Hostar sig fram. Problem med förgasarna?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag har sedan länge T*****r på ignore och kan inte läsa vad han skriver, men kan ingen moderator slänga ut han, åtminstone från teknik & mekhörnan, men helst helt och hållet så att säga...
Nej för h-lvete! Det är ju ren humor att läsa det Tammer skriver.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tändlläget borde man väl nästan kunna utesluta för den där hojen har väl CDI och på de äldre hojar jag skruvat i har man inte kunnat ändra tändläget utan det är där det är. Vad dom dock är intressant är ju om de går på alla cylindrar, jag skulle känna på grenröret då man startar om dom blir ungefär lika varma och lika fort eller mäta mex IR-termometer. Tappar man en cylinder så blir ju gången skakig och ryckig. Ett stift kan ju varit för det blivit surt eller du har nåt glapp pga oxid nånstans efter vinterförvaring eller så får den inte soppa eller mindre soppa till nån av cylindrarna

Ny soppa är väl steg ett, då vi skulle ha igång en av gammelskotrarna en Ockelbo 4500 vägrade en starta och blev konstant sur trots gnista, till slut efter att uttalat många mindre vackra ord över denna Ockelbo huttade jag den trots att den var sur och då gick den på hutten och dog sen. Blev att tanka och hutta igen och sen försöka hålla den vid liv och köra då soppan skulle blanda sig. Såna saker som ovan är nog dåligt för tändstift och kan ta död på dom.

Om det inte är själva soppan så tror jag också mest på förgasarna, men jag skulle först försöka få en uppfattning om den går på alla fyra cylindrar.
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Tändlläget borde man väl nästan kunna utesluta för den där hojen har väl CDI och på de äldre hojar jag skruvat i har man inte kunnat ändra tändläget utan det är där det är. Vad dom dock är intressant är ju om de går på alla cylindrar, jag skulle känna på grenröret då man startar om dom blir ungefär lika varma och lika fort eller mäta mex IR-termometer. Tappar man en cylinder så blir ju gången skakig och ryckig. Ett stift kan ju varit för det blivit surt eller du har nåt glapp pga oxid nånstans efter vinterförvaring eller så får den inte soppa eller mindre soppa till nån av cylindrarna

Ny soppa är väl steg ett, då vi skulle ha igång en av gammelskotrarna en Ockelbo 4500 vägrade en starta och blev konstant sur trots gnista, till slut efter att uttalat många mindre vackra ord över denna Ockelbo huttade jag den trots att den var sur och då gick den på hutten och dog sen. Blev att tanka och hutta igen och sen försöka hålla den vid liv och köra då soppan skulle blanda sig. Såna saker som ovan är nog dåligt för tändstift och kan ta död på dom.

Om det inte är själva soppan så tror jag också mest på förgasarna, men jag skulle först försöka få en uppfattning om den går på alla fyra cylindrar.
Tack för tips! Ska kolla stiften idag å se hur dom ser ut… jag upplever att 1 av 4 rör är mindre varmt vid uppvärmning, så kanske ligger något i det?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Cylinder 1 och 4 samt 2 och 3 "dela" tändsystem, eller i alal fall tändspole och pickup. Kolla stiften hur dom ser ut och jämför 1,4 med 2,3. Kust då du skriver att det är 1 och 4 för det lite misstänkt att det skulle vara nåt med tändningen men man ska ju inte ge sig fan på att förgasare 1 och 4 inte skulle kunna jävlas samtidigt.

Mer ologiska fel har ju förekommit.
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Cylinder 1 och 4 samt 2 och 3 "dela" tändsystem, eller i alal fall tändspole och pickup. Kolla stiften hur dom ser ut och jämför 1,4 med 2,3. Kust då du skriver att det är 1 och 4 för det lite misstänkt att det skulle vara nåt med tändningen men man ska ju inte ge sig fan på att förgasare 1 och 4 inte skulle kunna jävlas samtidigt.

Mer ologiska fel har ju förekommit.
Kan nog ha identifierat felet på hojen nu. Jag drog igång den och drog ut en tändhatt i taget, fyran blev ingen skillnad , så där är ju ett problem… sen fick jag mig en liten en stöt på vägen också. ⚡️ 😮💨😀
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det bara fyra som är borta skulle jag i alla fall först kolla om den alls ger gnista sen skulle jag byta stift eller om du inte har stift kasta om stiften och se om problemet flyttar sig med stiftet.

Är det inte stiftet som farit så borde du ha felet ut från tändspolen och ner till stiftet i tändkabel och tändstiftshatten
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Är det bara fyra som är borta skulle jag i alla fall först kolla om den alls ger gnista sen skulle jag byta stift eller om du inte har stift kasta om stiften och se om problemet flyttar sig med stiftet.

Är det inte stiftet som farit så borde du ha felet ut från tändspolen och ner till stiftet i tändkabel och tändstiftshatten
Kabeln såg riktigt sleden ut jämfört med 1,2 och 3, så den byter jag i alla fall!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det konstiga är att 4e kabeln är den enda som ser annorlunda ut. Den är tunnare och har annat märke på hatten.
Aha, då gick det sönder på fyran först och sen hittades nåt snik. Tändkablar blir sämre över tid och ger sämre gnista.
Läge att byta alla iallafall :tummenupp (om de nu inte kostar en femhundring styck typ)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då oommer nästa fråga är tändkablarna utbytbara i dom tändspolarna? På mina CB250N som är från ungefär samma era har jag för mig att man inte kan jyta utan att dom är gjutna direkt in i tändspolen men ett ska finnas skarvar så man ändå kan byta.

Vissa äldre tändspolar har typ en träskruv i mitten där kabeln sitter så man enkelt kan byta kabel men hag är tveksam till om Hondan har så för försöker man gänga loss en kabel från en spole med fast kabel lär det gå dåligt och bli mer problem.
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Då oommer nästa fråga är tändkablarna utbytbara i dom tändspolarna? På mina CB250N som är från ungefär samma era har jag för mig att man inte kan jyta utan att dom är gjutna direkt in i tändspolen men ett ska finnas skarvar så man ändå kan byta.

Vissa äldre tändspolar har typ en träskruv i mitten där kabeln sitter så man enkelt kan byta kabel men hag är tveksam till om Hondan har så för försöker man gänga loss en kabel från en spole med fast kabel lär det gå dåligt och bli mer problem.
Yes, jag tror det. Det är monteringsfästen på kabeln som man skruvar in typ. Såg nån video på tuben, såg enkelt ut på denna! :banana
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Yes, jag tror det. Det är monteringsfästen på kabeln som man skruvar in typ. Såg nån video på tuben, såg enkelt ut på denna! :banana
Kolla diametern så att nya passar i ev hål.
Tjocka raciga gula silikonkablar kan vara svåra att få dit... ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Yes, jag tror det. Det är monteringsfästen på kabeln som man skruvar in typ. Såg nån video på tuben, såg enkelt ut på denna! :banana

Men då är det ju enkelt enklt att byta kablarna om det är så, googlade och de verkar vara "skruvade" i alla fall på vissa tändspolar.

Vill dock minnas att CB250N har kablarna fästa direkt i tändspolen och saknar "muttern" för annars borde mina tändkablar vara bytta😉
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Då oommer nästa fråga är tändkablarna utbytbara i dom tändspolarna? På mina CB250N som är från ungefär samma era har jag för mig att man inte kan jyta utan att dom är gjutna direkt in i tändspolen men ett ska finnas skarvar så man ändå kan byta.

Vissa äldre tändspolar har typ en träskruv i mitten där kabeln sitter så man enkelt kan byta kabel men hag är tveksam till om Hondan har så för försöker man gänga loss en kabel från en spole med fast kabel lär det gå dåligt och bli mer problem.
Det stämmer bra. På min cb250 är tändspolen hopgjuten med kablarna. Det var likadant på den cb400 jag hade tidigare. På den hade jag samma problem som Ts. Bytte allt utom cdi och förgasare innan jag gav upp och sålde iväg eländet. Jag vet fortfarande inte vad problemet var.
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Såhär blött å svart var 4e tändstiftet, så bränsle kommer ju..(väl?) men motorn reagerar inte när jag drar ut 4e tändhatten, så borde vara att stiftet inte får kontakt från troligtvis kass kabel då? Låter det rimligt?
IMG_4840.jpeg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Såhär blött å svart var 4e tändstiftet, så bränsle kommer ju..(väl?) men motorn reagerar inte när jag drar ut 4e tändhatten, så borde vara att stiftet inte får kontakt från troligtvis kass kabel då? Låter det rimligt?
View attachment 498263
Det låter rimligt. Köp ny kabel och tändhatt och testa. Kan också vara stiftet som är trasigt såklart, men om kabeln ser dålig ut så behöver du nog inte leta mycket längre än så.

Som tidigare nämnt kan det vara värt att byta alla fyra när du ändå håller på, så vet du att allt är fräscht och av samma årgång. Tvivlar på att de kostar särskilt mycket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såhär blött å svart var 4e tändstiftet, så bränsle kommer ju..(väl?) men motorn reagerar inte när jag drar ut 4e tändhatten, så borde vara att stiftet inte får kontakt från troligtvis kass kabel då? Låter det rimligt?
View attachment 498263

Det finns väl också en risk att det där stiftet är dränkt och inte funkar även om tändkabeln och hatten byts, så ha i alla fall ett stift att ta till om kabel och hattbytet inte ger gnista på fjärde stiftet.

Jag skulle nog byta stiften i vilket fall som helst.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Som jag sa tidigare: det kan vara ett litet skitproblem som är löst på en minut om man kommer på det, eller det kan vara en motorrenovering som väntar. Kanske bara en defekt tändkabel som spökar, kanske ett ventilsäte som behöver slipas in. Börja med det enkla och billiga, och jobba vidare sedan. Kanske tändspolar på ebay? Jag köpte billigt begagnat skit på Tradera och fick aldrig ordning på min hoj.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top