Fuldubb v.s endurodibb?

Vilket däck vinner på isen?


  • Antal röstningar
    0

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Dubbade ett par biltemadäck med träskruv från swedol. 276 st fram och 259 bak. Hårdtestade dom på en plogad isbana och greppet är grymt, helt klart bättre än dom endurodubbade jag kört på. Var sköna att köra med och gick att åka på fina ställ. Bakdäcket är beggat och framdäcket nytt. Skulle man köpa allt nytt så går det på lite över 700 kr. :) Dock livsfarliga att hantera. :brynad

En stor fördel som jag ser det är att dom funkar lika bra på den plogade isbanan som på oplogad is.
 

Bifogat

  • IMG_6707 (Medium).jpg
    IMG_6707 (Medium).jpg
    80.7 KB · Visningar: 238

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Nu har jag åkt 4-5 timmar aktivt med dom fuldubbade biltemadäcken och dom har funkat grymt. Framdäcket har funkat kanon men skruvarna i bakdäcket har böjt sig lite bakåt pga gummit som gett efter. Däcket är dubbat med 259 st skruvar. Skruvarna har rört på sig så pass mkt fram och tillbaka att dom haft hål i brandslangen och börjat nöta på gummislangen så det behövs nått stadigare imellan. Tänkte prova att sätta i mer skruvar så att det blir mindre belastning på varje skruv i nästa däck. Problemet är just vad man ska ha som skydd för slangen. Funderar på att klippa isär ett cykeldäck så att det skyddar för skruvarna i mitten som rör sig mest och sen ha brandslangen på det.

Nån som har tips på annat lämpligt som skydd för slangen?

Edit: Isbilderna är tagna från Birgersson-racing.se
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    67.2 KB · Visningar: 154
  • 2.jpg
    2.jpg
    122.7 KB · Visningar: 187
  • 3.jpg
    3.jpg
    64.5 KB · Visningar: 132
  • Isbana%2017-01-09%20105.jpg
    Isbana%2017-01-09%20105.jpg
    41.3 KB · Visningar: 141
  • Isbana%2017-01-09%20186.jpg
    Isbana%2017-01-09%20186.jpg
    20.7 KB · Visningar: 151
Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Prova ett mkt mer tätmönstrat crossdäck eller ett grovmönstrat offroaddäck bak. På mitt offroaddäck har inte skruvarna rört sig nånting men då sitter det ju ca 600 skruv i oxå. Nackdelen med med mitt bakdäck är att det går inte(eller jag kan inte iaf)åka på ställ som du gör på bilderna, fästet är så av/på på nått sätt att det bara går att trycka ut den på ställ lite grann.
 

Honda 1136

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
göteborg
Hoj
Yamaha wr 250f -01
Nu har jag åkt 4-5 timmar aktivt med dom fuldubbade biltemadäcken och dom har funkat grymt. Framdäcket har funkat kanon men skruvarna i bakdäcket har böjt sig lite bakåt pga gummit som gett efter. Däcket är dubbat med 259 st skruvar. Skruvarna har rört på sig så pass mkt fram och tillbaka att dom haft hål i brandslangen och börjat nöta på gummislangen så det behövs nått stadigare imellan. Tänkte prova att sätta i mer skruvar så att det blir mindre belastning på varje skruv i nästa däck. Problemet är just vad man ska ha som skydd för slangen. Funderar på att klippa isär ett cykeldäck så att det skyddar för skruvarna i mitten som rör sig mest och sen ha brandslangen på det.

Nån som har tips på annat lämpligt som skydd för slangen?

Edit: Isbilderna är tagna från Birgersson-racing.se

Du kan testa slang till länspumpar, (26-956 biltema).
När du körde i skogen, hur var fästet över sten/berg?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Prova ett mkt mer tätmönstrat crossdäck eller ett grovmönstrat offroaddäck bak. På mitt offroaddäck har inte skruvarna rört sig nånting men då sitter det ju ca 600 skruv i oxå. Nackdelen med med mitt bakdäck är att det går inte(eller jag kan inte iaf)åka på ställ som du gör på bilderna, fästet är så av/på på nått sätt att det bara går att trycka ut den på ställ lite grann.
Det är just det jag gillar med mina däck att man bara behöver tänka ställ så går det på ställ. :) Sen är det ju roligt om man kan få till ett par biltema-däck så dom funkar bra bara just för att det är biltema och att det blir billigt att experimentera. Håller på med ett nytt däck nu som ska få mer dubb än det gamla och tanken är att det blir mindre belastning på varje dubb så det håller längre. Blir intressant också att prova hur däcket beter sig på isen.

Du kan testa slang till länspumpar, (26-956 biltema).
När du körde i skogen, hur var fästet över sten/berg?
Ser ut att va stabila grejer det där. Borde ju funka bra som förstärkning till mittendubbarna tycker man... fast nu ska jag köra med ett isärsågat moppedäck som skydd istället. Nöter skruvarna igenom det som blir jag minst sagt förvånad.

Har inte provat att åka i skogen med dom, då skulle skruvspetsarna bli runda på en gång och inte funka nå bra på isen men skulle ju va intressant att prova.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Ser ju riktigt bra ut!
Att du orkar :rolleyes:

Kanske blir för bra grepp nu :va
Var ska du åka? Inne i någon ishall :D Skitvinter:huvet
Terapiarbete. :brynad

Så länge finndubbarna har bättre fäste så kan det aldrig bli för bra fäste! :mattias Får hoppas på lite kyla till helgen så man kanske kan utvärdera det.
 

johnno_mccall

Park å rabatt åkare
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Ulricehamn
Hoj
Honda CB 750 -99
Hej jag brukar slipa av spettsarna på skruvarna så utsticket blir runt 6-7 mm,
då blir dom stabilare å kröker sig inte.
Körde med runt 10mm utstick men då gick skruvarna av när jag åkte på bakhjulet.:(
Hur långt utstick är det på ditt bakdäck? ser ut att vara runt 12-13 mm
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hej jag brukar slipa av spettsarna på skruvarna så utsticket blir runt 6-7 mm,
då blir dom stabilare å kröker sig inte.
Körde med runt 10mm utstick men då gick skruvarna av när jag åkte på bakhjulet.:(
Hur långt utstick är det på ditt bakdäck? ser ut att vara runt 12-13 mm
Mätte lite och utsticket ligger på mellan 10-12 mm. Med förra bakdäcket så var det nån skruv som hade gått av efter ca 5 h körning. Nu kör jag på 592 skruv istället för 259 st samt att dom sitter mer utspritt på nabbarna så jag tror inte hållbarheten på skruvarna kommer va nått problem. Förra gången körde jag endast med 5 mm skruv och den här gången blandat 4 och 5 mm för att skruvarna ska få plats, 4 mm skruven har mindre skalle.

Problemet är väl mest den här gången att många skruvar sitter nära nabbkanten och att det kanske inte håller pga det. Kör iaf med moppedäck på insidan istället för brandslang vilket borde minska risken för punka.

Vad kör du med för däck och hur mkt skruv? Funkar det bra?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hmmm...blir det inte väldigt tunga däck av det här, massor med skruv och moppedäck som skydd innanför?
Jag tycker man märker skillnad på hur bågen beter sig redan med normala endurodubb och tjockslang.

Men å andra sidan, på isen kanske man inte är lika nödd att kunna byta riktning lika kvickt som i skogen. :)

/J
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hmmm...blir det inte väldigt tunga däck av det här, massor med skruv och moppedäck som skydd innanför?
Jag tycker man märker skillnad på hur bågen beter sig redan med normala endurodubb och tjockslang.

Men å andra sidan, på isen kanske man inte är lika nödd att kunna byta riktning lika kvickt som i skogen. :)

/J
Hojen går ju bara stadigare med lite gyro som vill hålla den uppe. :D

Själv kommer jag troligtvis inte märka nått när jag inte ens märkte att jag hade åkt en massa varv på hårdpackad crossbana med punka i somras. :brynad
 

johnno_mccall

Park å rabatt åkare
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Ulricehamn
Hoj
Honda CB 750 -99
Skruvade ett par däck för 5-6 år sedan å fick till ett som funkade, men det skickade jag med hojen när jag sålde den för lika länge sedan.
Jag kom nog fram till samma som du, jävligt många skruvar håller.
Men i år är första vintern sen jag sålde min första lc4 som jag åkt nåt på is.
Kör biltema däck och stålregelskruv, uppskuren innerslang som kappa och extratjock innerslang.
 

Bifogat

  • IMG_0936.JPG
    IMG_0936.JPG
    52 KB · Visningar: 140

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skruvade ett par däck för 5-6 år sedan å fick till ett som funkade, men det skickade jag med hojen när jag sålde den för lika länge sedan.
Jag kom nog fram till samma som du, jävligt många skruvar håller.
Men i år är första vintern sen jag sålde min första lc4 som jag åkt nåt på is.
Kör biltema däck och stålregelskruv, uppskuren innerslang som kappa och extratjock innerslang.
Ser bra ut! Hur är greppet med platta skruvändar?
 

johnno_mccall

Park å rabatt åkare
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Ulricehamn
Hoj
Honda CB 750 -99
Greppet är bättre än endurodubb eller iaf likvärdigt, lätt att slanga och svårt att åka på riktigt långa svepande sladdar.
Nu har jag inte provat med det mindre utsticket än men ska göra de i helgen.
is förhålladet har ju ändrats så utsticket kan va för litet nu när de ligger lite snö men de får vi se.
 

Vtr sp1:a

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Frkkkl
Hoj
Honda VTR SP1, Suzuki RM250
Hojen går ju bara stadigare med lite gyro som vill hålla den uppe. :D

Själv kommer jag troligtvis inte märka nått när jag inte ens märkte att jag hade åkt en massa varv på hårdpackad crossbana med punka i somras. :brynad

sågar du ab skallen på skruvarna sen du har skruvat i dom i däcken???
 

johnno_mccall

Park å rabatt åkare
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Ulricehamn
Hoj
Honda CB 750 -99
Har du testat däcket än? är nyfiken på hur de gick.
Jag kom precis hem har vart å kört en sväng, vet inte om de beror på isen eller om utsticket på 5-6 mm är för dåligt.
Det fans iaf inga planer på att få upp skiten på bakhjulet, å sladda va lite onödigt lätt.
Men de låg typ 4-5 cm slask på isen förra helgen som har frusit, kändes som den isen är porösare å inte ger samma fäste.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har du testat däcket än? är nyfiken på hur de gick.
Jag kom precis hem har vart å kört en sväng, vet inte om de beror på isen eller om utsticket på 5-6 mm är för dåligt.
Det fans iaf inga planer på att få upp skiten på bakhjulet, å sladda va lite onödigt lätt.
Men de låg typ 4-5 cm slask på isen förra helgen som har frusit, kändes som den isen är porösare å inte ger samma fäste.
Hade lite problem med avgasventilen i början av dagen så hade väl kanske 20 hk. :hihi Därmed kunde jag inte jämföra mot dom andra som jag ville. Greppet rakt fram var iaf grymt, upplevde det som bättre än finndubbarna. Var inga problem att bara gasa upp på slangen. När man hade fullt nerlägg upplevde jag fästet samma som finndubbarna. Dock när man ska gasa ut på en raka och bara har lite nerlägg så är det inte riktigt samma fäste eftersom det är en liten glipa mellan mittedubbarna och första raden sidodubbar. Hade rätt högt lufttryck och han inte prova annat tryck eftersom jag skruvade en massa med avgasventilen och bara ville ut och köra efter det.

Är iaf grymt nöjd med däcken eftersom dom hela tiden funkar bra. Man har bra fäste när det är nyplogat och funkar bättre än endurodubb när det är moddigt eftersom man har mer utstick så att dubbarna hela tiden når ner till isen. Dom är väldigt förlåtande i sitt uppförande, man kan kasta ner hojen max åt ena hållet så att den hasar eller bromsa för hårt mitt i en kurva utan att man fladdrar av banan. Kände av gyrokrafterna från det extra bakdäcket som är skydd för slangen bak. När man kom ut ur en snabb kurva så fick man bända mer än vanligt i styret för att få hojen på rätt kurs. Framdäcket är jag iaf grymt nöjd med, har inget att klaga på där.

Som jag skrev i tidigare inlägg som var jag orolig över att skruvarna sitter nära nabbkanterna så att dom inte får så mkt gummi runt om sig. Dom enda dubbarna som det är lite problem med är dom främre yttersta dubbarna i mitteklackarna som gjort att gummit har spruckit lite. Tror det skulle bli perfekt om man sätter 4 skruvar på ena sidan mittennabbarna och 3 st på drivsidan.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top