EU vill förverka dina gamla fordon

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske lite överdriven rubrik och ganska mycket text i förslaget och hos sfro men så kort jag kan sammanfatta det så vill nu några eu-politrucker att det ska sitta några byråkrater och avgöra ifall våra fordon är skrot eller inte.

Blir bedömningen att ditt fordon är skrot ska det alltså kunna förverkas.


Jag ser väldigt många fordon framför mig som mindre vetande säkert kan döma ut till skrotning.

Och det skulle på något underligt sätt vara miljövänligt.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Förverkan av privat egendom är ett extremt övergrepp av staten, i min mening.
Särskilt när det blir bedömningssport av myndighetsutövare.
Precis den frågan lyfts av Transportstyrelsen:

1698323635071.png

Särskilt intressant blir det om man tar en titt på "INDICATIVE LIST OF CRITERIA FOR END-OF-LIFE VEHICLES" enligt dokumentet ANNEXES to the Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on circularity requirements for vehicle design and on management of end-of-life vehicles, amending Regulations (EU) 2018/858 and 2019/1020 and repealing Directives 2000/53/EC and 2005/64/EC

1698323735999.png
Ska jag tolka det som att om jag inte besiktat ett fordon på två år så måste jag lämna in det för skrotning?
Spännande tider vi befinner oss i...

Klåfingrigheten vet liksom inga gränser...


1698323840214.png


Gillar särskilt punkten (g).
Om man byter växellåda på ett sådant sätt att fordonet mister sin "ursprungliga identitet"...?!
Hur ska det tolkas tro?
Ska man fråga fordonet om det "känner sig kränkt"...?


Håhåjaja...
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Så om jag lagar mitt fordon med fogskum är det alltså skrotläge? ?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som (f.d) lobbyist men i bilindustrin så kommer inte frågan from oss. Det är stora problem med "läckage" av gamla bilar i systemet. Det sker en hel del illegal återvinning och illegal export av bilar från EU. Syftet med detta är att det skall bli lättare att hantera bilar dumpade i skogen eller de som på andra sätt är "skräp" som ingen vill kännas vid. Samtidigt är det nog framför allt Naturvårdsverket (NVV) som har drivit att avfall inte skall kunna importeras och exporteras, vilket är idioti när det gäller gamla bil(delar) eftersom det mesta återvinns när det väl skrotas. NVV ser dock allt som skräp och de vill ha mindre skräp. Därför har de drivit idiotreglerna om att det måste finnas historiskt intresse för att importera och jobba med gamla fordon.

Transportstyrelsen är ansvaraig för registrering och rutiner för skrotning så det är bra att de är sammanhållande och trycker på äganderätten.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Någon mindre nogräknad har insett att det finns stora belopp att inkassera från våra stugor, därför startas en skrämseltaktik.

Nästa förslag borde bli att stryka veteranbesiktning och skylla på att det var på prov, lite som momsen vi har.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag är så förbannat trött på myndigheter och även EU.

Detta gör att jag ska köra utan regskylt bara för att. Blir det tjafs ska jag snällt ta bötern dock.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är så förbannat trött på myndigheter och även EU.

Detta gör att jag ska köra utan regskylt bara för att. Blir det tjafs ska jag snällt ta bötern dock.
Regeringar och dylikt borde vara som trossamfund, och annat paller, att man helt enkelt kan skriva sig ur skiten, om man inte tror på't.

Ja, utan att flytta, mitt hus var här innan EU, och bannemig, det skall vara här efter EU också!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top