Är ni med i SMC?

Är du medlem i SMC?


  • Antal röstningar
    0

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Inte med längre!

Framför allt för att jag inte känner att man gör speciellt mycket för sporthojsåkare.
Man väljer tex. att samarbeta med ett försäkringsbolag som inte ens försäkrar sporthojar?!!

Sedan också för att det är så j-vla många människor som "jobbar" där som är så "duktiga".
Och med detta syftar jag framförallt på en del av de människor som jobbar/hjälper till vid bandagar.

Sedan har jag säkert personligen förstorat upp detta, men kan inte hjälpas, -Jag känner så.

//Niklas
 

Sälen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX400F 83
Jag gick med för någon månad sen främst för billigare försäkring men har upptäckt mycket positivt sedan dess.
Bland annat en läsvärd tidning och en organisation som gör mycket för oss MC förare som jag gärna stödjer.
Samt ett (ursäkta) mindre rörigt och aningen mognare forum där man kan diskutera det politiska arbetet och få tips och råd.
Senare så lär även gå ett par kurser.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Klart jag är medlem! Billigare försäkring, och jag ääääälskar KNIX-kurser. :kär

Jag är inte med. Funderar på att gå med pga kurserna...

Prova en KNIX i vår. För det behöver du inte vara medlem, du får betala en lite högre avgift istället. Du kommer förhoppningsvis upptäcka hur kul det är. Måste varna för att det kan vara beroendeframkallande. :D
Risken är att du till slut börjar med RR. Jag brukar inte gräma mig över min ålder, men när det kommer till att åka bana så önskar jag att kommit på hur kul det är i din ålder. :( :gnissla

Sedan också för att det är så j-vla många människor som "jobbar" där som är så "duktiga". Och med detta syftar jag framförallt på en del av de människor som jobbar/hjälper till vid bandagar

Jag har kört KNIX med tre olika distrikt. Och hur man blir bemött som deltagare varierar verkligen. :confused: Det är mycket roligare att åka med instruktörer som betraktar deltagaren med vi-känsla, än med instruktörer som är där för att träffa varandra, och ha lite 'egen träning'. :gnissla Det låter som du haft otur och träffat den senare sorten... Det är den andra sorten som får en att komma tillbaka, och tillbaka och tillbaka... :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Medlem av den enkla anledningen det är den enda bandagsarrangören där jag stekt en instruktör på bana.. eller va f.. ni var inte där, jag stekte alla! :D

Nädå men bandagarna är väl huvudsaken för mig i.a.f., brukar ha kul för det mesta och har bra erfarenhet av instruktörerna som jag haft att göra med.
 

Täppas

Guest
Medlem pga SMC School delen, tycker de är bra politiskt typ 90% av tiden... fick spel på Extremtbeteende frågan... kändes som de inte riktigt vågade stå för att det kan finnas vettigt folk som kör för fort (ibland mycket för fort) och bestämde mig för att gå ur :arsele

Nu har jag svalnat och kommer vara kvar pga School-biten men lite kReNgt är jag:gråta
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Det är väll bara moppefuckon, hojfolk utan koll och de som är emot allt vad mc heter som inte är med.:D

Rent ekonomiskt tjänar iaf jag igen medlemsavgiften på enbart försäkringspremierabatten, så den nöten är inte så svår..
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Självklart jag är SMCare .....

Det har givit mig både kunskap & förståelse i mc-kulturen.
Att jag dessutom fått lära känna massa trevliga SMCare på kursdagar & ute i trafiken är nice.

Att SMC sedan arbetar rent politiskt för att bevaka vårt intresse & frihet som motorcyklister.
Det är ingen självklarhet att vi ses som trafikanter i trafiken.

Tidningen MC FOLKET är en trevlig & underhållande medlemstidning.

Sparat pengar genom att jag är med i SMC både genom kunskap & rabatter.

Alla som kör motorcykel eller åker motorcykel bör vara med i SMC.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Något jag upplever som helt unikt är att SMC erbjuder bandagar där den vanliga vagnskadeförsäkringen gäller.
Var kan man hitta det på bilsidan? Då menar jag inte någon licensförsäkring eller olycksfallsförsäkring motsv. som är tecknad av den klubb man är med i utan min ordinarie försäkring jag har på gatan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Medlem

Vad för jag ut?

Kurserna (blir nog en varje år)
Rabatt på min försäkring (vilket betalar medlemskapet dubbelt upp)
Politik, vill inte våga gissa på var mc-körning varit utan dem...
Tidningen MC-Folket. Faktiskt. Den verkar mindre "köpt" i sina tester...
:tummenupp
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Eftersom jag så lätt faller för grupptryck så reggade jag mig och betalade efter att jag hade läst halva tråden. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Var kan man hitta det på bilsidan?

Kolla upp vilka bolag som har avtal med Svenska Porsche Klubben eller BMW klubben. Väljer du något av de bolagen och köper Porsche eller BMW kan du köra med gällande försäkring på deras respektive banmöten med gällande försäkring. Vet att även t ex Porsche Sverige (återförsäljarna) har möjlighet att arrangera event där försäkringen gäller. Borde nog även gälla fler återförsäljare från andra märken kan jag tänka mig som arrangerar event för sina kunder. Som privatperson är det dock inte möjligt att förhandla till sig några undantag i villkoren. Däremot vet jag att det gått att göra tidigare år om man ägt sin bil i bolag. Det har nog inte förändrats. Företagsförsäkringar ger helt andra förhandlingsutrymmen nämligen.

Jag är medlem i SMC. Tycker det är vettigt att stödja en organisation som ser till våra intressen. Tror det vore svårt att hålla sig informerad om alla beslut som är på väg att tas över våra huvuden. Ännu svårare att påverka dem på individnivå. Här har SMC en stor roll att spela.

Sedan gillar jag deras förarkurser på storbana. Bara dem i sig är ett starkt skäl att bli medlem :tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Vi lyckades att få en het hollands forskar att komma till Stockholm och hålla en dragning på ett Symposium vi arrangerar med FIM till våren. Studie som visar att varselväst inte ger bättra synbarhet under ett antal förhållande (vi är rädda på att det kan bli lagförslag på tvungen varselväst).

Ja, det är väl med all rätt att ni med medlemmarnas medel försöker påvisa att det är dumt att synas i trafiken.

Jag hoppas jag missförstått, för detta kan vara det dummaste jag läst sen [valfri dumhet].
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
1. Ja, det är väl med all rätt att ni med medlemmarnas medel försöker påvisa att det är dumt att synas i trafiken.

2. Jag hoppas jag missförstått, för detta kan vara det dummaste jag läst sen [valfri dumhet].

Sorry om jag stör i tråden.. Moderator får ta bort det, om så är..

1. Fel. Detta symposium betalas av FIM, som SMC är ganska insyltade i. Inga SMC medlems avgifter används i detta fall. (sorry, men så är det!)

2. Även SMC, får ta till forskning, i argumentationen överför lagstiftare. Sedan, finns det bra och dålig forskning. Här har vi samlat forskning om uppmärksamhet/synbarhet. Första rapporten från SWOV, är den det är frågan om. Sista rapporten på sidan, är från SMC själva ang. neon färger, och vi fick inga effekt..
SMCs ståndpunkter i frågan om varselväst och synbarhet kan du läsa om här.

Frågan om gula väster - lampor - hjälmar, etc., är ett het diskussions ämne - många har olika åsikter. Och med 65.000 åsikter - är det inte altid så att alla har samma ståndpunkt i en sakfråga!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ja, det är väl med all rätt att ni med medlemmarnas medel försöker påvisa att det är dumt att synas i trafiken.

Jag hoppas jag missförstått, för detta kan vara det dummaste jag läst sen [valfri dumhet].

Du har missuppfattat vad han säger. Myndigheterna har i stort lagt för mycket fokus på varselvästar och övervägt att införa tvång att ha varselväst på när man kör motorcykel. Studier har genomförts där det framgått att varselvästar inte alltid ökar synligheten i trafiken när man kör hoj utan mer invaggar föraren i falsk säkerhet i många situationer. En del länder har infört lagar om att man ska ha med en varselväst på hojen om man nu skulle bli stående i vägrenen. Man behöver inte ha västen på när man kör men lägger hojen av och man behöver skruva vid sidan av vägen så ska västen på. Här i Sverige och en del andra länder har man övervägt att införa en lag som säger att västen alltid måste vara på när man kör hoj och då tycker många att det är att ta detta för långt då det framkommit att västen inte alltid gör nytta när man sitter på hojen. Att ha den med är bra om man nu skulle bli stående men att i alla lägen alltid måste ha en varselväst på när man kör är ofta onödigt. Vilket väl är vad SMC försöker förklara för myndigheterna..... Man behöver nödvändigtvis inte bli mer synlig i trafiken bara för att man har en väst på, vilket många nog nu för tiden tror eller tar för givet......

*Edit* Faan. Två på bollen. Där fick man för att man hämtade dricka mitt i inläggsskrivandet..... :lol *Slut Edit*
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Sorry om jag stör i tråden.. Moderator får ta bort det, om så är..

1. Fel. Detta symposium betalas av FIM, som SMC är ganska insyltade i. Inga SMC medlems avgifter används i detta fall. (sorry, men så är det!)

2. Även SMC, får ta till forskning, i argumentationen överför lagstiftare. Sedan, finns det bra och dålig forskning. Här har vi samlat forskning om uppmärksamhet/synbarhet. Första rapporten från SWOV, är den det är frågan om. Sista rapporten på sidan, är från SMC själva ang. neon färger, och vi fick inga effekt..
SMCs ståndpunkter i frågan om varselväst och synbarhet kan du läsa om här.

Frågan om gula väster - lampor - hjälmar, etc., är ett het diskussions ämne - många har olika åsikter. Och med 65.000 åsikter - är det inte altid så att alla har samma ståndpunkt i en sakfråga!

Jag tror inte nån tycker du stör, då detta är allt utom OT. ;)

Från SMC:s hemsida:

"Syns motorcyklister utan varselväst?
SMC anser att motorcyklister syns med eller utan varselväst. Problemet är att andra trafikanter inte ser oss."

Ser inte andra trafikanter oss, då syns vi inte.


"Motorcyklister som kör i tät stadstrafik anser att man syns bättre med varselväst."

"Ett obligatoriskt bruk av varselväst kan ge mc-förarna en falsk trygghet."

Som ABS:en i slutet av 80- och början av 90-talet också gjorde. Ingen vill väl köra utan ABS idag?


"Inflation
Det finns en risk att det går inflation i signaleffekten om alla använder varselväst för att synas bättre; från ambulanspersonal och polis till motorcyklister, joggare och parkeringsvakter. Det finns till och med varselväst för hundar!"

Är inte det ungefär som att säga att alla reflexer bör tas bort från alla bilar, MC och cyklar så att bara de VIKTIGA bilarna syns?

"Ljusskenet tar över
Sverige har sedan många år lag om halvljus. Tester visar att skenet från främre lyktan alltid är det mest iögonfallande när motorcykeln ses framifrån. Skenet från den främre lyktan tar över de färger som eventuellt finns bakom."

Så då behöver exempelvis förare med airbag inte ha bilbälte? Dumt att vara på den säkra sidan, ju...


"Bakom vindskydd och kåpa
På motorcyklar med vindskydd och kåpor kommer bilförare inte alltid kunna se den gula västen i den vanligaste olyckssituationen som är när bilförarna ser motorcykeln framifrån eller snett framifrån."

Osv...

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Varselvast_/

Tro mig, jag är också för ett fritt val. Men ingen kan väl förneka att det trots allt är SÄKRARE med väst? Det är det jag hänger upp mig på. Att SMC pro-aktivt är så emot ett införande av varselväst.

Låt säga att det verkligen skulle bli en lag med fluoriserande färger? Skulle det vara så jävla farligt? Kolla Rossis raceställ. Skitsnyggt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top