SV650 race series

ZIRAS

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2004
Ort
Skurup
Hoj
TLR1000
Sorry about the english (my use of the language...not the people :) but my swedish sux so I was hoping you all might better understand my english.

Was wondering what, if any, interest there might be out there in setting up something like a SV650 / twins racing series? Similar to something like they have in the UK / the states. linky

I've got the B-lic...wanting to get back into racing...but I'm having trouble choosing a class due to the lack of selection. Seems like there's just 2 stroke 250's, 600's, or 1000's.

250's were fun...but been there done that. 1000's...tires are too damn expensive. (2-3 sets a weekend...and my fat arse is way to slow to get sponsored) 600's...My experience with the 600 classes back in the states was:

1 - Overeager riders, younger riders with something to prove
2 - Huge grids which means tons of traffic

I'd love to find a class for the older guy, who's looking for:

1 - Cheap(er) form of racing
2 - Fun competitive environment
3 - Smaller grids
4 - Older riders

Back home we had lightweight twins, sound of thunder series, production twins, etc. They usually attracted the older, racing4fun racer.

Is there any desire out there for such a series that we could ask SVEMO to create such a class? Or am I just an ol'fat foreigner barking up the wrong tree.

MZ
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hi

I think you should take a look at the ERF-series, (Endurance Racing For Fun). There you can show up with pretty much any kind of Bike and as the name says, it´s more fun than serious racing, even though many people take it very seriosly!

Best regards
Morgan
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Så vitt jag förstår är inte Svemo världens lättaste org. att ha o göra med, men visst, om någon vill leda tåget mot en billigare klass kommer iaf jag stå på gridden...

Snabb o inte bra översättning..

As far as i can tell, Svemo is not a simple org. too get a new racing class from, but if someone wants to lead the fight for a less expensive class i would line up come race day!!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu skiter jag i engelskan. Vad jag läst i PerformanceBike och andra engelska tidningar så låter det som en toppenklass. Bättre än 250SP för man slipper meka samtidigt som det är lättkörda hojar.
Och förare som vill rejsa finns det ju gott om, ziras har till viss del rätt om R600 även om det är det som gör R600 till en sån bra klass.
Hur lämnar man motioner till SVEMO, är det bara att poppa iväg ett mail eller?
Men kom inte dragandes med åldersgränser eller nått sånt, det räcker med att det inte är samma prestige som i rookieklasserna.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Fram med Aprilia RSV450 nu då!!!
Synd bara att SV650 är världens minsta motorcykel, jag får inte plats!
 
Last edited:

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
An affordable racing series based on a standard bike sounds like just the ticket. I'd love it if something like that would see the light of day.

One question though is that I often hear about it being difficult to find time on the track. Apparently that is something hard to come by here in Sweden. I imagine that is something that would have to be adressed if a new racing series is to be realised.
 

ZIRAS

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2004
Ort
Skurup
Hoj
TLR1000
Nr:18 skrev:
Doesn't work if you're 2 meters and can afford to eat :tungan

HAHAHA...that was my problem. I loved my ol' RS250. I learned more about corner speed doing trackdays on that thing than 3 years of racing lightweight twins.

But physically...I'm just too friggin big for the bike. Was cheap on tires and pretty easy to work on though.

I'd be up for some kind of letter writing campaign to SVEMO for a:

1 - Streetbike lightweight class (400's and LW twins like SV's, the Hyosung, or maybe even up to 900cc aircooled pantah ducs. Now that would sound nice)
2 - Minimum mods (suspension, brake lines, pipe...thats it. No engine work)
3 - Hi-Po street tires (no slicks)

But I suggest we do this in svenske otherwise they'll just ignore my annoying yankee ass. If we get enough guys...what can it hurt to try.

Z :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Vad är det för fel på 250 SP?

Iom att det inte finns nya cyklar, så måste väl något ersätta klassen så småningom. Jag hoppas verkligen på en rs450-twin, hade varit en suverän uppföljare till sp250. Frågan är ju om ryktena någonsin ska besannas, har väntat några säsonger på det..
Frågan är om man inte kunna köra en sv650 tillsammans med SP, eller om det skiljer för mycket i effekt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Iom att det inte finns nya cyklar, så måste väl något ersätta klassen så småningom. Jag hoppas verkligen på en rs450-twin, hade varit en suverän uppföljare till sp250. Frågan är ju om ryktena någonsin ska besannas, har väntat några säsonger på det..
Frågan är om man inte kunna köra en sv650 tillsammans med SP, eller om det skiljer för mycket i effekt.

Det har du förstås rätt i, men det hindrar ju inte någon som vill köra "An affordable racing series based on a standard bike" från att köra en Aprilia RS250 så länge. För övrigt hoppas jag med på en lillebror till RSV Mille.

SV650:ns problem är nog inte effekten ~65 bakhjulshästar och jämförbara fartresurser med Aprilian, utan chassit och vikten. Jag vill minnas att tex standardgaffeln är en riktig budgetsak.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Chris Ash skrev:
SV650:ns problem är nog inte effekten ~65 bakhjulshästar och jämförbara fartresurser med Aprilian, utan chassit och vikten. Jag vill minnas att tex standardgaffeln är en riktig budgetsak.

Nu har jag inte heller nån koll på gaffeln men får man byta olja och fjädrar kan den ju inte vara helt oduglig.
Så inskränkt som jag är (och säkert flera med mig) så känns det konstigt med tvåtakt i en instegsklass. Det kräver ett visst underhåll och standardtvåtaktare är lite onödigt knepiga har jag fått för mig.
Kort sagt, det vore kul med en basic serie med basic hojar. Det borde väl finnas en målgrupp av förare för nått sånt?
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Victor skrev:
Det borde väl finnas en målgrupp av förare för nått sånt?

Givetvis, målgruppen borde väl vara ungefär samma personer som idag kör eller vill börja köra 250SP
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Victor skrev:
Så inskränkt som jag är (och säkert flera med mig) så känns det konstigt med tvåtakt i en instegsklass. Det kräver ett visst underhåll och standardtvåtaktare är lite onödigt knepiga har jag fått för mig.

Den underhållsfria motorcykeln existerar inte. Nu vet jag inte, men jag kan inte påminna mig om att SP-åkarna klagar så mycket på driftsäkerheten hos RS250, går de sönder så mycket oftare än andra hojar? Sen har vi den fina fördelen med att tvåtakt är billigt och enkelt att hålla efter (även om en standardhoj är bökig som fan att skruva med, men det är oavsett antal takter),vilket inte är helt oviktigt för en nybörjare.

Men visst, det blir väl en övergång till fyrtakt där också så småningom men gärna då något rejsigare än en SV650. (RSV450)
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Chris Ash skrev:
Men visst, det blir väl en övergång till fyrtakt där också så småningom men gärna då något rejsigare än en SV650. (RSV450)

En eventuell RSV450 känns som ett väldigt bra alternativ. Jag skulle gärna köra en klass med den typen av mc.
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Chris Ash skrev:
Vad är det för fel på 250 SP?
250 SP är den klass som är närmast en budgetklass för närvarande, men jag är inte helt förtjust i 2-takt, och den kräver lite mer underhåll än en modern standard 4-taktsmotorcykel. Men det lutar åt en sådan i brist på annat.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kör inte RR (än), men det skulle vara högst intressant och ett hinder i vägen mindre med en klass likt denna!
Mindre pengar skulle nog vara ett enormt lyft för sporten i sverige!
:tummenupp
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top