Dra el i ny innervägg

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Vad får man göra och inte göra samt vad bör man och vad bör man inte göra.

Håller på att bygga upp en ny innervägg och vill på den ha ett uttag.
El ska tas från en befintlig kopplingsplint på annan vägg och sedan bara dra ner en ny kabel till det nya uttaget.
Hur drar jag bäst elen och vad får jag göra själv?


Alt. 1: Att dra elen i VP rör eller dyligt i nya väggen och sedan ett infällt utttag, klart snyggast men får man göra det utan behörighet?

Alt. 2: Dra elenkabeln utanpå den nya väggen med utanpåliggande uttag, inte lika snygggt men känns något lättare men får man göra det utan behörighet?

Hur hade ni gjort?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inuti. Själva elkopplingen blir ju inte sämre gjord för att du drar elen snyggt?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, inget du får göra. Ja, du kan göra det ändå.
Med kopplingsplint antar jag att du menar att du har en kopplingsdosa i vägg där du ska ansluta den nya slingan? Hur kommer du åt att föra in vp-rör i den dosan från insidan? Eller ska du lägga utvändig en bit och sen in i vägg?
Isåfall så spikar du ekrk-kabel från apparatdosan, lägger in den i en kulodosa på den nya väggen och innanför kulodosan borrar du 16mm hål i väggen där du drar slang till din apparatdosa för ditt nya uttag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Rent juridiskt tror jag att det funkar ungefär så här:

Sånt som har med el att göra regleras av Ellag (1997:857) (med Ändring 2008:265, fast den har inte så mycket med detta att göra).
Där står:
Ellag (1997:857) skrev:
...
9 kap. Skyddsåtgärder
1 § Elektriska anläggningar, elektriska anordningar avsedda att anslutas till sådana anläggningar, elektrisk materiel och elektriska installationer skall vara så beskaffade och placerade samt brukas på sådant sätt att betryggande säkerhet ges mot person- eller sakskada eller störning i driften vid den egna anläggningen eller vid andra elektriska anläggningar.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får, i den mån det behövs från elsäkerhetssynpunkt, meddela föreskrifter om kontroll, provning eller besiktning samt andra föreskrifter som rör elektriska anläggningar, anordningar avsedda att anslutas till sådana anläggningar, elektrisk materiel eller elektriska installationer.

2 § Om en elektrisk anläggning genom inverkan på en redan befintlig sådan anläggning kan vålla person- eller sakskada eller störning i driften, svarar innehavaren av den förstnämnda anläggningen för de åtgärder som behövs vid hans anläggning för att förebygga sådan skada eller störning.
Vad som sägs i första stycket gäller också då en elektrisk anläggning kan vålla sakskada genom inverkan på en redan befintlig naturgasledning, för vilken det krävs koncession enligt naturgaslagen (2005:403). Lag (2007:217).
...

Myndigheten heter: ELSÄKERHETSVERKET

Föreskrifterna är bla:
ELSÄK-FS 2007:2
Ändringsföreskrift ELSÄK-FS 2010:4

ELSÄK-FS 2007:2+ELSÄK-FS 2010:4 skrev:
Elinstallation som får utföras utan behörighet
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar får
utföras av andra än en behörig elinstallatör eller en yrkesman under
överinseende av en behörig installatör. Undantagen gäller dock inte för
elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka
ingår i en starkströmsanläggning.
2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i
bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som
ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst
50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på
högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande
skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning
med nominell spänning om högst 50 V.
5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium,
provrum eller liknande där anordningen används för utbildning,
provning, försöksverksamhet eller kontroll.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag har för mig att man får dra själv, men att en riktig elektriker måste godkänna det.
De brukar ju däremot inte godkänna det om det inte är ordentligt gjort, vilket brukar medföra mer jobb. Heh.

ELSÄK-FS 2007:2 skrev:
Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av
en yrkesman under överinseende av en elinstallatör

4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på
behörighet.
1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin,
apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft-
och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där
arbetet kräver verktyg.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess
påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en
nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än
tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller
inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.

(Vad är en yrkesman?)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ganska enkelt, är du tveksam låt bli, vet du vad du gör lär det inte bli några tillbud och ingen får reda på det.

Men oavsett det så dra i väggarna, du kan ju alltid dra rören och låte en elektriker dra och koppla kablarna.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Elsäkerhets blablabla boken är tjock och meningslös. Du får dra el och sånt men det är den som kopplar in det i el skåpet som står för allt sen
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Nej, inget du får göra. Ja, du kan göra det ändå.
Med kopplingsplint antar jag att du menar att du har en kopplingsdosa i vägg där du ska ansluta den nya slingan? Hur kommer du åt att föra in vp-rör i den dosan från insidan? Eller ska du lägga utvändig en bit och sen in i vägg?
Isåfall så spikar du ekrk-kabel från apparatdosan, lägger in den i en kulodosa på den nya väggen och innanför kulodosan borrar du 16mm hål i väggen där du drar slang till din apparatdosa för ditt nya uttag.

Precis så jag tänk, men jag har den befintliga kopplingsdosan utanpå väggen så det blir en bit utvänligt och sedan in i väggen.

Tack för alla snabba svar

EDIT: Krävs det någon särskilt klassning på kablarna som ska dras i slangen?
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Precis så jag tänk, men jag har den befintliga kopplingsdosan utanpå väggen så det blir en bit utvänligt och sedan in i väggen.

Tack för alla snabba svar

EDIT: Krävs det någon särskilt klassning på kablarna som ska dras i slangen?

Nej, se bara till att de håller rätt dimension för den fasen de sitter på. Troligtvis snackar vi 10A och då är det vanlig 1,5mm2 FK-tråd du ska ha, inköpes billigt på Biltema, Ö&B eller dylikt. Är det 16A så är det 2,5mm2 du ska ha.
Bara att tänka på att använda dig av EKRK vid utanpåliggande montering då den är lite blankare och snyggare samt går att forma jämfört med vanlig EKK. Kulo går också men är inte lika snyggt, används bara vid ej synligt montage eller i garage och dylikt, inte i hemmet.

Edit/ Du kan även gå in i röret med kabeln som du lägger utanpåliggande men det är lite drygare. Isåfall kan du köra med EKK som är mer lätthanterlig i rör. Men det är inte tänkt att man ska göra så bara så du vet :)
 
Last edited:

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Nej, se bara till att de håller rätt dimension för den fasen de sitter på. Troligtvis snackar vi 10A och då är det vanlig 1,5mm2 FK-tråd du ska ha, inköpes billigt på Biltema, Ö&B eller dylikt. Är det 16A så är det 2,5mm2 du ska ha.
Bara att tänka på att använda dig av EKRK vid utanpåliggande montering då den är lite blankare och snyggare samt går att forma jämfört med vanlig EKK. Kulo går också men är inte lika snyggt, används bara vid ej synligt montage eller i garage och dylikt, inte i hemmet.

Edit/ Du kan även gå in i röret med kabeln som du lägger utanpåliggande men det är lite drygare. Isåfall kan du köra med EKK som är mer lätthanterlig i rör. Men det är inte tänkt att man ska göra så bara så du vet :)

Lysande kommer bli bra det här, om jag använder mig av sistnämda metoden innebär det att jag kan hoppa över kuldosan i väggen o gå direkt in i röret genom att låta en rörstump sticka ut från väggen (kommer ändå inte synas) och sedan bara forstätta till min adapterdosa?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Är inte EKRK det som idag kallas Kulo,menar du EKLK?? Kulo (EKRK) får inte dras i vägg och ska du gå igenom en vägg ska den mantlas av.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är inte EKRK det som idag kallas Kulo,menar du EKLK?? Kulo (EKRK) får inte dras i vägg och ska du gå igenom en vägg ska den mantlas av.

Sorry, så klart jag menade EKLK! Att jag aldrig lär mig skilja på dem, börjar bli lite jobbigt nu :näsblod
Nej, Kulo/EKRK får ej dras i rör eller läggas löst i vägg. Men man kan ju skala den om man vill så är det helt plötsligt ok.
EKLK är dubbelmantlad och får läggas i vägg.
Annars kör man vanlig jäkla EKK men då har man problemet med att den är ful och ej går att forma snyggt.

Edit/ Men vem bryr sig om man får eller inte, han ska ju ändå fulpula utan att det är ok ändå :D
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Helt rätt,bara att ta någon kabel som kan leda ström. Högtalarkabel är ju en variant.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Hur kul är det?
Grejen är ju att göra jobbet själv, testar man inte vet man ju inte hur det skulle ha blivit. :yoparty

Och jag har jordfelsbrytare så hur fel kan det bli....

Så här fel kan det bli:
3311995533.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: ft
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top