Duktig MC-byggare?

3zz

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2018
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R100RT -80
Ingen sporthoj, men.. (jag chansar ändå).

Har en BMW R100 från -80 (café) som är färdigbyggd, vill göra lite småändringar som exempelvis lacka förgasarna, kalibrera hastighetsmätaren och göra den redo för sommaren (har tyvärr inte tillgång till garage).

Hittar helst någon duktig entusiast som vill ta sig an "projektet" men även tips på företag för ändamålet mottages tacksamt.

Helst någon som finns i Stockholms-området men viktigaste är att den tas hand om "rätt person" så avståndet spelar mindre roll.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Lacka förgasarna? Vattenpolering skulle väl funka?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Lacka förgasarna!?!
I med lite dasspapper och kör med sprayburk från Biltema, klart!!!

Hehe. Nä.

Finns det inte många customklubbar i Sthlm som gör sånt?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja dit kan nästa ägare vända sig för att få bort, citat”den jävla färgen någon dåre målat förgasarna med” slut citat
Just färg och mög/olja/kladd tar inte vattenpoleringen bort.
Bums eller annan kemisk tortyr och sandblästring om grejerna är riktigt skitiga behövs innan poleringen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Just färg och mög/olja/kladd tar inte vattenpoleringen bort.
Bums eller annan kemisk tortyr och sandblästring om grejerna är riktigt skitiga behövs innan poleringen.
Inte sandblästra förgasare som en allmän rekommendation - fel sand/fel tryck så blir det för elakt, där måste man ha koll på vad man gör
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Inte sandblästra förgasare som en allmän rekommendation - fel sand/fel tryck så blir det för elakt, där måste man ha koll på vad man gör
Sodablästring är nog bäst på fuggar, jag tänkte på andra pryttlar i förra inlägget.

Jag testade våt sandblästring med kärchern, funkade fint med ett kinakit.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Just färg och mög/olja/kladd tar inte vattenpoleringen bort.
Bums eller annan kemisk tortyr och sandblästring om grejerna är riktigt skitiga behövs innan poleringen.
Man blästrar väl aldrig med enbart vatten? Blandar väl ”alltid” in blästermedel ihop med vattnet, som gör stor nytta i att kyla ner.

Går säkert bra att få bort färg med. Jag har en blästerpistol från JULA som sprutar birkabonat och som blästrar kromet av en dragkrok. Eller inte😁
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man blästrar väl aldrig med enbart vatten? Blandar väl ”alltid” in blästermedel ihop med vattnet, som gör stor nytta i att kyla ner.

Går säkert bra att få bort färg med. Jag har en blästerpistol från JULA som sprutar birkabonat och som blästrar kromet av en dragkrok. Eller inte😁
Vattenpoleringen är med glaskulor och högt tryck.
Kolla in hans bilder före efter.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man blästrar väl aldrig med enbart vatten? Blandar väl ”alltid” in blästermedel ihop med vattnet, som gör stor nytta i att kyla ner.

Går säkert bra att få bort färg med. Jag har en blästerpistol från JULA som sprutar birkabonat och som blästrar kromet av en dragkrok. Eller inte😁
Det finns isblästring, vet inte om det är enbart fruset "vatten" och om det i så fall tar bort även olja o fett.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det finns isblästring, vet inte om det är enbart fruset "vatten" och om det i så fall tar bort även olja o fett.
Olja och fett är svårt både med blästring och Ultraljudstvätt ( och högtryckstvätt ) Det ska nog vara lite hårt för att spricka och lossna.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja? Som jag skrev. Varför skulle det inte ta bort färg?
Fn vet, mjukt och limmigt, vet att Jörgen brukar svara över färg som sitter satan och kräver mekanisk borttagning. Vp "polerar" men avverkar inte materialet, oxider försvinner, lekmannaförklaring tänk som att polera med autosol men att ytan blir hårdare och porfri.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Olja och fett är svårt både med blästring och Ultraljudstvätt ( och högtryckstvätt ) Det ska nog vara lite hårt för att spricka och lossna.
Sodablästring tar bort all smuts är min erfarenhet, inkl ev fett/olja. Har förvisso alltid grovrengjort först innan blästring så har aldrig varit tal om några enorma mängder olja.

-edit- sorry TS för att du hittills inte fått ett enda on topic svar 😅
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fn vet, mjukt och limmigt, vet att Jörgen brukar svara över färg som sitter satan och kräver mekanisk borttagning. Vp "polerar" men avverkar inte materialet, oxider försvinner, lekmannaförklaring tänk som att polera med autosol men att ytan blir hårdare och porfri.
Menar du som typ kulpolering? Fast kanske mindre tufft på materialet, ja jag fattar nu
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sodablästring tar bort all smuts är min erfarenhet, inkl ev fett/olja. Har förvisso alltid grovrengjort först innan blästring så har aldrig varit tal om några enorma mängder olja.

-edit- sorry TS för att du hittills inte fått ett enda on topic svar 😅
Hehe hans tråd blev totalt kidnappad. Ska vi enas om att han ska ge fan i och måla förgasarna😆
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top