Anpassa sig till trafiken efter man tagit körkort

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag tog på bil 1988 och trafiken då mot nu går inte att jämföra. Tog på mc 2007 och det går verkligen inte att jämföra mot idag, och det har inte bara med hetsen i dagens trafik att göra.

Det fanns en tid innan sociala medier/smartphone och en efter. Förr fick man höra att varje gång man såg en taxi såg man ett rattfyllo eftersom det fanns en tid då rattfyllon och taxibilar var ungefär lika många. Idag? Glöm det. Idag har du förutom alkohol även knarkare, pillertrillare och rattsurfare samt en massa både svenska och utländska körkortsinnehavare och ej innehavare som inte kan trafikreglerna alls.

Det är måånga därute som är ett extremt hot mot inte minst oskyddade hojåkare, och jag märker det tydligt själv nu jämfört med 15-20 år sedan.

Ha stora avstånd, alltid! Även vid omkörningar. Sitt inte och dagdröm när du kör efter någon heller. Inte ens yrkestrafik. Det var inte längesedan jag körde om en lastbil vars chaufför satt och kollade film på en padda han höll över ratten. Är i färd med att ta C-körkort själv nu, men säkrast vore man om man aldrig slutat i det militära, då körde man stridsvagnsbärgare. :lol

Men betrakta alla som sinnessjuka dårar så har du större möjlighet att dö en naturlig död, även som hojåkare. Men det är verkligen inte mycket som skiljer den där fantastiska, perfekta och solskensdränkta dagen på hoj mot en som slutar på intensiven numera. Tyvärr. Förr var det kanske fler olyckor i antal räknat. Men idag är det många fler faktorer i trafiken som är farliga och en allmän slapphet råder. Känner en som jobbar som trafikvakt/lots vid vägbyggen. Han har mycket intressant och hårresande att berätta.
Är inte stridsvagnsbärgarna lite klent beväpnade när man vill hävda sin rätt i trafiken. :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Var det inte en tjomme som drog det till rätten för en drös år sedan och kom undan med att han trodde det var en vägpirat för att de uppförde sig så suspekt?
Borde jag gjort. Trodde jag hade en påtänd biltjuv i hasorna. Brottsprovokation de luxe. Orkade inte. Åkte dit.
Jag skulle vilja tillägga att aldrig ligga rakt bakom fordon som skåpbilar och lastbilar, pga att de inte ser dig och kan göra saker som är negativt för dig då. Särskilt om du planerar att köra om dem.
Lägger till att en del fordon kan ju grensla ganska stora hinder, som grävlingslik o annat man inte vill köra på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Minst tre sekunder till bakomvarande fordon och fri sikt framåt 100m. :tummenupp
Värsta är att framförvarande fordon närmar sig snabbt. :gnissla
Tror mera på att hålla lika många meter till fordonet framför som hastigheten i km/h
(ex 90km/h => 90 meter till fordonet framför) vid kökörning
och inte lägga lika mycket tid på backspeglarna vid kökörning.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
För många goda råd tröttar ut men mina värsta moments har varit på kurviga småvägar, alltså på vischan.

Plötsligt kommer man ikapp någon som kör omotiverat långsamt. DENNE LETAR EFTER EN AVTAGSVÄG!

Kör ALDRIG om en sådan ifall du ser en väg till vänster på rakan längre fram för då riskerar du att hamna i förardörren på den när den kör klassikerna sväng-blinka-titta i den ordningen och på en millisekund.

Man möter dem ibland också, även ifall du ser pannan på föraren är risken stor att denne har den klassiska blicken snett nedåt höger på gps-appen och inte ser dig rakt framför.
 

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Tror mera på att hålla lika många meter till fordonet framför som hastigheten i km/h
(ex 90km/h => 90 meter till fordonet framför) vid kökörning
och inte lägga lika mycket tid på backspeglarna vid kökörning.
Det blir ju på ett ungefär lika. 3s i 90 är visserligen 75m, men ta 4s istället då.

Grejen är att avståndsbedömning är relativt svårt, men att räkna sekunder är relativt lätt.

Annars tycker jag en bra regel som är lätt att förhålla sig till är två kantstolpar. Det är 50m mellan dem på vanlig landsväg och 100m på motorväg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det blir ju på ett ungefär lika. 3s i 90 är visserligen 75m, men ta 4s istället då.

Grejen är att avståndsbedömning är relativt svårt, men att räkna sekunder är relativt lätt.

Annars tycker jag en bra regel som är lätt att förhålla sig till är två kantstolpar. Det är 50m mellan dem på vanlig landsväg och 100m på motorväg.
Är det lätt räkna sekunder ? RÄTT. Ska det vara
Ett Två Tre eller Eett Tvåå Tree eller Eeeet, Tvååå, Treee för det ska ta 3 sekunder ?
När jag räknade snabbt till sex tog det ca 2,5 sek.
Men vi är olika. :) Det viktiga är ju att inte komma för nära. Hur spelar mindre roll. :)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Är inte stridsvagnsbärgarna lite klent beväpnade när man vill hävda sin rätt i trafiken. :)
50 ton pansar samt en kulspruta ger en oftast rätt. Resterna plockar man upp med vinschen. :lol Vi backade omkull en enorm tall utan att det märktes inne i vagnen. Så jag tror man skulle komma fram oskadd även i dagens trafik. :)
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: RN

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För många goda råd tröttar ut men mina värsta moments har varit på kurviga småvägar, alltså på vischan.

Plötsligt kommer man ikapp någon som kör omotiverat långsamt. DENNE LETAR EFTER EN AVTAGSVÄG!

Kör ALDRIG om en sådan ifall du ser en väg till vänster på rakan längre fram för då riskerar du att hamna i förardörren på den när den kör klassikerna sväng-blinka-titta i den ordningen och på en millisekund.

Man möter dem ibland också, även ifall du ser pannan på föraren är risken stor att denne har den klassiska blicken snett nedåt höger på gps-appen och inte ser dig rakt framför.
Och god chans att DENNE har fel på blinkers så helt plötsligt sker en vänstersväng rakt ut i skogen. Utan förvarning.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det lätt räkna sekunder ? RÄTT. Ska det vara
Ett Två Tre eller Eett Tvåå Tree eller Eeeet, Tvååå, Treee för det ska ta 3 sekunder ?
När jag räknade snabbt till sex tog det ca 2,5 sek.
Men vi är olika. :) Det viktiga är ju att inte komma för nära. Hur spelar mindre roll. :)
Ettusenett, ettusentvå, ettusentre, brukar ge ca tre sekunder.
 

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Är det lätt räkna sekunder ? RÄTT. Ska det vara
Ett Två Tre eller Eett Tvåå Tree eller Eeeet, Tvååå, Treee för det ska ta 3 sekunder ?
När jag räknade snabbt till sex tog det ca 2,5 sek.
Men vi är olika. :) Det viktiga är ju att inte komma för nära. Hur spelar mindre roll. :)
Man räknar ettusenett, ettusentvå, ettusentre utan att jäkta och så att du kan artikulera ordentligt och bekvämt. Jag brukar räkna på ett sätt så att det tar lika lång tid att säga "ettusen" som det tar att säga "ett", "två" respektive tre. Så att man har en konstant puls bakom det. Det låter avancerat, men det är inte direkt så att jag tänker på hur jag gör det, utan var tvungen att ta mig en funderare på hur jag faktiskt gör.

Tänk dig att du klappar en konstant takt. Lika långt mellan varje klapp. Då ska allt med stor bokstav vara på ett klapp. "EttusenEtt EttusenTvå EttusenTre"

Länkar en ljudfil nedan. Här jäktade jag lite. Det kändes som att det var lite svårt att artikulera orden ordentligt. Då hamnade jag på 2.5s

 
Last edited:

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
50 ton pansar samt en kulspruta ger en oftast rätt. Resterna plockar man upp med vinschen. :lol Vi backade omkull en enorm tall utan att det märktes inne i vagnen. Så jag tror man skulle komma fram oskadd även i dagens trafik. :)
Vilken bärgare var det?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
  • Gilla
Reaktioner: RN

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Bgbv 81 Jag är gammal :) https://www.ointres.se/bgbv_81_och_brobv_81.htm

View attachment 498259
Jag också, det var därför jag ställde frågan. Min vagn blev bara bärgad av Bgbv 82. Synd att det inte är ljud till bilden!
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hej,

Jag fick förra veckan godkänd på mitt körprov och får nu köra själv. A kortet är mitt första körkort och har inte kört något i trafik innan jag tog det, varken med moppe eller bil. 99% av min utbildning var via trafikskola för jag inte har haft någon att övningsköra med privat.

Något jag upptäckt nu när man kör ensam är att trafiken är helt annorlunda jämfört med vad man fått lära sig i trafikskolan, det är nästan som om att dem valt speciella vägar med väldigt lite trafik samt på dem tiderna på dygnet då inte många är ute och kör. Jag har också en känsla av att andra trafikanter är lite mer försiktig mot en när man har övningskör västen på sig samt trafiklärare bakom.

Saker jag varit med om bara denna veckan jag kört själv är saker som att folk skiter i huvudled / högerregel och bara kör ut framför en. Bilar gör hetsiga omkörningar om jag håller mig till hastighetsgränserna. Hade tillochmed en trimmad moped som körde om mig på innersidan i en rondell igår.

Kortfattat så undrar jag ifall ni kan ge mig lite tips kanske för hur man ska justera sig ifrån det "korrekta" man lärt sig i trafikskolan till hur verkligheten i trafiken är.
Det är lite som i skolan. Man pluggade för att klara proven och få bra betyg, men för att klara sig bra i samhället krävdes andra talanger än att rabbla svenska kungar eller räkna med ekvationer. När kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det verkligheten som gäller.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är lite som i skolan. Man pluggade för att klara proven och få bra betyg, men för att klara sig bra i samhället krävdes andra talanger än att rabbla svenska kungar eller räkna med ekvationer. När kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det verkligheten som gäller.
Om du inte är rysk militär. Då måste du justera verkligheten med artilleri.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag också, det var därför jag ställde frågan. Min vagn blev bara bärgad av Bgbv 82. Synd att det inte ljud till bilden!
Här är den!! Vilken nostalgi att se den i rörliga bilder såhär 35 år senare. Men det var ett as att köra. Osynkad låda och en ganska klen motor till den vikten man fick hålla tokvarv hela tiden i terräng, och ett evigt skrapande när man växlade. En 27 liters V12 på 650 hästar kanske låter mycket, men det är det inte till den vikten. Bensinare dessutom. Tanken rymde 1000 liter så den var inte så kul att handtanka i fält heller. Minns en som slirade på kopplingen som fan i verkstan med den, då luktade det asbest överallt. Och en besättningsman på vår vagn skulle gå bredvid på garageområdet och med handsignaler lotsa ut vagnen enligt reglerna. Precis när han skulle gå förbi vagnen så misstände den rakt i örat på honom. Utblåset var precis i huvudhöjd. Han var en sån där sävlig bonde som inte ville ligga någon till last, så han anmälde aldrig incidenten, trots att han inte hörde ett skvatt på det örat de sista 4 månaderna innan muck. Han är nog döv på det örat ännu om han lever. :)

 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top