Jag tror elracingen skulle bli populärare med riktigt korta race, typ 5 varv på mindre roadracingbanor. Då skulle maskiner kunna vara lätta med hög effekt. Det skulle bli mer underhållande både att köra och att titta på som publik.
Man skulle kunna ha ett upplägg liknande speedway; flera kortare lopp under samma dag. När jag tittat på roadracing på plats har jag upplevt loppen som långa; efter en stund vet man knappt om motorcykeln som passerar leder, ligger sist, är överlägsen, eller blivit varvad. Med korta lopp kommer publiken hinna lära känna förarnas utseende, material, körstil och konkurrenskraft redan under första dagen.
Elmotorn har inte något behov av att värmas upp, och däcken kan värmas med däckvärmare - uppvärmningsvarv behövs alltså inte. Rulla av däckvärmarna, kör ut till startplatsen, och räkna ner till start!
Starten går! full acceleration. Elmotorn kan kortvarigt ge långt högre vridmoment än specificerat, och kraften levereras helt proportionellt mot gaspådraget. Maskinerna accelererar med framhjulen lätt uppe i luften ända till inbromsningen inför första kurvan. De dyker in i kurvan, passerar apex, och accelererar ur kurvan på tvären med rykande bakhjul.