Donationsregistret

Hur ställer du dig till donation?


  • Antal röstningar
    0

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Lennart258 skrev:
Jag ger inte mina lungor till en rökare. Inget jävla fetto ska ha mitt hjärta. Det är ju som att kasta pärlor för svin! Då får organen hellre gå till forskning där de åtminstone gör nytta.

Många verkar tro att man ska anmäla sig bara om man vill donera organ. Så är det inte, om man är bensäker på att man inte vill donera organ, så ska man anmäla detta. Annars finns risken att ens anhöriga gör en annan bedömning.
 

olle1

Hojen eller damen? Helt klart damen.....
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
cbr 600fs. blata b1 kopia
Jag tackar så mycket för länken till donationsregistret.
Tror aldrig jag hade fått tummarna
loss att anmäla mig annars.
Mycket bra initiativ! :tummenupp

Bara hoppas att någon annan kanske får lika
bra glädje av mina nedre delar som jag själv haft..... :3freak
 

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
bikeless
BabyBlade skrev:
jag pratar om organ donation! var det inte det frågan gällde ?
Om jag var villig att låta mig, kanske först mördas.. sen ska någon ta all innanmäte också?
eller om jag inte har dött.. så ..behöver kanske någon min arm ? så jag får gå runt med en arm, eller bara ett ben kanske, och försöka jobba som vanligt?
eller när någon super sönder sin lever ? ska han då köpa min lever? Nej den är inte till salu. Det finns ingen rättvisa i denna värld.


Haha, antagligen ska du DÖ före du donerar nånting! Kan lova att ingen kapar av din arm en onsdags eftermiddag när du sitter och fikar med dina vänner!

Va ska du med dina organ till efter du dött egentligen? antingen får nån välbehövande människa dom eller så käkar likmaskarna upp dig! sprolla när du är död :död
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Anmälde mig i samband med att jag tog hojkort, kändes som rätt naturligt när man gick från volvo till hoj :)

Dom får ta vad dom vill o göra va tusan dom vill.. är ju död så va ska jag med det till..
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Anmält mig nu tillsist! :tummenupp
Vart positiv till donation länge och dessutom blodgivare så jag vet inte varför det inte blivit av tidigare egentligen..
 

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Trosa
Hoj
URAL och en BMW1150
Vad för organ kan man donera, kan man välja vad man vill behålla :tomten
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
gurra snurra skrev:
Vad för organ kan man donera, kan man välja vad man vill behålla :tomten

Du kan välja att donera enbart för transplantation eller för transplantation plus "andra medicinska ändamål" (minns inte deras ordval ;) )..
Sen kan du även specificera "Men inte dessa organ ; . . ." kryssa i några förvalda, tex hornhinna men även fylla i själv i en liten textbox om jag inte minns fel.
Kolla på www.livsviktigt.nu
 

vfsf

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Gbg
Hoj
Busa
Zee skrev:
Har inte sjukvården ngn timme på sig att plocka organ efter att döden inträffat?

Beror lite på vilket organ som skall användas. Hornhinnan kan nästan alla donera och det kan göra en i stort sett blind person helt seende igen. Jag har för mig att den kan "vänta" i 5 dagar innan den börjar brytas ned (ingen blodförsörjning dit, näringsämnena tranfunderas dit genom osmos). Det är fantastiskt att se en mångårig blind person direkt efter en hornhinnetransplantation! Deras genuina lycka är minst sagt... smittande! Tänk då vad mer "livsviktiga" organ kan göra får någon!

Klart man är med i donationsregistret. Jag donerar allt som är användbart.

Ehh, när jag arbetar på akuten (jag gör det ibland) fick jag rätt snabbt lära mig att mc-förare kallas för just "organdonatorer". (Det hänger förvisso kvar sedan 80- och 90-talet).
 

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Trosa
Hoj
URAL och en BMW1150
sner0 skrev:
Du kan välja att donera enbart för transplantation eller för transplantation plus "andra medicinska ändamål" (minns inte deras ordval ;) )..
Sen kan du även specificera "Men inte dessa organ ; . . ." kryssa i några förvalda, tex hornhinna men även fylla i själv i en liten textbox om jag inte minns fel.
Kolla på www.livsviktigt.nu

Tycker det är märkligt att man inte får något tex för en gammal lever .

Bara skänka bort så där utan att få ett skit för det, märkligt :va
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top