H2 drag

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jörgen Karlsson skrev:
2613278Här är en lika gammal kawa 500 H1 triple som jagar en modern FZ:
http://youtube.com/watch?v=uvECLW0isIs&mode=related&search=
Fast det gick inte så fort (86 mph = 138 kmh) och inga framhjulslyft.

Jörgen Karlsson skrev:
2613278En tidig 500 H1 (Förmodligen en 1969 mach III med anledning av trumbromsen) på ett historiskt race i England i sommar. Vilket tjut den presterar! :yoparty
http://youtube.com/watch?v=SAbtytZBI74
Skönt som f-n. Och en ”racingetta” som heter duga.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jocks skrev:
2619181 Jörgen, det finns ju en på blocket om du saknar din H2a

http://www.blocket.se/vi/10100757.htm?ca=23_3_s
Tack!
En vacker dag ska jag ha en H2 igen. Har en kompis som har ett 140 hk monster med H1-ram. Samma konfiguration som jag hade. Jag måste nog bara bygga klart HD:n som jag vill ha den först. Det blir lite mycket på en gång annars. :)
Ska man åka H2 gäller det att göra iordning allt i motorn till tip top, annars pajar de direkt. Tex måste man undercutta minst de tre första 3 drevparen annars brakar lådan big-style direkt, veven måste vara tip top osv osv. När jag var yngre hade jag inte pengar och tålamod till det. Ständiga ras. Men nu vet jag. Så när jag köper en H2 nästa gång ska jag budgetera nog med tid och pengar för att inte ta en enda genväg. Är inte riktigt redo än.

Det är lite samma om man ska få bra snurr på en HD. Som jag är upptagen med nu. Men sen... ;)

Tack för tipset!

/J
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
lasse kongo skrev:
2584589 helt cp ju... hur många hästar har en sån ?
74hk har jag för mig att de har original. Anmärkningsvärt med hojen är att man till året efter lanseringen (eller året därpå) förlängde svingen för att förhindra hojen att gå upp på bakhjulet så lätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
KalleNorton skrev:
2619211 74hk har jag för mig att de har original. Anmärkningsvärt med hojen är att man till året efter lanseringen (eller året därpå) förlängde svingen för att förhindra hojen att gå upp på bakhjulet så lätt.

De är ganska lätta, samt mycket mer explosiva i accet än en fyrtaktare med motsvarande effekt. Det är som att varva upp en motorsåg om man greppar gasen på friläge. Mycket mer heta på gröten och nervösa än en fyrtaktare från den tiden. H2 driver ju bara sin vev (som har en mycket lite svängmassa tack vare att den tänder 3 ggr per varv) ingen drivning av kamaxlar, kamdrivning och ventiler som ska varvas upp på varje växel när man accar. Ingen olje eller vattenpump, ingen stor generator till startmotor, inget tungt startbatteri. Inga effektkrävande glidlager, helt kul- och nållagrad motor.


På den tiden satt det heller inte expansionskammare original på tvåtaktsgathojarna. Så du kan ju tänka dig vilket skillnad det blev bara med kammare och ombestyckning. Det kunde bli 20% effektökning om man satte på ett par bra kammare, jämfört med originalljuddämparna. På den tiden var Denco:s kammare bland de bästa, Figaroli lät mest. Idag är det Fast by Gast eller Tomcat de kör med. Ebos håller på att ta fram egna kammare nu. Tomcat sprack i svetsarna, men gav bra effekt.

/J
 
Last edited:

sportbike

Guest
saknar verkligen H-1:an jag hade en gång.
skulle nog ha sparat den................snyft
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
vad finns det för olika 2taks hojar från förr, va det bara kawa som gjorde 2 takt? tänker mest på "större" motorer från 500 och upp. har ju sett en del rg500 och yama rd men vad finns det mer o välja på?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
På tal om tvåtakts Kawwor, jag hittade lite bilder från Shakespeare County Raceway i England. Bildserien nedan berättar väl ganska bra om effektutvecklingen ur "något" vässade stora tvåtaktare... :yoparty Tufft! Påminner ju lite om min hoj i uppförandet :D
 

Bifogat

  • h2_1 (Medium).jpg
    h2_1 (Medium).jpg
    56.7 KB · Visningar: 247
  • h2_2 (Medium).jpg
    h2_2 (Medium).jpg
    47 KB · Visningar: 248
  • h2_3 (Medium).jpg
    h2_3 (Medium).jpg
    50.2 KB · Visningar: 256
  • h2_4 (Medium).jpg
    h2_4 (Medium).jpg
    56.9 KB · Visningar: 243
  • h2_5 (Medium).jpg
    h2_5 (Medium).jpg
    58.2 KB · Visningar: 227

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
lahi skrev:
2620858 På tal om tvåtakts Kawwor, jag hittade lite bilder från Shakespeare County Raceway i England. Bildserien nedan berättar väl ganska bra om effektutvecklingen ur "något" vässade stora tvåtaktare... :yoparty Tufft! Påminner ju lite om min hoj i uppförandet :D

Fiiint!! :D
Här är en till rulle med samma rekordsnabba H2-prostock som varit med i en filmsnutt ovan i denna tråd. Denna repa är det dock bättre bild och ljud till:
http://www.jaydav.com/videos/100_1351.MOV

Här är en H2-ägare som är ute och luftar sin gamla trippel i mulet väder. Den här rullen är nästan bäst för oss som vill minnas ljudet, lukten och känslan våra gamla H1 och H2:eek:r ty här hör man verkligen insugsljudet samt kolvringsslammret. (De ljuden var ju faktiskt det enda man hörde när man hade en trippel, det ettriga avgasljudet var mer något som betraktarna vid sidan om hörde. Lite samma med min HD faktiskt) Tom den moderna videokameran får problem då den är ovan vid gamla motorer, bilden böljar en aning av vibrationerna när jättetvåtaktaren drar som bäst:
http://home.tiscali.nl/~millertuning/EXBilletengines/exbillet.wmv


Hörlurar på och maxvolym! :yoparty

Tvåtaktskram
J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittade en rulle jag letat efter länge! Några entusiaster har nämligen letat upp Dencos legendariska 70-tals trippelmotortrepipdragbike! Alla goda ting äro tre som vi sa i Swedish Kawasaki Triple Bike Club! :hihi Både till cylinderantal och motorantal i Dencos fall! :D
Det är dock bara uppstartfilmer! Sjuk hoj!! :rofl
http://video.google.com/videoplay?docid=-308726490315122339&q=denco+kawasaki

http://video.google.com/videoplay?docid=-2559647352750401344&q=denco+kawasaki

http://video.google.com/videoplay?docid=-4116054958780668480&q=denco+kawasaki

http://video.google.com/videoplay?docid=-7271120076490317294&q=denco+kawasaki

http://video.google.com/videoplay?docid=4574487005026594607&q=denco+kawasaki

http://video.google.com/videoplay?docid=3287270763182763966&q=denco+kawasaki

Tänk vilken dröm om killarna har råd att släpa ut besten på strippen igen:yoparty

På med lurar och maxvolym igen!

Tvåtaktskramar

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Homo skrev:
2620830 vad finns det för olika 2taks hojar från förr, va det bara kawa som gjorde 2 takt? tänker mest på "större" motorer från 500 och upp. har ju sett en del rg500 och yama rd men vad finns det mer o välja på?

Om vi pratar 70-talsgathojar så var det Kawa och Suzuki. Kaworna har du ju redan läst om. Suzuki hade tex GT500 som var en tvåcylindrig luftkyld 500:a. Sedan kom radtreorna GT380 GT550 och GT 750 där den sistnämda var vattenkyld och ofta kallades vattenbuffeln. GT750-ägare häcklas ofta av Kawatrepipägare. GT 750 var nämligen utvecklad och marknadsförd som en touringhoj!:gnissla De var förvisso vattenkylda, men sedan slutade det roliga, de hade elstart, gummiupphängd motor mm som gjorde dem tunga. Suzuki hade även fegat ur inför symmetritörstande schablonhojköpare och gjort ett 1-2 system på mittencylindern bara för att kunna visa upp 2-ljuddämpare på varje sida om hojen. På Kawatriplarna hade ingenjörerna vunnit över designavdelningen och lät det hänga två rör på ena sidan om hojen och ett på den andra (-> bättre för tvåtaktarens behov av avstämd resonans på avgassidan)
.
Rent motortekniskt var GT750 -trots vattenkylningen- dyrare att trimma ty förbränningsrummen var helt sfäriska och utan squishband och dessutom med assymetrisk tändstiftsplacering. Detta gjorde att man inte kunde höja kompet så lätt -pga av knackrisken- utan att förändra förbränningsrummet till en design med squish. Det som försvårade denna operation var dessutom att GT750 motorerna hade alla tre cylindrarna gjutna i ett stycke. Detsamma gällde topparna. Således kunde trimmarna -pga av den excentriska tändstiftsplaceringen- inte göra som på kawa trepip: sätta upp varje enskild topp i svarven via en gängad stång i tändstiftshålet och svarva nya förbränningsrum. Topparna och även cylindrarna på Suzuki GT-tripplarna var ju en lång otymplig limpa. Även med centriska stift hade ju således en 40 centimeters limptopp inte fått rum att virvla runt i vilken svarv som helst.

GT750 modellen vart dock poppis i sidvagnsroadracing samt sidvagnscross, ty där vart de luftkylda Kawatripplarna -trots sin effekt- heta som våffeljärn och nöp.

I dragracingen är ju dock kylningen inget problem och där vart heller aldrig -de trimningsmässigt mer tungjobbade- Suzuki-tripplarna poppis

/J
 
Last edited:

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79
Endast vattenkylning på GT750

Det är nog bäst att jag svarar innan någon GT-ägare sätter kaffet i halsen. :D

Det du skriver stämmer för GT750:n. GT380 och GT550 är luftkylda tre-pipar.
De känns igen på de kantiga Ram Air-scoopen som var tänkta att styra in
kylluft till toppen.

De båda mindre motorerna har dessutom separata cylindrar, (till skillnad från
GT750:n), men gemensam topp, precis som du skriver.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mikael_1150 skrev:
2634254 Det är nog bäst att jag svarar innan någon GT-ägare sätter kaffet i halsen. :D

Det du skriver stämmer för GT750:n. GT380 och GT550 är luftkylda tre-pipar.
De känns igen på de kantiga Ram Air-scoopen som var tänkta att styra in
kylluft till toppen.

De båda mindre motorerna har dessutom separata cylindrar, (till skillnad från
GT750:n), men gemensam topp, precis som du skriver.
Stämmer! My bad! Fort och fel av mig!!:huvet
Jag ändrar!

Jag har faktiskt sovit med fienden, jag har nämligen ägt och renoverat en Suzuki 250 T20 från 1969! ;)

Mvh
J
 
Last edited:

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
Jörgen Karlsson skrev:
2629672
vattenbuffeln...


mycket informativt svar, danke. hehe den där vattenbuffeln verkar inte va nån höjdare för dom som vill trimma på ett enkelt/billigt sätt iaf.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top