Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Sthlm
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har sedan i höstas mer seriöst börjat fundera på att bygga om en cross till eldrift. Idén fick jag första gången för nåt år sedan när jag tänkte att det vore trevligt att kunna köra i skogar utan att störa folk som bor i närheten, plockar svamp eller rastar hunden.
När jag i höstas väl insåg att detta faktiskt skulle kunna bli sanning har jag gjort en liten plan för hur detta skall realiseras. Under projektets gång kommer följande punkter vara ledmotiv för byggandet av hojen.
Den färdiga produkten kommer ha följande (uppskattade) egenskaper
Vikt:.............................135 kg
Topphastighet:..............60 km/h
Körsträcka (i 30 km/h):....70 km
Effekt:..........................33 hk max (16 hk kontinuerlig max)
I nuläget siktar jag på att använda mig av följande utrustning
Motor: Lem 200 D127
Batterier: 6 x ~25Ah AGM batterier (tungt med bly-syra, men det billigaste och mest förlåtande batterierna)
Laddning: Externt. Blir till att köpa 6 st billiga 12V laddare som sedan får kopplas till batterierna via någon kontakt (och någon brytare som bryter seriekopplingen).
Kontrollenhet: Alltrax AXE 7245 (200A kontinuerligt, 450A max) / Kelly Controller KD 72500 (200A kontinuerlig, 500A max)
Övrigt: Magura Twist grip/ Hall throttle twist grip, sladdar, säkring, contactor, eventuellt 72/12V konverterare.
Hojen blev en Kawasaki KX 250 -91, se bilder nedan. Varför? Ville ha Kawasaki KX pga ramkonstruktionen som gör det lättare att montera motor, batterihållare och övrig utrustning. Att det blev en 91:a var helt pga priset.
Första steget blir att renovera hojen och få den körklar. Som ni kanske ser saknas lite viktiga motordelar som svänghjul, avgasrör och tändstift. Resten av motorn "ska" vara i bra skick. I övrigt måste styrlager bytas, framdämparna renoveras, bakdämparen ses över och möjligen även övriga lager bytas.
När jag i höstas väl insåg att detta faktiskt skulle kunna bli sanning har jag gjort en liten plan för hur detta skall realiseras. Under projektets gång kommer följande punkter vara ledmotiv för byggandet av hojen.
- Liten budget (mest avgörande punkten)
- Låg vikt
- Enbart körning i skog/inhägnat område (skall ej registreras)
- Så enkel konstruktion som möjligt
- Ska kunna brukas som en riktig enduro (klara av att köras i lerpölar, tvättas)
Den färdiga produkten kommer ha följande (uppskattade) egenskaper
Vikt:.............................135 kg
Topphastighet:..............60 km/h
Körsträcka (i 30 km/h):....70 km
Effekt:..........................33 hk max (16 hk kontinuerlig max)
I nuläget siktar jag på att använda mig av följande utrustning
Motor: Lem 200 D127
Batterier: 6 x ~25Ah AGM batterier (tungt med bly-syra, men det billigaste och mest förlåtande batterierna)
Laddning: Externt. Blir till att köpa 6 st billiga 12V laddare som sedan får kopplas till batterierna via någon kontakt (och någon brytare som bryter seriekopplingen).
Kontrollenhet: Alltrax AXE 7245 (200A kontinuerligt, 450A max) / Kelly Controller KD 72500 (200A kontinuerlig, 500A max)
Övrigt: Magura Twist grip/ Hall throttle twist grip, sladdar, säkring, contactor, eventuellt 72/12V konverterare.
Hojen blev en Kawasaki KX 250 -91, se bilder nedan. Varför? Ville ha Kawasaki KX pga ramkonstruktionen som gör det lättare att montera motor, batterihållare och övrig utrustning. Att det blev en 91:a var helt pga priset.
Första steget blir att renovera hojen och få den körklar. Som ni kanske ser saknas lite viktiga motordelar som svänghjul, avgasrör och tändstift. Resten av motorn "ska" vara i bra skick. I övrigt måste styrlager bytas, framdämparna renoveras, bakdämparen ses över och möjligen även övriga lager bytas.