Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1

Motarrrd

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
I
Hoj
Motard
trollkarlen skrev:
Varför finns det inte nån sorts indikator man kan se när denna öppnar så man vet när man ska byta ?

/R
Vad jag vet så går oljan den vägen när motor och olja är kall, skulle bli missvisande om lampan lös vid varje kallstart. Nu finns det ju supertunna oljor så jag vet inte om dom kan passera filteret direkt, men kör man på lite tjockare oljor så tar den nog vägen genom ventilen innan den blir så tunn att den kan passera filtret, speciellt höst, vinter och vår. Man hörde förr att en del pluggade ventilen för att tvinga all olja att passera filteret och sprängde filtrena om man gasade lite för häftigt när motorn var kall så det är nog tur att den finns av fler anledningar.
 

Dr.Bike

Guest
Motarrrd skrev:
Vad jag vet så går oljan den vägen när motor och olja är kall, skulle bli missvisande om lampan lös vid varje kallstart. Nu finns det ju supertunna oljor så jag vet inte om dom kan passera filteret direkt, men kör man på lite tjockare oljor så tar den nog vägen genom ventilen innan den blir så tunn att den kan passera filtret, speciellt höst, vinter och vår. Man hörde förr att en del pluggade ventilen för att tvinga all olja att passera filteret och sprängde filtrena om man gasade lite för häftigt när motorn var kall så det är nog tur att den finns av fler anledningar.

Jäs Båkks! Precis så är det, och jag skulle vilja spetsa till det och påstå att denna överströmningsventil nog aldrig är helt stängd!
(kanske med vrålhet motor, på tomgång då)

Se Merca: Bara hälften av oljan går via filtret, resten går orenad till motorn.
(nu är ju oljeflödet så stort att det tar max 2 minuter för hela volymen att gå ett varv, så all olja renas ju förr eller senare)
Samma lika blir det ju med vanliga filter, då stor del av oljan (faktiskt) passerar överströmmaren.
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
trollkarlen skrev:
Varför finns det inte nån sorts indikator man kan se när denna öppnar så man vet när man ska byta ?

/R

det och mycket mer borde kunna man få signaler om, tycker det är alldeles för lite IT i dagens maskiner, ska ringa tillverkarna och fråga om de upptäckt att vi är på 2000-talet nu :)

FZ1 skrev:
Har upplevt liknande med två motorer

Honda 900
QuakerState 15W-40 mineral 1lit/100mil
Castrol 15W-40 mineral 0,1lit/100mil

Volvo 850
Mobil1 5W-50 syntet 1lit/700mil
Q8 5W-40 syntet 0,2lit/700mil

det där verkar mysko för en novis i oljeträsket

Dr.Bike skrev:
Alla vet väl att det sitter en överströmningsventil i filtret?

När filtret är fullt, så öppnar denna och släpper igenopm orenad olja.
Detta sker under parollen: Hellre orenad olja än ingen alls.

nä, bra att veta, såg att mosade bananer funkar ifall man inte har olja :)

Dr.Bike skrev:
SÅ snåla inte med oljefilter. Vissa serviceböcker säger: Vartannat oljebyte byts filtret.
Skit i det, byt varje!

Yes!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Mickez77 skrev:
1) det och mycket mer borde kunna man få signaler om, tycker det är alldeles för lite IT i dagens maskiner, ska ringa tillverkarna och fråga om de upptäckt att vi är på 2000-talet nu :)



2) det där verkar mysko för en novis i oljeträsket



3) nä, bra att veta, såg att mosade bananer funkar ifall man inte har olja :)
1) Bl.a Ford läser av spårämnen i sin specifika olja som sedan styr bytesintervallet.
2) Har aldrig fått något konkret svar, trots ganska långtgående efterforskning.
3) Har alltid med mig en Fyffes, klart bättre tillsatser än Dole och Chiqita!
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
FZ1 skrev:
1) Bl.a Ford läser av spårämnen i sin specifika olja som sedan styr bytesintervallet.
2) Har aldrig fått något konkret svar, trots ganska långtgående efterforskning.
3) Har alltid med mig en Fyffes, klart bättre tillsatser än Dole och Chiqita!

1. är på gång då :)
2. läste oljetråd där man menade att det kanske var soppa som kom i oljan som medförde att man trodde att det var mindre oljeförbrukning

någon som vet en verkstad som byter olja på MC i stockholm?, smidigt då de tar hand om oljan

en poll på vilket oljemärke man kör på?

mer olja :banana
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Mickez77 skrev:
...läste oljetråd där man menade att det kanske var soppa som kom i oljan som medförde att man trodde att det var mindre oljeförbrukning...
Jo den tesen finns med i frågeställningen men tror inte den kan förklara hela skillnaden. Har inte skickat några prover till test utan nöjt mig med den lägre förbrukningen. Speciellt i Honda fallet kan det omöjligt vara så att jag hade 1 del bensin på 2 delar olja, det hade märkts. När det gäller Volvon går den fortfarande (15 000 mil med nya ägaren) efter 25 000 mil på Q8 5W-40 och inte ett fel i motorn, hade oljan varit utspädd med så mycket bensin hade den skurit för länge sedan.
 

Dr.Bike

Guest
FZ1 skrev:
...hade oljan varit utspädd med så mycket bensin hade den skurit för länge sedan.

Det där tror jag oxå på. Det är fö en sak jag inte kollat så noga, d.v.s hur mycket av bensinen so verkligen BLIR kvar i oljan.
Rent teoretiskt ska den ju gå samma väg som eventuellt vatten, d.v.s ut genom vevhusventilationen.

Dessutom kokar ju de lättare petroleumprodukterna bort lättare än vatten så...

MEN! (alltid detta men ;)) självfallet bildar vissa delar av dessa lättare kolväten starka bindningar med de i oljan vilket på sikt degraderar oljan permanent.
 

Dr.Bike

Guest
Tack så mycket själv herr Mayer!
Hoppas du lärde dig något.

M.v.h
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Dr.Bike skrev:
Tack så mycket själv herr Mayer!
Hoppas du lärde dig något.

M.v.h


Slutligen...vilken olja ska man köra på då om man inte vet vilken som är bra eller dålig?
 

Dr.Bike

Guest
Krills skrev:
Slutligen...vilken olja ska man köra på då om man inte vet vilken som är bra eller dålig?

Då får man helt enkelt lita på kvalitetsmärkningen på förpackningen! ;)
De KAN ju till äventyrs ha rätt! :lol
 

Spectral

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Fz6, Honda XR600
Vilken olja ska man köra på en 4t cross? Har hört av 2st mc-handlare att man borde köra delsyntet. Är det någon fördel förutom priset?
 

Dr.Bike

Guest
Spectral skrev:
2045217 Vilken olja ska man köra på en 4t cross? Har hört av 2st mc-handlare att man borde köra delsyntet. Är det någon fördel förutom priset?

Absolut inte. Och: Hur motiverade de delsyntet? (alltså - det är inte något fel på den, men om man nu kan få en helsyntet till samma pris så förstår jag inte vitsen).
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
:Bugar Klart läsvärt. Tack Dr.Bike.

Ett annat kul ämne är "Inkörning av ny hoj". Det har visat sig att det inte finns allt för mycket relevans när det gäller "inkörningsinstruktioner" från hojleverantören.
 

Spectral

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Fz6, Honda XR600
Dr.Bike skrev:
2045807 Absolut inte. Och: Hur motiverade de delsyntet? (alltså - det är inte något fel på den, men om man nu kan få en helsyntet till samma pris så förstår jag inte vitsen).
Dom sa att delsynteten var mer "lättflytande" och att det inte var någon större idé att köra på helsyntet om man inte har en jättestor plånbok. Jag undrar allstå om det funkar utmärkt att köra på delsyntet (typ shell advance eller castrol gps, men det är väl samma olja som biltema fast annan förpackning :3freak).
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Spectral skrev:
2046586 Dom sa att delsynteten var mer "lättflytande" och att det inte var någon större idé att köra på helsyntet om man inte har en jättestor plånbok. Jag undrar allstå om det funkar utmärkt att köra på delsyntet (typ shell advance eller castrol gps, men det är väl samma olja som biltema fast annan förpackning :3freak).

Nej, inte mer lättflytande. Orkar inte förklara, eftersom svaren finns i trådarna och i forumet.

Men, varför att delsyntet nämns ofta av diverse firmor som "rekommendation" etc, är för att det köps in i fat (eller lagerhåller dunkar/flaskor) och vill sälja en "all round" produkt" dvs, en olja som kan passa alla sortes kunder och kunders preferenser.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dr.Bike skrev:
Se Merca: Bara hälften av oljan går via filtret, resten går orenad till motorn.
(nu är ju oljeflödet så stort att det tar max 2 minuter för hela volymen att gå ett varv, så all olja renas ju förr eller senare)

Fast ska man vara anal som vi gamla gubbar så finns det en teoretisk chans ATT ett skräp aldrig når oljefitret utan istället sätter igen en oljespridare och man skjuter en ny vevaxel sju gånger i rad. :D
 

Dr.Bike

Guest
Spectral skrev:
2046586 Dom sa att delsynteten var mer "lättflytande" och att det inte var någon större idé att köra på helsyntet om man inte har en jättestor plånbok. Jag undrar allstå om det funkar utmärkt att köra på delsyntet (typ shell advance eller castrol gps, men det är väl samma olja som biltema fast annan förpackning :3freak).

Precis som Badger säger så är trögfluten heten på en olja INTE kopplad till vare sig kvalite´eller om den är en mineral delsyntet eller en helsyntet.
Den har enkom med viskositeten att göra.

Fråga gärna, men läs först oljetråd 1&2. de som är stickys.

andersbrink skrev:
2047229 Fast ska man vara anal som vi gamla gubbar så finns det en teoretisk chans ATT ett skräp aldrig når oljefitret utan istället sätter igen en oljespridare och man skjuter en ny vevaxel sju gånger i rad. :D

Preciiiis! Det vet man ju hur det är med DEN biten... *Murpy nickar*

Men jodå, avledningen till filtret sker på ett sånt sätt att "smuts HELLRE far vidare i kanalen som går till filtret" + att Merca, fina som de är, bara räknar med finefinfina grejer inne i motorn! :lol Inge fulolja och ffa INGA lösa lagerbitar eller delar av vevstakar... ;)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top