växellåda gixxer mektips mm

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tjänare mekgurus. Haft problem med 6ans växel sedan jag köpte bågen, en gsx-r 750 av 2004 års modell. 6an ville ramla ur hela tiden och jag undvek att att köra på den helt enkelt. MEN så i höstas började det låta illa i neutralen läget också. Precis som om ettan eller tvåan ville hoppa in av sig själv. Det blev även värre om man lutade bågen till höger.

Nu har man då dratt isär lådan och konstaterat att 2 gafflar ser skit ut.

#1 frågan är ju om man inte skall ta och byta alla 3 gafflarna när man ändå håller på?
#2 Kan något gjort dem skeva? dvs bör man mäta upp något mer som kan gjort detta så det inte händer igen? Alla lager verkar intakta för all del.
#3 någon speciell bussning/packbox man bör byta innan jag skruva ihop den igen.
#4 att slipa in klackarna på kuggarna borde vara fullt möjligt. några tips i så fall?
#5 är det rätt kuggar jag har på min lista längre ner som ser slitna ut på mina bilder? ;)
#6 vill ha delarna/gafflarna så fort som möjligt. Vart beställa? Bike trollhättan?



1 11402-30810 GASKET SET
1 25211-35F10 FORK,GEAR SHIFT
1 25211-35F10 FORK,GEAR SHIFT
2 25231-35F10 FORK,GEAR SHIFT

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...l/GSX-R750/GroupID/281954/Group/GEAR_SHIFTING Servicemanaul gafflar mm.


http://bayimg.com/DApjIaAbc Bild på mina gafflar
http://bayimg.com/gAPIjaabC Bild gafflar servicemanual

3 24231-35F00 GEAR,3RD & 4TH
6 24261-35F01 GEAR,6TH DRIVE

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...el/GSX-R750/GroupID/281936/Group/TRANSMISSION Servicemanual kuggar mm

http://bayimg.com/gapINaABC Bild på mina kuggar
http://bayimg.com/daPJkAabC Bild kuggar servicemanual


ps TACK, TACK och TACK igen Kamikazekid som gav mig tips och råd när jag missade 2 bult ovanifrån när jag försökte få isär lådan den där kvällen... ;)




-------------------------------------------------------------------------
Uppdatering: 090421

GSX-r 750 -04. Passar 05an motor/vxllåda?

--------------------------------------------------------------------------------

Har en Gixxer med lite fel på lådan och lyckats få tag på 05ans motor.
(10 lök vill han ha o affären är inte gjord ännu)

Enligt http://fiche.ronayers.com/ så är allt i lådan samma i varje fall.

Frågan är om det är så bra att man kan häkta på motorn rakt av?
Vad skiljer egentligen?
Det jag hört är att slagen är något längre på 05an men är styrning ecu cdi?! osv samma?


Alternativet är att lägga 3k på gafflar. Fixa dreven och enligt RM så tror han at segersäkring har släppt eller axeln är förskjuten men är lite osäker hur jag mäter upp detta. med andra ord känns detta rätt chansartat och 5k kan åka rätt ner i toastolen om jag missar något

Anledningen att rm tror detta är för att missljuden låter olika beroende på hur jag lutar hojen i neutralläget, så det handlar inte bara om drev och gafflar...

Har redan en tråd med bilder osv men då efter att jag ändrat lösenord fick jag inte göra något i den tråden

Så vad tros?

andra tråden:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=203204


Jojust. Pratat med Ava, Bike och RM men ingen tycks veta säkert vad som skiljer 04-05. Vart ställer man sådana fråger?
 
Last edited:
Varsågod!

Låter som en dyr historia detta!
Suzuki delarna är ju inte allt för billiga tyvärr.

Frågan är vilka motorer som är kompatibla med din snurra.
Har en GSX 1000 -02 motor med skuren vev som ska antingen renoveras eller säljs i delar.
Har redan en fungerande av samma årsmodell liggandes i reserv.
Så funkar en sån låda kan du köpa den komplett om den ser frisk ut.
 
Ja du har ju redan kunnig hjälp av Patrik ser jag.

Som svar å dina frågor tycker jag att du ska kolla upp hela lådan. Ingen av gafflarna tycker jag ser helt friskt ut, de ser iaf blåanlöpta ut på bilderna. Kolla upp lådan efter mekhandbokens angivelser. Lägg speciell vikt vid allt som rör drevens och gafflarnas axiella styrning. Tex ev låsringar, styrstift, shims etc. Att de innehåller de mått och läger på axlar och drev som anges i boken.

Du kan skicka dreven på undercuttning, det kan vara ett prisvärt om nya drev är dyrare. kolla och byt även dåliga lager. Man kan inte slipa själv.

Tätningen till utgående axel och växelpet kan du ju passa på att byta om du känner dig solvent, när du ändå har motorn isär.
 
TJO! Delarna är inte gratis och gafflarna går på 3000:-
SKulle i princip kunna smälla ihop den med nuvarande kuggarna och se om allt funkar som det ska för att sedan fixa nya kuggs...

MEN enligt AVA och RM så är något mer fel då det låter illa på neutral och att ljudet ökar vid lut.

Så man börjar ju bli sugen på begat. 1000cc är inte samma varken 2002 eller 2004 :(

MEN fått tag på en 05ans 750 motor för 10lök. Då har man ju en motor att trimma i vinter oxo :P

Enligt AVA och KGK så är den identisk med min 04a... Vilket förvånade mig då jag trodde 03-04 var samma men tydligen var 01-03 samma och 04-05... på 750cc dvs.


Så vad tror du? 10k är mkt pengar men mkt godis blire...
Funtar på att hämta han till helgen...

Ps du har inte svarat på mitt pm :P

Varsågod!

Låter som en dyr historia detta!
Suzuki delarna är ju inte allt för billiga tyvärr.

Frågan är vilka motorer som är kompatibla med din snurra.
Har en GSX 1000 -02 motor med skuren vev som ska antingen renoveras eller säljs i delar.
Har redan en fungerande av samma årsmodell liggandes i reserv.
Så funkar en sån låda kan du köpa den komplett om den ser frisk ut.
 
Blåanlöpta vet jag inte om jag håller med om helt. Kanske bilden luras en del. MEN visst drar det iväg. 3k för 3 gafflar. Fixa dreven på ett eller annat vis MINST 2k. och då finns det ändå risk att jag missar något eller att något mer har fått sig en omgång...

10k på en begad motor känns rätt ok trots allt. Har en ide om att leka med den motor som blir över och plocka lite mer kusar och då slipper jag stressa om jag tar ner min nuvarande igen. Sedan kanske man kan ha tur att sälja motor med deffekt låda för ett par tusingar när man lekt klart...
Fan om lådan är kass på den bara... *huga*


Ja du har ju redan kunnig hjälp av Patrik ser jag.

Som svar å dina frågor tycker jag att du ska kolla upp hela lådan. Ingen av gafflarna tycker jag ser helt friskt ut, de ser iaf blåanlöpta ut på bilderna. Kolla upp lådan efter mekhandbokens angivelser. Lägg speciell vikt vid allt som rör drevens och gafflarnas axiella styrning. Tex ev låsringar, styrstift, shims etc. Att de innehåller de mått och läger på axlar och drev som anges i boken.

Du kan skicka dreven på undercuttning, det kan vara ett prisvärt om nya drev är dyrare. kolla och byt även dåliga lager. Man kan inte slipa själv.

Tätningen till utgående axel och växelpet kan du ju passa på att byta om du känner dig solvent, när du ändå har motorn isär.
 
Köper 05ans motor nu. Känns säkrare och slutsamman blir snarlik och då får jag en motor extra att leka med... :D


Ja du har ju redan kunnig hjälp av Patrik ser jag.

Som svar å dina frågor tycker jag att du ska kolla upp hela lådan. Ingen av gafflarna tycker jag ser helt friskt ut, de ser iaf blåanlöpta ut på bilderna. Kolla upp lådan efter mekhandbokens angivelser. Lägg speciell vikt vid allt som rör drevens och gafflarnas axiella styrning. Tex ev låsringar, styrstift, shims etc. Att de innehåller de mått och läger på axlar och drev som anges i boken.

Du kan skicka dreven på undercuttning, det kan vara ett prisvärt om nya drev är dyrare. kolla och byt även dåliga lager. Man kan inte slipa själv.

Tätningen till utgående axel och växelpet kan du ju passa på att byta om du känner dig solvent, när du ändå har motorn isär.
 
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Back
Top