Blir dyrt med hoj nu då pågrund av maktskiftet?

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Som sagt, alliansen tog segern och därmed har vi väl oss att vänta en skyhög trafikförsäkring vid årskiftet. Såg ett förslag där jag minns 25årig kille med Saab från 95 skulle hamna på 7500:- i trafikförsäkring. Hojförsäkringar skulle bli ännu värre. Detta för att komma närmare nollvisionen samt att lägga mera utav kostnaderna på ägaren än försäkringsbolaget som det är nu. Så vad gör man då med sin sporthoj nästa år, rear ut den men lär väl inte vara någon som vill handla nått med trafikförsäkring på 11k.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
man kommer bli duktig på ställa av fordon:va :confused: :mad:
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
ja de lär väl bli så...
Kan tänka mig att skenförsäkringar kommer bli standard och folk kanske tom börjar åka oförsäkrat och smitningar vid olyckor ökar. Men som sagt, får väl se vad som händer.

Såg nu att det finns ju redan en redig tråd om detta i mc tråden, jag som inte varit online tillräckligt mkt på slutet. :p
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Och ni tror inte kommunisterna hade "offrat" sig att gå med på det? Navit säger jag bara, smaka på ordet N-A-I-V-T. Men det är ju något som känneteknar kommunister.
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
prulle skrev:
2467595 Och ni tror inte komunisterna hade "offrat" sig att gå med på det? Navit säger jag bara. Smaka på ordet N-A-I-V-T. Men det är ju något som känneteknar komunister.
Dom hade ju ett stort nej mot förslaget på sin hemsida, i broschyrer och i TV!
Så NAIVT är inte nåt du kan skylla kommunister för...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
UltraMarine skrev:
2467622 Dom hade ju ett stort nej mot förslaget på sin hemsida, i broschyrer och i TV!
Så NAIVT är inte nåt du kan skylla kommunister för...
Har inte mamma lärt dig att politiker är falska? Jag skulle inte skylta med att göra något opopulärt när du kan beskylla andra för det.. Och ändå få igenom det.
 
Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
prulle skrev:
2467595 Och ni tror inte komunisterna hade "offrat" sig att gå med på det? Navit säger jag bara. Smaka på ordet N-A-I-V-T. Men det är ju något som känneteknar komunister.

Lär dig stava först... Man tar dig inte på allvar...
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Ankan_84 skrev:
2467898 Lär dig stava först... Man tar dig inte på allvar...

Och du har aldrig någonsin missat en bokstav eller satt dem i oordning när du gjort inlägg? :tungan
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Ja nu är det slut på det roliga.
Funderar på att byta till en Fiat Punto samt en, eller varför inte två, Suzuki K50. Är det schyssta, tråkiga fordon eller har ni något förslag på några ännu, schysstare moderattråkiga alliansregeringsfordon?
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Hoppas inte det iaf. Enda jag hittade på moderat.se var detta. Iof står det bara om bilister. Om någon hittar annan sanningsenlig fakta om mc så klipp in det här.

"
Själva kostnadshöjningen som förslaget leder till är sedan inte så hög som en del hävdar. För lågriskbilister handlar det om mindre än 40-50 kronor per månad och för de med hög risk runt 290 kronor per månad. Viktigt att poängtera är också att sjukvårdskostnaderna inte påverkas, utan enbart sjukskrivningskostnaderna.

"
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
prulle skrev:
2467626 Har inte mamma lärt dig att politiker är falska? Jag skulle inte skylta med att göra något opopulärt när du kan beskylla andra för det.. Och ändå få igenom det.

Frågade när det var en gubbe från Centern på skolan.
Han sa ja utan krumelurer.

Att han sedan rabbalde upp 10 argument varför jag skulle rösta på dom är en annan sak. :tungan
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Optimalt skrev:
2469214 Hoppas inte det iaf. Enda jag hittade på moderat.se var detta. Iof står det bara om bilister. Om någon hittar annan sanningsenlig fakta om mc så klipp in det här.

"
Själva kostnadshöjningen som förslaget leder till är sedan inte så hög som en del hävdar. För lågriskbilister handlar det om mindre än 40-50 kronor per månad och för de med hög risk runt 290 kronor per månad. Viktigt att poängtera är också att sjukvårdskostnaderna inte påverkas, utan enbart sjukskrivningskostnaderna.

"

För motorcyklar lär det ju inte bli mindre...
Fy fan.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
avatar skrev:
2469047 Ja nu är det slut på det roliga.
Funderar på att byta till en Fiat Punto samt en, eller varför inte två, Suzuki K50. Är det schyssta, tråkiga fordon eller har ni något förslag på några ännu, schysstare moderattråkiga alliansregeringsfordon?
Tryck på länken i dein egen signaur.
 

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
Det här är tagit från moderaternas sida =) känns hyffast tryggt.

Såg att ert svar kommit, om dock sent, så ni kan bortse från mitt senaste mail ang trafikförsäkringarna. En fråga kvarstår. Det är i första hand som mc-burna vi undrar. Vad innebär er höjning för oss som redan betalar 10-15000 kr per år i försäkring för en sporthoj?


Enligt beräkningar från Sveriges Television och Föreningssparbanken kommer premiehöjningen för en normalbilist bli knappt 100 kronor i månaden, 250 kronor för en MC och 20 kronor för moped och skoter. På sikt, när skadefrekvensen minskar, kommer premien att sänkas.

:yoparty
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Optimalt skrev:
2469214 Hoppas inte det iaf. Enda jag hittade på moderat.se var detta. Iof står det bara om bilister. Om någon hittar annan sanningsenlig fakta om mc så klipp in det här.

"
Själva kostnadshöjningen som förslaget leder till är sedan inte så hög som en del hävdar. För lågriskbilister handlar det om mindre än 40-50 kronor per månad och för de med hög risk runt 290 kronor per månad. Viktigt att poängtera är också att sjukvårdskostnaderna inte påverkas, utan enbart sjukskrivningskostnaderna.

"

Ja, och jag som högriskbilist betalar runt 10K för en helförsäkrad kärra.
Jag som högriskmotorcycklist skulle få betala 65K hel/hel senast jag kollade (R1, Folksam). Dvs nånstans runt 2K i höld trafikpremie om man kan räkna så.
Ska bli kul att få se hur mycket höjningen bli och när den blir genomförd.

Catway skrev:
2470282

Enligt beräkningar från Sveriges Television och Föreningssparbanken kommer premiehöjningen för en normalbilist bli knappt 100 kronor i månaden, 250 kronor för en MC och 20 kronor för moped och skoter. På sikt, när skadefrekvensen minskar, kommer premien att sänkas.

:yoparty

Ja, det där kanske gäller för vanligt folk. Men som sagt, det finns ju ingen som inte gapar när han för höra vad unga hojåkare betalar för premier.
En sak jag undrar är varför de hänvisar till SVT och Föreningssparbankens siffror? Finns det egna beräkningar också?
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Är det bara jag som tycker att trafikförsäkringen ska bära sig själv, och därmed är förändringen bra!?
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
juha01 skrev:
2471433 Är det bara jag som tycker att trafikförsäkringen ska bära sig själv, och därmed är förändringen bra!?

Ja!
Jag vill gärna ha råd att köra hoj och än så länge har jag inte utnyttjat försäkringen så då vill jag inte betala mer än vad jag redan gör!
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
juha01 skrev:
2471433 Är det bara jag som tycker att trafikförsäkringen ska bära sig själv, och därmed är förändringen bra!?
Jag är tveksam till den här förändringen. Med samma matematik skulle man kunna höja priset på en 75:a till tusen spänn eller ett paket cigg till 200 spänn. Det ska kosta för individen att utsätta sig själv och andra för risker som är förknippade med samhällskostnader, men samtidigt måste det finnas någon slags rimlighet. Konkurrenten till tusenlappen på 75:an heter hembränning eller import, konkurrenten till ciggpriser på hundratals kronor heter smuggling och konkurrenten till tiotusentals kronor i månadspremie för hojen heter skenförsäkring eller olovlig körning.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top