet av det? Hur lång tid tar det?

4. Andra tips hur man tyst och i skydd av mörkret utför uppdraget så att jag varken röjer min identitet eller misslyckas med uppgiften?
 

Bifogat

  • agent.jpg
    agent.jpg
    16.1 KB · Visningar: 267

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kopparspik, eller vässade kopparrör is the shit.
(banka in så mycket koppar du kan i stammen, en spik dödar inget träd)

Björkar kan man ringbarka/jacka på våren så savar dom ihjäl sig.

Fast bäst är DDT, lite svårt att komma över nuförtiden bara...
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Borra stora hål i trädet och bosätt lite små kryp som käkar upp trädet inneifrån.
hästmyror eller termiter eller liknande. annars kan du skaffa dig en kampbäver som du släpper loss på kvällarna
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Borra stora hål i trädet och bosätt lite små kryp som käkar upp trädet inneifrån.
hästmyror eller termiter eller liknande. annars kan du skaffa dig en kampbäver som du släpper loss på kvällarna

Kampbäver is the shit :tummenupp :D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kopparspik är det som gäller.

Stolpskor kostar ifrån 5000-9000 per par,om du inte robbar någon lokal högspänningselektriker på ett par.

Ringbarkning är effektivt på sikt,då trädet transporterar näring och vatten just innanför barken.

Edit:

Var en man och såga ner skiten.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Spiken hittas. Svårt att lista ut vem som dragit i den.
Vattna med 30 liter diesel istället. Lämnar inga spår.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag bodde i hyreslägenhet hade jag en irriterande björk utanför garaget.

Jag bad han som skottade gården att skotta riktigt nära björken som stod ivägen utanför mitt garage.
Då kom frågan "Står den inte ivägen på sommaren också?" och det erkände jag ju samtidigt som jag hintade om att det inte skulle göra något om trädet försvann...

Varje gång han skottade körde han tills det tog stopp i trädet och för varje gång försvann det flisor, när våren kom så blev trädet bara vissnare och vissnare innan det dog.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Stolpskor borde du kunna få tag på om du hittar något ställe som säljer av gammalt militärt materiel. Alla sambandstrupper hade väl sådana för att kunna dra kabel lite prydligt.

Grp C
K. Abeltattare
Sambandspluton 5:e Komp Ing 3
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Varje gång han skottade körde han tills det tog stopp i trädet och för varje gång försvann det flisor, när våren kom så blev trädet bara vissnare och vissnare innan det dog.
Underbart! :rofl

Men dessa träd står i skogen och där skottar ju inte förstående fastighetsskötare så värst mycket.

Fler tips om tyst sågning och utrustning för detta!!!
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Borde funka med ett par hål snett ner i stammen som man sen varje dag fyller upp med round'up!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Mässingspik, eller vässade mässingsrör is the shit.
(banka in så mycket mässing du kan i stammen, en spik dödar inget träd)

Björkar kan man ringbarka/jacka på våren så savar dom ihjäl sig.

Fast bäst är DDT, lite svårt att komma över nuförtiden bara...

Eller borra och plugga med roundup :)

Borde funka med ett par hål snett ner i stammen som man sen varje dag fyller upp med round'up!

Doh!:huvet

Underbart! :rofl

Men dessa träd står i skogen och där skottar ju inte förstående fastighetsskötare så värst mycket.

Fler tips om tyst sågning och utrustning för detta!!!

Kan va bra att kolla vem som äger marken träden står på...
 
Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
skär bort barken, borra ner ett hål som du fyller med round up, limma tillbaka barkbiten (om du vill vara lite hemligt stelth-aktig)trädet är dött på ett par dagar.
Eller så tar du ett spel och drar av skiten mot ett annat träd och skyller på vinden.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag säger oxå borra ( inte :borra !! ) och round 'up. Se dock till att få tag på den "licensierade" varianten som inte säljs på K-rauta utan sån som lantbrukar osv använder. Den är MÅNGA gånger mer effektiv !! :tummenupp
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Eller så flyttar du till ett miljonprojektsboeende istället så kan dom som vill bo i naturen få göra det
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top