Formulabil med R6 motor, team CRR

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Det är så kort slag på fjädringen att dom inte kommer ta i sin fästöron innan dämparna säger ifrån. Tror dom är monterade så för att fästöronen blir stadigare så men de är nästan så jag får låta det vara osagt för jag är dåligt insatt i de om de ligger mer tanke bakom det.

Ska försöka få någon ifrån Hjulupphängning & manöver gruppen att hjälpa mig svara om de är något mer ni undrar.


oki. då är jag med i leken.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Uppdatering


Insug färdigställt med diverse givare och anslutningar. Vi kör ju med original styrsystem och givare så det var ju bara att flytta över (fast allt tar en jävla tid)
Bild%20497.jpg


Egentillverkat grenrör där det gjort beräkningar för att matcha pulser och stämma av det till det varvtal där vi ville ha kraften
Bild%20499.jpg


Grenrör igen
Bild%20501.jpg


Titanljuddämpare som egentligen ska vara till en crossmaskin men som vi fick av yamahacenter, kapade och gjorde egna gavlar till för att passa vårat system.
Bild%20522.jpg


Lättviktsdämparen (allt som monteras på bilen har vi tvång på att det skall vägas och föras in i ett dokument så vi kan se vart man kan göra förbättringar till kommande bilar)
Bild%20528.jpg


Jag i högsta hugg med injustering i våran bänk:)
Bild%20529.jpg


Bakparti som börjar ta form. Diff och vaggor m.m. klara. Extramotorn sitter dock där just nu.
Bild%20530.jpg


Hos Roger på Eurospeed som vi var hos igår (i 7h) och justerade in den. Vi fick den att gå bra men det blev ingen vidare tomgång vilket antagligen är pga att vi saknar dom vacumstyrda trottlarna som sitter original.

Mappen som vi byggde upp med tunelink korrigerade på dom lägre varven ända upp till 100% ifrån orignal (upp) men i vissa rutor kanske -15% alltså ingen barnlek att göra på frihand.

Vi drog motorn till 15000rpm men det är ingen idé att varva längre än till 13000. Men vårat arbetsområde ligger mellan 9500 och 13000 nu och vi bromsade ca 85hk och 55nm (motsvarande bromsade jag på en R6 -01 där 101hk injusterad med slipon och kn)

IMG_0789.jpg


Bänkning (Fredrik står i funderar om något snart kommer flygandes)
IMG_0792.jpg


Ihopmonterat insug med plenum
IMG_0802.jpg
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har ni koll på Decibelkraven på tävlingen mot erat system? Det är trist att komma till tävlingen och inse att man måste snickra ihop en ljuddämpare på plats som förstör mappningen totalt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har ni koll på Decibelkraven på tävlingen mot erat system? Det är trist att komma till tävlingen och inse att man måste snickra ihop en ljuddämpare på plats som förstör mappningen totalt.

hehe, du förstår att den låter mycket:D nja vi har inte riktigt kollat upp de ännu. Bilen har inte varit ut i de fria ännu så vi inväntar provkörningen i helgen någon gång sen får man väll trolla fram en db-mätare eller ta sig till bilprovningen för konstigt nog finns det ingen sån på vår skola. 110db är ganska mycket.
 

Fegge_rd

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha MT07-14 och Zero FX-18
Här kommer lite fler bilder från projektet.
Jag deltar i chassie och kaross gruppen i projektet och tänkte att jag ska framföra lite kort vad vi har gjort den senaste tiden.

Den stora biten har varit pluggen till karossen som har tagit närmare 1500 arbetstimmar att tillverka.
Så jag tänker visa lite bilder ifrån tillverkningen.

Här har vi den första serien skivor utskurna ur styrofoam som bildar nospartiet.
1.jpg


Alla skivor utskurna och ihoplimmade.
8.jpg


Vi kom fram till att risken för att pluggen skulle gå av på mitten vid transport var stor, så vi bestämde oss för att förstärka den med glasfiber och polyester.
Och eftersom att skummskivorna inte tål polyester så fick vi klä den med alufolie.

Världens största kebabrulle.
24.jpg


Påbörjad spackling.
27.jpg


Måååååånga timmar senare.
31.jpg


Plastning av vinge.
33.jpg


Hos lackeraren (johnnys mc-lackering).
36.jpg

41.jpg
 

Fegge_rd

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha MT07-14 och Zero FX-18
Jag lägger upp några bilder från hjulupphängningsgruppens arbete också eftersom dom inte har någon som hänger här på sporthoj.

Bromsgodis från ISR
DSC01124.JPG


Axeltappar, nottera liktjockingen, svarvade/frästa i vår nya CNC-maskin
DSC01153.JPG


Stötdämparvagga.
DSC01164.JPG


Svetsning av A-armar.
DSC01174.JPG


Länkage till styrning.
Bild029.jpg
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Film på bänkningen hos Eurospeed

Här kör vi reporna med tunelinken (ställer spjället på tex 75%) sen så bromsar bänken ned varvtalet till ett inställt varvtal tex 4000rpm (under de gick den dåligt) sen så läpper den efter på bromsen och låter den gå upp i varv. Sen när den gått upp till varvstopp så gör datorn en genomgång av den raden och korrigerar alla värden.

Starta filmen (tryck på HD, så blir kvaliten bättre)
[YOUTUBE-ID]DxXxXvkHfFI[/YOUTUBE-ID]

Här kan man se på den stapeln som rör sig på skärmen. (blått = fett, grönt = bra , rött = snålt )
[YOUTUBE-ID]4uFdnntw3Ls[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
1300 pers har läst men bara 1% kommenterat. Skriv gärna och säg vad ni tycker, det är bara kul:tummenupp
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
1300 pers har läst men bara 1% kommenterat. Skriv gärna och säg vad ni tycker, det är bara kul:tummenupp

Okejdå... Innan jag ska ifrågasätta något ska jag säga att jag är imponerad - riktigt seriöst bygge från teori till verklighet verkar det som. Snyggt :tummenupp

Jag blev också nyfiken på varför ni kör med länkage till dämparna. Mindre ofjädrad vikt är självklart bra, men har ni verkligen tänkt rätt? Länkaget med staget ner till hjulet måste ju väga en del, en tyngd som innebär tröghet på samma sätt som ofjädrad vikt!? En detalj bara för att jag blev nyfiken på resonemanget...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Okejdå... Innan jag ska ifrågasätta något ska jag säga att jag är imponerad - riktigt seriöst bygge från teori till verklighet verkar det som. Snyggt :tummenupp

Jag blev också nyfiken på varför ni kör med länkage till dämparna. Mindre ofjädrad vikt är självklart bra, men har ni verkligen tänkt rätt? Länkaget med staget ner till hjulet måste ju väga en del, en tyngd som innebär tröghet på samma sätt som ofjädrad vikt!? En detalj bara för att jag blev nyfiken på resonemanget...

Om du kollar på F1 så har inga bilar dämparen direkt på spideln. I vipparmen har vi lager så friktionen i den blir mycket lite.

Vi skulle kunna men om vi inte ändrade om chassiekonstruktionen (höjde ramen bak) så skulle vinken på dämparen bli mycket dålig.

Nu får vi en pinne istället för en fet dämpare också (mindre luftmotstånd) sen så skulle man ju behöva en dämpare med längre slag om man inte ändrade utväxlingen som vi nu gör, alltså skulle vikten på dämparen öka markant och den ofjädrade vikten likaså.
Nu kanske allt krams som stötdämparfäste, vipparmar osv väger mer men de är då fjädrad vikt.

Mina argument till de är inte stenhårda men de känns som dom duger? Vi ska sedan kunna argumentera till varje av dessa val vi gjort inför en jury som ska poängsätta vår konstruktion.

Tog inga bilder i verkstaden nu (precis kommit hem) men de mesta börjar ta plats. Alla jobbar stenhårt, våran elektroingenjör hade jobbat till kl 04:00 i morse och står där nu igen i fulla muggar. Hoppas på en provkörning inatt eller i morgon.

Idag hade vi föraruttagning på en blöt gokartbana. Ett snitt på 4a varv i rad skulle utse den bästa föraren. Var mycket teknisk körning idag. Själv satte jag snabbaste varvtiden men kom totalt 3a :yoparty(30 som kandiderade till att bli förare)
 
Last edited:

Fegge_rd

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha MT07-14 och Zero FX-18
Jag backar upp Helmuts inlägg med bilder från idag.

Bild045.jpg


Bild050.jpg


Många provisoriska lösningar med kabeldragning osv inför teskörningen:tummenupp
Bild051.jpg


Bild048.jpg


Bild049.jpg
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Tycker att ni verkar vara rätt ute när ni skippat turbon och gått på lagomt komplicerade lösningar. Hoppas ni hinner med en del provkörning, att testa nåt helt nytt när det är tävling är inte kul.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tycker att ni verkar vara rätt ute när ni skippat turbon och gått på lagomt komplicerade lösningar. Hoppas ni hinner med en del provkörning, att testa nåt helt nytt när det är tävling är inte kul.


aa turbo är ingen hitt bara en jävla massa vikt.

Jo här har de jobbats på så idag har bilen testats (känns som man är ute i god tid nu) men man ska inte ta ut något i förskott. Får vi den att fungera bra så kommer mycket energi läggas på att vi förare ska få tid att lära känna bilen.

En fästpunkt till diffvaggorna var inte nog stark (som påpekats av somliga) men det skall nu ordnas. Även problem med känsla i gas/växling behöver det arbetas med.

Själv missade jag allt detta pga SMC kurs men de var kul de med.

aj va ont de gjorde i mig när han la i ettan med så högt varv på motorn men detta var dom absolut första metrarna bilen gjorde på egen hand.
[YOUTUBE-ID]vSkVxnWuwS8[/YOUTUBE-ID]

Efter lite justering av bla tomgång
[YOUTUBE-ID]7XItjrq8XsQ[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Eftersom du ville ha kommentarer så måste jag säga: Grymt häftigt! :tummenupp

Önskar själv att man hade tid och pengar för att få leka med liknande grejer
Nej jag är inte avis... :gnissla
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Ser bara fint ut och jag tror ni har bra möjligheter att få en bra placering på tävlingen i england ifall ni bara får lite tid att lära känna bilen. Öva gärna på momenten ni ska köra på tävlingen tex 8-an. Nästan så man blir sugen att dra igång våran gamla bil och dra till gocartbanan en sväng.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser bara fint ut och jag tror ni har bra möjligheter att få en bra placering på tävlingen i england ifall ni bara får lite tid att lära känna bilen. Öva gärna på momenten ni ska köra på tävlingen tex 8-an. Nästan så man blir sugen att dra igång våran gamla bil och dra till gocartbanan en sväng.

Nu ska det väll rättas till de som krånglade sen ska den plockas ned och alla saker skall målas/eloxeras men med lite tur kommer vi köra första gången på bana 24e maj men det känns optimistiskt.

DSCN2645.JPG


DSCN2648.JPG
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Kommer den ha spoilers eller kommer den se ut lite som en formula ford? :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top