Ducatismutskastartråd

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Hallå nu glider ni off topic. :gnissla
Det här är inte Ducatiförsvarartråden. Det här är Ducatismutskastartråden ! :D

Ericsson skrev:
Du vet väl dom brukar säga "Om du måste fråga så..." :D

Lägg därtill 2 kamremmar (à 500:- st), ev. antal shims (2st per ventil), olja, glykol, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, lite packningar och så.

Hmm, varför service på japs är så dyr? tror jag betalade 2000-3000:- för en 100-mila på GSX-R:en
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ericsson skrev:
Du vet väl dom brukar säga "Om du måste fråga så..." :D

Lägg därtill 2 kamremmar (à 500:- st), ev. antal shims (2st per ventil), olja, glykol, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, lite packningar och så.

Hmm, varför service på japs är så dyr? tror jag betalade 2000-3000:- för en 100-mila på GSX-R:en


[OT]
Jag betalade 2500kr för en 3200 DELUX service ("service" efter en Lowside + vanligt 3200mila servcie). Helnöjd med det priset...

Johan i Påarp är guld värd för oss skåningar. :tummenupp
MYCKET Kunnig, väldigt trevlig, och bra priser. Lite sämre med tider dock... (duuuh, undra varför... :D )
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ducatis twin verkar lite överarbetad. Desmo-my-ass-ventilstyrning fyller ingen funktion utom att snacka om vid korvmojjen. "desmodromedarisk ventilstyrning klarar högre varv. Inge ventilfladder vettu!" Nä tacka fan för det när de inte går över 10' varv! För förti år sen var det ett problem, knappast idag. HD har fö ungefär lika bra prestanda som Ducati, fast de gör det med stötstänger - mycket enklare, mycket billigare, mycket lättare att serva. Ducati har ofta lite bättre vägegenskaper, fast den vanlige gatåkaren märker knappast den lilla skillnaden.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pejo skrev:
Det enda esset i skjortärmen som tvinnen har är att den är smalare och lättare...
Smalare är den, lättare är den inte. Det skulle säkert gå att göra dem lättare med modern teknik och moderna tillverkningsmetoder men i nuläget väger de mer än fyrorna. V-twinsfolket vill ha dem så - de skall påminna om förr i tiden. Fast å andra sidan, skall vi snacka saker som modernt, bra, effektivt osv finns ju inget att säga om Ducati eller HD.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Varför låter en Ducatimotor som om den rasat?
Tjut,skrammel, står dom stilla så vibrerar marken
som när man kör en markpadda.
 

Majk

Guest
Pejo skrev:
Det kan du ju inbilla dig att vi är om det känns bättre. :tummenupp
De enda jag är avundsjuk på är MV-Augusta-ägare...
--------

Radfyran är tekniskt sett överlägsen v-tvinnen. Det enda esset i skjortärmen som tvinnen har är att den är smalare och lättare (lite, inte mycket.) . Och vem bryr sig ?

Just ja, den har ju mer vrid (läs lågvarvseffekt) också. Precis som dieselbilar. Och vem gillar att smiska dieselbilar ?

Näe, sorry. V-twin är och förblir ett tekniskt sidospår. Sen är det ju bra att ha en Ducce om man vill att folk ska titta på en. Ska man åka hoj så är och förblir en hårt arbaitande radfyra det enda rationella valet.


Pejo min vän - Har man aldrig fått prova en Riktig V-Twin ska man inte uttala sig i ämmnet , det är bara folk som alltid kört radfyror som klagar ,men folk som bytt till V-twinnar från just radfyra säger -Jag kommer aldrig byta till en radfyra igen.
Men lugn du ska få prova min i sommar så får du gärna smutskasta V-twin efter det om du vill :tummenupp


Och sen till ämmnet varför är duccar alltid röda ? det är ju lika tjejigt som ferrari :rofl
 
Last edited:

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
Bj.O.rn skrev:
Bingo tyckte det fanns en del att göra på detta området.. Här kan ni häckla å kasta skit hur mycket ni vill, jag kommer att bemöta med sakliga argument, så gott det nu går..

/B

Jag har kört 2 duccar,en 916 & en 996 SPS
Den sistnämnda körde jag på bana och var en mycket trevlig bekantskap,men...
Varför betala närmare 230000 kr för en hoj som enligt min mening blir slagen på alla områden(vikt,effekt,stabilitet,kvalitet, prestanda,adrenalinfaktor m.m) jämfört mot min (f.d) GSX-R1000-01 för 109000 kr(höstpris utan byte)?
Detta är absurt och totalt orimligt!!!
Visst,öhlins komponenterna är inte dåliga, men det räcker inte.
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Hade jag inte provat Martans 916 så hade jag bara illa att säga om Ducati. MEN!!!!! Det är en alldeles förträfflig kurvhoj (när den inte står still)....
Jag förstår varför ni vurmar om era hojar, det pajar ju annars.... strömförsörjning och sånt skit......
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Ett fel med ducati är att de görs i italien av italienare...

Kolla italiens insats i andra världskriget... Sverige köpte "caproni" flygplan där vingarna ramlade av... Alla som ägt en FIAT vet vad italiensk kvalitét är...
ALFA ROMEO "Alfa sud" say no more... Ciao - moppen som vobblar i 45km/h... och sen så har vi Ducati som säljs med argument som "utstrålning" och "låter bra"... Fan köp en lampa och en stereo istället för bra är dom inte!

Ducati - för folk med ego :tungan

Förresten: allt hitech är ju japanskt... vem skulle köpa en italiensk mobiltelefon?, italiensk video / dvd, italienskt flygplan??? Största italienska industrin är ju förfaen Maffian...
 
Last edited:

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
BMW R90s skrev:
Varför låter en Ducatimotor som om den rasat?
Tjut,skrammel, står dom stilla så vibrerar marken
som när man kör en markpadda.
Markpadda? :D

Syftet med torrkoppling har jag missat, men det låter inte så exklusivt, jag trodde det var något allvarligt fel... :hihi

/A
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jahaja, inte det heller

Bingo skrev:
Smalare är den, lättare är den inte. Det skulle säkert gå att göra dem lättare med modern teknik och moderna tillverkningsmetoder men i nuläget väger de mer än fyrorna. V-twinsfolket vill ha dem så - de skall påminna om förr i tiden.
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Helt underbar tråd

Hehe...ska hålla mig till ämnet!

Min jävla 750 Paso allså. Efter tre veckors körning (köpt begagnad på Bike i Trollfettan) så pajar höger packbox i framgaffeln.

Läckande olja på bromskivan spelade ju ingen roll, man har ju en till, men lite
oroligt var det allt.

När jag sedan skulle serva/fixa boxen (på garantin) hos Olle Nelli i Malmö, så
hade den filuren mage att erbjuda mig att låna hans preppade 888'a med
racelåda (ettan upp, resten ner...) medan han fixade gaffeln. Jag höll ju
för helsike på att loosa körkortet när jag drog på E6'an mot Landskrona. Borde
han ju som Ducceägare tänkt på!

Senare på vårkanten hade jag en mycket inspirerande nära-döden upplevelse
när gasen hängde sig på fullt i en svag vänster. Efter ett tag kom jag på att
jag kanske skulle dra in kopplingen = räddad. Ny gasvajer fixade det hela.

Sedan denna Paso, min första Ducce, har jag varit så urbota korkad att det
blivit 4 Ducati till...att man ALDRIG lär sig! Jag gjorde ju faktiskt allvarliga
försök med andra nationaliteter som TL1000S och Daytona T595...

Nä fy faaan för Ducati... :lol
 

Mcbrud

Guest
Alla ni som klagar på Ducati....
Hade ni oxå varit på motormässan i dag så hade ni oxå stått med tungan i backen och provsuttit hojarna i Ducatimontern tills ni fick skavsår på tasken!

Ducati har en själ... visst dom kanske skramlar och låter som om de faller isär men det är det som är charmen!
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Ehhh.... nej, det hade vi inte.

Mcbrud skrev:
Alla ni som klagar på Ducati....
Hade ni oxå varit på motormässan i dag så hade ni oxå stått med tungan i backen och provsuttit hojarna i Ducatimontern tills ni fick skavsår på tasken!



duc916 skrev:
Min jävla 750 Paso allså. Efter tre veckors körning (köpt begagnad på Bike i Trollfettan) så pajar höger packbox i framgaffeln.

Läckande olja på bromskivan spelade ju ingen roll, man har ju en till, men lite
oroligt var det allt.

Den sortens charm betackar jag mig för... :gnissla :gnissla
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mcbrud skrev:
Harley Davidson har en själ... visst dom kanske skramlar och låter som om de faller isär men det är det som är charmen!
Tja, smaken är som baken.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Mcbrud skrev:
Alla ni som klagar på Ducati....
Hade ni oxå varit på motormässan i dag så hade ni oxå stått med tungan i backen och provsuttit hojarna i Ducatimontern tills ni fick skavsår på tasken!

Ducati har en själ... visst dom kanske skramlar och låter som om de faller isär men det är det som är charmen!

pff det gjode jag när det var i stockholm, berätta det fantastiska?:)
De var ju fula ju
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Mcbrud skrev:
Alla ni som klagar på Ducati....
Hade ni oxå varit på motormässan i dag så hade ni oxå stått med tungan i backen och provsuttit hojarna i Ducatimontern tills ni fick skavsår på tasken!

Ducati har en själ... visst dom kanske skramlar och låter som om de faller isär men det är det som är charmen!

Jag fick kväljningar när jag gick förbi och såg hur nya duccarna såg ut... :dummer

Aldrig har en riskokare varit snyggare än nu :Bugar
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top