Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag letar moppe till ungarna att ha på landet nu, och ser samma fascinerande fenomen som bland hojar. Letar mest på Blocket och Marketplace (Facebook). Det kan ligga ute fem likadana EU-scootrar för kanske 5000kr i flera veckor. Sen kommer det en som är till salu för 4000kr, och den säljs då på några timmar. Då finns det alltså folk som vill ha en EU-moppe, men inte vill betala mer än 4000kr. Är folk så supersnåla eller..?
Har tidigare sett samma fenomen bland hojar. Så fort nåt läggs ut ett par tusen under "normalpris" så säljs det omedelbart. Folk vill alltså ha en motorcykel, men är hellre utan än att betala "fullt" pris? Sjukt.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Sålde min 650 Transalp på Blocket i Juni 2021 för 25000kr. En kille från Eskilstuna kom för att titta på den. En kille hörde av sig och bjöd 30000kr. Killen från Eskilstuna köpte hojen. Var jag för ärlig? Kändes rätt då killen som kom köpte den direkt. En student som höll på att ta mc kort.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Sålde min 650 Transalp på Blocket i Juni 2021 för 25000kr. En kille från Eskilstuna kom för att titta på den. En kille hörde av sig och bjöd 30000kr. Killen från Eskilstuna köpte hojen. Var jag för ärlig? Kändes rätt då killen som kom köpte den direkt. En student som höll på att ta mc kort.
Helt rätt!
Har man ute en annons och någon hör av sig, för att omedelbart komma och hämta den, då är det den personen som jag prioriterar.
Jag har ju redan i annonspriset gjort en intern dialog med mig själv vad jag tycker är skäligt.
Om någon hör av sig och bjuder över, då har jag däremot förmånen att inte erbjuda någon prutmån till den första köparen, det tycker jag är rättvist i den situationen.
Snyggt!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Sålde min 650 Transalp på Blocket i Juni 2021 för 25000kr. En kille från Eskilstuna kom för att titta på den. En kille hörde av sig och bjöd 30000kr. Killen från Eskilstuna köpte hojen. Var jag för ärlig? Kändes rätt då killen som kom köpte den direkt. En student som höll på att ta mc kort.
Att nån ringer och bjuder högre än utsatt pris känns bara konstigt. Jag hade nog gjort som du...
Sist jag sålde en hoj var det likadant. Jag fick några svar från de som var intresserade, plus ett som jag raderade direkt. Han skrev "JAG KÖPER DEN DIREKT! KOMMER OCH HÄMTAR I MORGON!" Ehh, va? Jag sålde till en som var intresserad av skicket och däcken och sånt, och kom och hämtade den samma kväll. Inga problem,
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag letar moppe till ungarna att ha på landet nu, och ser samma fascinerande fenomen som bland hojar. Letar mest på Blocket och Marketplace (Facebook). Det kan ligga ute fem likadana EU-scootrar för kanske 5000kr i flera veckor. Sen kommer det en som är till salu för 4000kr, och den säljs då på några timmar. Då finns det alltså folk som vill ha en EU-moppe, men inte vill betala mer än 4000kr. Är folk så supersnåla eller..?
Har tidigare sett samma fenomen bland hojar. Så fort nåt läggs ut ett par tusen under "normalpris" så säljs det omedelbart. Folk vill alltså ha en motorcykel, men är hellre utan än att betala "fullt" pris? Sjukt.

"Normalpris" som det tydligen inte blir affär på...?

Nog är det väl den nivå som något säljs på som är "marknadspriset" just för tillfället?

Det ger oss isf att dom som lägger ut sina hojar till ett högre pris, och utan att kunna motivera priset med en utförlig annonstext, :whip är ute i det blå och seglar?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att nån ringer och bjuder högre än utsatt pris känns bara konstigt. Jag hade nog gjort som du...
Sist jag sålde en hoj var det likadant. Jag fick några svar från de som var intresserade, plus ett som jag raderade direkt. Han skrev "JAG KÖPER DEN DIREKT! KOMMER OCH HÄMTAR I MORGON!" Ehh, va? Jag sålde till en som var intresserad av skicket och däcken och sånt, och kom och hämtade den samma kväll. Inga problem,


Ja, folk som bara snackar men aldrig kommer till skott är jobbiga.
Helt rätt att undvika samröre med sådana.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Att nån ringer och bjuder högre än utsatt pris känns bara konstigt.
Inte alls, beroende på situationen.
Om köpare nummer 2 ringer, och jag säger att det redan är på väg en som ska titta på den.
Då kan man få svaret: " - OK, men jag bjuder mer".
En köpare som troligvis väldigt gärna vill ha det jag kanske säljer lite "för billigt".
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Sålde min 650 Transalp på Blocket i Juni 2021 för 25000kr. En kille från Eskilstuna kom för att titta på den. En kille hörde av sig och bjöd 30000kr. Killen från Eskilstuna köpte hojen. Var jag för ärlig? Kändes rätt då killen som kom köpte den direkt. En student som höll på att ta mc kort.
Jag gav bort lite glaspartier när jag rev altanen för några år sedan. Lyckades bli idiotförklarad på köpet av en spekulant som ville betala 1500:- för dem, men då skulle han komma och hämta dem efter helgen.

Knappast värt det eftersom jag ville bli av med dem direkt, men då var jag tydligen helt dum i huvudet. Gubbfan berättade dessutom att han hade eget företag (butik) i en grannkommun, vilket var helt irrelevant, men då vet jag åtminstone var jag aldrig ska åka för att handla prylar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Inte alls, beroende på situationen.
Om köpare nummer 2 ringer, och jag säger att det redan är på väg en som ska titta på den.
Då kan man få svaret: " - OK, men jag bjuder mer".
En köpare som troligvis väldigt gärna vill ha det jag kanske säljer lite "för billigt".
Men om nån ringer direkt efter att man fått ut annonsen och skriker "JAG KÖPER DEN DIREKT!!!", känns inte det jävligt skumt. I en annons om en Honda cb400 -82 för 7000kr. Det är ju inte direkt nån sällsynt raritet som nån letat efter i 20 år eller så.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men om nån ringer direkt efter att man fått ut annonsen och skriker "JAG KÖPER DEN DIREKT!!!", känns inte det jävligt skumt. I en annons om en Honda cb400 -82 för 7000kr. Det är ju inte direkt nån sällsynt raritet som nån letat efter i 20 år eller så.
Varför skulle du inte sälja den?
Fattar ingenting?
Alla är fria att köpa det jag säljer, även DirÄcKt. :va
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Varför skulle du inte sälja den?
Fattar ingenting?
Alla är fria att köpa det jag säljer, även DirÄcKt. :va
Den typen av svar på en annons känns inte bra. Ven köper en medelmåttig hoj utan att ens kolla den? Skriker bara: "JAG KÖPER DEN!!!" Nej jag gillar det inte. Sålde den till den av de tre vettiga som svarade på annonsen, utan problem. Snubben prutade inte ens, så jag skickade med låset till hojen. Bara för att det var värt några hundringar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Typ.
Dock så brukar ofta de som skriver så efter 5 min, aldrig dyka upp.
Av min erfarenhet.
Så är det, men det spelar ingen roll tänker jag.
Jag brukar kravställa att dom får höra av sig per telefon när dom är på rull, och då håller jag på objektet åt köparen, det känns rättvist.
Men jag kommunicerar alltid det.
Så, visst, du får köpa den, men den första som är seriös och verkligen vill hämta den får göra det.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Så är det, men det spelar ingen roll tänker jag.
Jag brukar kravställa att dom får höra av sig per telefon när dom är på rull, och då håller jag på objektet åt köparen, det känns rättvist.
Men jag kommunicerar alltid det.
Så, visst, du får köpa den, men den första som är seriös och verkligen vill hämta den får göra det.
Fast du bor ju lite ... (host, host) "ocentralt" i landet så det kan ju bli långa tider du får hålla den om någon ringer från Åmål eller Kalmar och säger "jag kör hemifrån nu". :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fast du bor ju lite ... (host, host) "ocentralt" i landet så det kan ju bli långa tider du får hålla den om någon ringer från Åmål eller Kalmar och säger "jag kör hemifrån nu". :D
Japp.
Och då är det ju faktiskt ännu viktigare att man står för sitt ord.
Jag brukar ju själv åka 100mil för en hoj ibland, och då vill man ju inte höra att den nyss blev hämtad :näsblod
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Japp.
Och då är det ju faktiskt ännu viktigare att man står för sitt ord.
Jag brukar ju själv åka 100mil för en hoj ibland, och då vill man ju inte höra att den nyss blev hämtad :näsblod
Detta. Med smör på!

Jag brukar erbjuda mig att skicka en handpenning på Swish om det är ett objekt och säljare jag verkligen tror på, och/eller skickar en Spotwallalänk för att visa att jag verkligen är på väg.

Ändå händer det att man blir blåst, eller att säljaren samlat spekulanter till samtidig visning och budgivning.

Då vänder jag hem, och stabbar tygdockan märkt "säljare" med dom tjocka bambustickorna hela vägen hem.

...eller ringer på något annat objekt i närheten. Hade jag velat handla på auktion så hade jag valt det själv.
Budgivningen får klara sig utan mig.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top