er6n 2013 tappar all kraft efter 2500-3000 rpm.

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Som rubriken säger tappar den all kraft efter ca 3000 rpm. Precis som om kopplingen går in och den fortsätter varva. Så rpm går som normalt men kraften försvinner. Det händer i alla växlar.
Kan fortfarande köra i alla växlar upp i hastighet men tar ju ett tag när man bara kan varva 3000...
Är ej hemma på en månad från imorgon så ska lämna in den nästa gång jag kommer hem om inte någon klok här inne vet en easy fix.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Som rubriken säger tappar den all kraft efter ca 3000 rpm. Precis som om kopplingen går in och den fortsätter varva. Så rpm går som normalt men kraften försvinner. Det händer i alla växlar.
Kan fortfarande köra i alla växlar upp i hastighet men tar ju ett tag när man bara kan varva 3000...
Är ej hemma på en månad från imorgon så ska lämna in den nästa gång jag kommer hem om inte någon klok här inne vet en easy fix.
Kolla så du har spel i kopplingswire. Det är den enda quick fix jag kan komma på. Resten behöver skruvas med
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är normalt att ER6-an tappar lite över 250...

Screenshot_20211120-140257.png

Ah!


Det var mer än så, alltså.

Du beskriver lite luddigt.

Är cykeln servad enligt schema?

Har du kollat luftfilter?

En mus som flyttat in i luftburken för hösten tar med sig mycket material för att bädda med.

Kan du ha gammal härsken soppa i tanken?

Har du kört på saltade vägar?
Vägsaltet främjar överslag på elektriska komponenter - främst de högspända från tändspole till tändstift.

Kan du känna någon ryckighet?

...och du är säker på att det verkligen inte är kopplingsslir?
 
Last edited:
  • Haha
Reaktioner: zm

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Det är normalt att ER6-an tappar lite över 250...

View attachment 465834

Ah!


Det var mer än så, alltså.

Du beskriver lite luddigt.

Är cykeln servad enligt schema?

Har du kollat luftfilter?

En mus som flyttat in i luftburken för hösten tar med sig mycket material för att bädda med.

Kan du ha gammal härsken soppa i tanken?

Har du kört på saltade vägar?
Vägsaltet främjar överslag på elektriska komponenter - främst de högspända från tändspole till tändstift.

Kan du känna någon ryckighet?

...och du är säker på att det verkligen inte är kopplingsslir?
Det känns som om kopplingen går in för där är nu knappt någon kraft alls.
Den har stått still i två mån men tanken var 99% tom och har precis tankat ny soppa. Problemet började lite smått en vecka sedan men nu kan jag inte ens köra upp för en backe.
Ingen salt. Bor i Thailand. Ingen mus. Snarare kanske en kobra ?
Den rycker inte alls. Den bara varvar utan att dra. Funkar köra i tomgång typ nu när jag körde hem den. Får nog ringa kawa för är inte så motorkunnig. ? får kolla kopplingen imorgon när det är ljust.
Gått kanske 100 mil sedan sista service på kawa
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det känns som om kopplingen går in för där är nu knappt någon kraft alls.
Den har stått still i två mån men tanken var 99% tom och har precis tankat ny soppa. Problemet började lite smått en vecka sedan men nu kan jag inte ens köra upp för en backe.
Ingen salt. Bor i Thailand. Ingen mus. Snarare kanske en kobra ?
Den rycker inte alls. Den bara varvar utan att dra. Funkar köra i tomgång typ nu när jag körde hem den. Får nog ringa kawa för är inte så motorkunnig. ? får kolla kopplingen imorgon när det är ljust.
Gått kanske 100 mil sedan sista service på kawa


Ja, det där låter som om kopplingen är slut: legat för länge med nollspel och småslirat, och nu är det nog tveksamt om du kan återställa bara med justering.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, det där låter som om kopplingen är slut: legat för länge med nollspel och småslirat, och nu är det nog tveksamt om du kan återställa bara med justering.
Yes sannolikt byte av lameller. Enkelt att göra själv men jag misstänker att arbetskostnaden i Thai inte är allt för betungande.
 
  • Gilla
Reaktioner: zm

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Yes sannolikt byte av lameller. Enkelt att göra själv men jag misstänker att arbetskostnaden i Thai inte är allt för betungande.
Ok skönt att höra att det troligtvis bara är det..
Ja det är inte lönt att göra själv här.. Även om man gör det på kawazaki. ?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top