F1 ägarna Liberty Media köper MotoGp

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Formel 1-formatets ägare Liberty Media köper motorcykelsportens motsvarighet till Formel 1, Moto GP, för motsvarande 40 miljarder kronor av riskkapitalbolaget Bridgepoint och en kanadensisk pensionsförvaltare.

Affären sker genom att Liberty köper rättighetsinnehavaren Dorna Sports av Bridgepoint och Canada Pension Plan Investment Board för 3,8 miljarder dollar.

Bolaget MotoGP är baserat i Spanien, och kommer enligt ett pressmeddelande att ingå som självständigt bolag i New York-noterade Formula One Group (F1), vars börsvärde är 15,3 miljarder dollar.

MotoGP startade 1949 med sex lopp i Europa, och kommer i år att bestå av 21 tävlingar i 17 länder. Regerande mästare är italienaren Francesco Bagnaia, 27, vars motorcykel är från VW-ägda Ducati.

Liberty Media kontrolleras av mediamogulen John Malone och köpte F1 2017. Enligt Bloomberg News kan MotoGP-köpet antas tilldra sig konkurrensmyndigheternas intresse, eftersom det sammanför två inflytelserika racing-verksamheter.

(Källa di.se)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inte odelat positiv...
Alla förare får med sig ett batteri som får användas på rakan om månen står rätt och göken gal i väst.
Sen obligatoriska däckbyten minst två ggr per race och en pacecar som samlar upp vid crasher men bara om topp-teamen vill.

Hoppas jag har fel...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte odelat positiv...
Alla förare får med sig ett batteri som får användas på rakan om månen står rätt och göken gal i väst.
Sen obligatoriska däckbyten minst två ggr per race och en pacecar som samlar upp vid crasher men bara om topp-teamen vill.

Hoppas jag har fel...
Ja, spontant känns jag mig inte överförtjust heller. Vore tråkigt om det blir ännu mer spektakel och mindre race av det. Fler race i bananrepubliker eller eventliknande race som F1 Las Vegas. Extremt höjda biljettpriser känns också som en högst reell möjlighet. Någonstans ska de ju hämta hem de där 40 miljarderna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, spontant känns jag mig inte överförtjust heller. Vore tråkigt om det blir ännu mer spektakel och mindre race av det. Fler race i bananrepubliker eller eventliknande race som F1 Las Vegas. Extremt höjda biljettpriser känns också som en högst reell möjlighet. Någonstans ska de ju hämta hem de där 40 miljarderna.
Dorna har ju redan börjat med Sprint på lördag.
Nästa steg med Helgens 1:a tävlingar på på fredag kväll ? Mindre träning, mera tävling !
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dorna har ju redan börjat med Sprint på lördag.
Nästa steg med Helgens 1:a tävlingar på på fredag kväll ? Mindre träning, mera tävling !
Ja, Carmelo med family kommer ju fortsätta i ledningen så kanske blir det inga jätteförändringar initialt. Men, gissar att de har något kontrakt där han ska vara VD i minst två år till (eller något i den stilen) och så kan han lämna sen?!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top