"Det här köpte jag idag!"-tråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förlåt om jag misstar mig nu men visst fan är det en sporthoj mina ögon skönjar?
Japp, du misstar dig :7peta:hihi
Jag tycker att det ser ut som en Sporthoj.

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
Nix, samlad kunskap från de kunniga hävdar att så inte är fallet... :7peta
Men Svidea och Bilsport utan Mc har den åsikten. :hihi
Nix, saknar packmöjligheter som korvlådor och andra tillbehör för dylik motorcykeltyp... :fakta
Svännska qualitätsskivor?
Japp, tillverkade på Drottningvägen i Tumba. Medbringarna går att byta. :tummenupp
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Bandagar!
Aprilia
Racing World
MC Center

Nu saknas bara Falkenberg, som Mossberg tipsade om och sen kanske Apedays, Hojträff, och om SMC får till något på Rudskogen så blir det där med.
Det där är det är planerade, sen kanske det blir något spontant om plats finnes.

Så en sju-åtta tillfällen borde det väl bli i år.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En värmepump till garaget.
Med facit i hand borde jag köpt en för flera år sedan.
View attachment 494478
Förmodar att den alltså funkar tillfredsställande?
Har en fujitsu som inte levererar som jag vill. Börjar liksom blåsa kallt när man tycker den skulle "lugna ner sig" och återcirkulera varmluft men den matar styv kuling konstant och det drar kallt. En kritisk och återkommande kommentar att den skulle vara för lågt monterad. Det är fritt 22 cm mellan tak och innedel. Ser ut som att du har 2-3 ggr mer.

Jag ville väl bara vädra mitt bekymmer.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Förmodar att den alltså funkar tillfredsställande?
Har en fujitsu som inte levererar som jag vill. Börjar liksom blåsa kallt när man tycker den skulle "lugna ner sig" och återcirkulera varmluft men den matar styv kuling konstant och det drar kallt. En kritisk och återkommande kommentar att den skulle vara för lågt monterad. Det är fritt 22 cm mellan tak och innedel. Ser ut som att du har 2-3 ggr mer.

Jag ville väl bara vädra mitt bekymmer.
Har du ställt den i läge "auto" så vill den hålla inställd temp med hjälp av både värme och kyla. Dvs den kyler ner luften över inställd temp.
Ställ den på heat.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har du ställt den i läge "auto" så vill den hålla inställd temp med hjälp av både värme och kyla. Dvs den kyler ner luften över inställd temp.
Ställ den på heat.
Tror att den alltid cirkulerar lite luft även i "heat-läget", den luften känns svalare än övriga rummet men beror mest på vindkyleffekten.
Sedan avfrostar den runt nollan - dvs går bakvägen o suger värme från rummet för att värma upp förångarpaketet så att frosten smälter bort - även då blir det kallras i det uppvärmda rummet
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Förmodar att den alltså funkar tillfredsställande?
Har en fujitsu som inte levererar som jag vill
Har bara gått ett dygn nu men jag har svårt att se det skulle vara några problem.
Har 3.6m till tak så montören nöjde sig med att ställa sig på arbetsbänken och Montera det han nådde utan att sträcka på sig.
Fujitsun jag har inne i huset har funkat i 15-20år utan problem, fast den kör jag bara kyla på sommaren nu när jag konverterat om huset till vattenburet med vedeldning.

Man måste ha pumpen på Heat annars kastar man elpengar i sjön.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har du ställt den i läge "auto" så vill den hålla inställd temp med hjälp av både värme och kyla. Dvs den kyler ner luften över inställd temp.
Ställ den på heat.
Aldrig auto. Kanske testar i sommar för kyla.
Har bara gått ett dygn nu men jag har svårt att se det skulle vara några problem.
Har 3.6m till tak så montören nöjde sig med att ställa sig på arbetsbänken och Montera det han nådde utan att sträcka på sig.
Fujitsun jag har inne i huset har funkat i 15-20år utan problem, fast den kör jag bara kyla på sommaren nu när jag konverterat om huset till vattenburet med vedeldning.

Man måste ha pumpen på Heat annars kastar man elpengar i sjön.
De som sagt något, inkl montören, vill ha den 5-7 cm från tak. På den mitsubishi föräldrarna satte in tror jag det stod att den skulle ha 30 cm fritt till tak. Min Qlima 15-20 fritt, men den levererar med 6 cm tillgodo.
Jag köper inte resonemanget då min maskin ska kunna monteras i trappor och mitt på vid högloft.
Jag har alltså luft/vatten, 2 luft/luft och så en kamin jag funderar på att byta ut.

Haha, brorsan har också en skitgammal fujitsu som stånkar på bra. Lät illa när han köpte huset för bortåt 9 år sen och den var gammal då. Förra året fick den fläktmotor, rengöring/service och levererar kanonbra. Utedelen låter ff mysko. Filter glömmer de dammsuga. Gjort det några ggr och dessa har alltid sett ut som en fiberpäls. Tuff miljö för en sån apparat. Inte att de skulle ha smutsigt men en familj med katt på liten, mycket hemtrevlig yta. Svårt att fatta att den lever och levererar än!
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Japp, tillverkade på Drottningvägen i Tumba. Medbringarna går att byta. :tummenupp
Var tvungen att kolla lite google maps, det där är ju nästgårds från mig. Antar att det är den som på Google maps står ISR-MC på. Grannen Datek har jag handlat en del på, för så där en 40 år sedan när jag jobbade på Finnboda Varf. Undrar om de fortfarande håller på med fjärrstyrning av kranar.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
... Inte köpt idag då, utan mer för ett par veckor sedan. Jag inte spelat något egentligen på tjugo år, men ungarna har sina maskiner och jag blev lite sugen igen. Använde PC förr till sånt, men det är så ruskiga pengar för att ha en bra maskin.

Och en ratt med pedaler till för bilspel (går ju inte att köra med knappar).

Har redan hunnit köra igenom olika pusselspel och är mitt i Forza Horizon och Battlefield V.uFicTu3Ti56psJpsTGQ64C.jpgAB64330_7__89286.1563947446.jpg
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
... Inte köpt idag då, utan mer för ett par veckor sedan. Jag inte spelat något egentligen på tjugo år, men ungarna har sina maskiner och jag blev lite sugen igen. Använde PC förr till sånt, men det är så ruskiga pengar för att ha en bra maskin.

Och en ratt med pedaler till för bildspel (går ju inte att köra med knappar).

Har redan hunnit köra igenom olika pusselspel och är mitt i Forza Horizon och Battlefield V.View attachment 494506View attachment 494507
Bra avkoppling! 44 år och lirar som en tok, kolla in Ready or not om det finns till X-box
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Bra avkoppling! 44 år och lirar som en tok, kolla in Ready or not om det finns till X-box
Ready or not såg ju ut som ett spännande spel, tyvärr bara till PC. Kör själv på PS4, men jag och sonen skall inom kort gemensamt uppgradera till PS5 (mest för att vara snäll mot 9-åringen så han slipper spara ihop 7000 kr själv, då han har veckopeng på 50 kr.. ;) ) Dock lite otklart om han eller jag ser mest fram emot inköpet. ?

Kör gärna FPS och bilspel, ibland lite hockey och fotboll med grabben. Just nu Far Cry 6 och GT7 med motsvarande PS4-ratt som TomK.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ready or not såg ju ut som ett spännande spel, tyvärr bara till PC. Kör själv på PS4, men jag och sonen skall inom kort gemensamt uppgradera till PS5 (mest för att vara snäll mot 9-åringen så han slipper spara ihop 7000 kr själv, då han har veckopeng på 50 kr.. ;) ) Dock lite otklart om han eller jag ser mest fram emot inköpet. ?

Kör gärna FPS och bilspel, ibland lite hockey och fotboll med grabben. Just nu Far Cry 6 och GT7 med motsvarande PS4-ratt som TomK.
Bytte till PS5 när dom lanserades och det är stooooor skillnad.
Mycket snabbare start, meny, byta spel osv.
Kör mest Destiny 2 och Division 2.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Att det just blev Xbox X, beror på att det är den vassaste modellen med bra kylning och Xbox är bakåtkompatibelt med äldre maskiner, så våra gamla spel för 360 och One fungerar. Till skillnad mot PS. Så iom att ungarna har varsin Xbox, var det en no-brainer att ta det med och jag kan använda samma MS-konto som redan används för Minecraft som jag kört under något år (men ledsnat på nu - igen).

Ratten blev för övrigt Logitech G920, som var klart billigast på Netonnet. Ska bygga eget bord med pedalställ till den nu så blir det åka av sen :)
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top