Hur bestäms vilken ort/stad som ska stå på vägskyltarna?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ibland måste man undra hur farao det bestäms vad som står på vägskyltarna. Idag körde jag vilse i Sundbyberg (Sthlm), tillslut kommer jag farandes på en lokalgata/50-sträcka när en skylt ploppar upp:

skarmavbild-2013-11-20-kl-20-16-32.png

Om de åtminstone behagat lägga till E18 skulle det ju kunna underlätta för säg en turist. Detta är ju dock inte det enda exemplet med halvknepiga destinationer på vägskyltar, ex. Sundsvall när Uppsala ligger 30 mil närmare o.s.v..

Vilka är intelligensreserven i dessa sammanhang och hur resonerar man?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Generellt sett så brukar det vara närmaste större stad, samt staden i änden av vägen... I stockholm är det en pårökt apa som kastat pil på ett papper med namn...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är intelligensreserven som styr - dom jobbar som efterblivna som mutat till sig
sina titlar , om nån påstår nått annat så angriper dom:hihi

Ett exempel är - Göteborg-Stockholm eller vice versa.

E20 är en värdelös väg i jmf mot R40 mot Jkpg och därefter E4.

Den senare är kortare också:D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Visst har dom tendens till att skylta mot större väg och europaväg istället för kortaste/snabbaste ibland.

Men mestadels är skyltning någorlunda konsekvent och logisk när man är van vid den. Undantaget storstockholm där dom som skyltar verkar få metaamfetamin tillsatt i kaffet, helt jävla idiotiskt skyltat på många ställen.

Nej, det är inte jag som är ovan vid Stockholm. Har bott där, har anknytning dit och är ofta där och hittar skyltningen till trots och det är även konstaterat av inbitna stockholmare som råkat se skyltningen i resten av landet.


Det är intelligensreserven som styr - dom jobbar som efterblivna som mutat till sig
sina titlar , om nån påstår nått annat så angriper dom:hihi

Ett exempel är - Göteborg-Stockholm eller vice versa.

E20 är en värdelös väg i jmf mot R40 mot Jkpg och därefter E4.

Den senare är kortare också:D

Du tror inte det är en SÄPO konspiration. Försvarsministerns hund kanske inte gillar trafiken och därför har någon enklare tjänsteman fått uppgiften att stå utanför Jönköping och hålla upp den felaktiga skylten för att avlasta området?
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag brukar inte tänka på det.. Men däremot tänker jag på hur ortsnamn kan ha kommit till.
Som här om dagen så passerade jag en skyllt där det stod "vintrosa". Det får mig att tänka på en vinhinkande, kedjerökande kvinna i övre meddelåldern med wiskyröst. Hur dennes trosor kan lukta efter en helg utan underhåll av underredet.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Storstockholm är en mardröm för oss lantisar :gnissla
Att det är muppigt skyltat, fine.
Men att det står två olika mål på efterföljande skyltar mot samma avfart har fått mig duktigt förvirrad mer än en gång.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är intelligensreserven som styr - dom jobbar som efterblivna som mutat till sig
sina titlar , om nån påstår nått annat så angriper dom:hihi

Ett exempel är - Göteborg-Stockholm eller vice versa.

E20 är en värdelös väg i jmf mot R40 mot Jkpg och därefter E4.

Den senare är kortare också:D

Finns ett mycket enkelt svar. De vill inte att man kör vägen över jönköping.

Skyltar är ju långtifrån kortaste vägen alla gånger utan det är ett sätt att styra iaf viss trafik.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns ett mycket enkelt svar. De vill inte att man kör vägen över jönköping.

Skyltar är ju långtifrån kortaste vägen alla gånger utan det är ett sätt att styra iaf viss trafik.

Ja det är ju inte lätt att skylta om då logistikcentraler och industri ligger efter den sträckan, samtidigt vill man
ju inte döda samhällen längs vägen genom att strypa trafiken- en utjämning.

Finns en tanke bakom...får man ju hoppas iaf
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Ofta är det 3 utvalda, kriterierna är; senast födelsedag, är över 39, har minst B-kort, och trivs i blått. Sen klunsar dom (sten, sax, påse) på fredageftermiddagen.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
E4 går mellan 4 städer. Där jag växte upp var Helsingborg söderut och Stockholm norrut. Sedan flyttade jag. Då blev Sundsvall söder ut och Haparanda norrut. Så de alternativ trafikverket har är tydligen: Helsingborg - Stockholm - Sundsvall - Haparanda. Undrar varför inte Umeå fick vara med? :va

Mer förvirrande blev det när 66an skyltades om. Min favoritskylt i Västerås där det stod: "Ludvika Hamnen" finns inte mer. Numera står det: Sälen. En ort med den fantastiska folkmängden av 652 invånare (2010).

Allt för turismen :Bugar :3freak
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja det är ju inte lätt att skylta om då logistikcentraler och industri ligger efter den sträckan, samtidigt vill man
ju inte döda samhällen längs vägen genom att strypa trafiken- en utjämning.

Finns en tanke bakom...får man ju hoppas iaf

Förhoppningsvis vet transportföretagen som ska till jönköping åt vilket håll de ska :tungan Även om det står andra orter på skyltarna.

I dagens läge med alla GPS:er så kan man ju nästan strunta i vad det står på skyltarna.

Själv körde jag för några år sen genom Norge. Åkte från Oslo mot västkusten med sikte på Stavanger som är i princip den enda större staden på västkusten söder om Trondheim. Ändå tog det typ 2/3 av vägen innan jag såg första skylten mot just Stavanger. Men så körde jag rakt över fjället så där var väl en korsning typ var 10:e mil :p
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
I dagens läge med alla GPS:er så kan man ju nästan strunta i vad det står på skyltarna.

Under tiden jag bodde i Arjeplog fick jag uppleva många (utländska) tradare som hamnade uppe i Ånge utanför Arjeplog (ett litet Ånge med cirka 5 hushåll), som skulle till Ånge utanför Sundsvall.
De vart lätt uppgivna när de insåg att de kört 55mil för långt.

Även en hel massa ungtuppar som haft problem att hitta diverse avlastningar i småhålorna utanför Kramfors.

Konsten att läsa en karta verkar vara sällsynt numera, tyvärr.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
E4 går mellan 4 städer. Där jag växte upp var Helsingborg söderut och Stockholm norrut. Sedan flyttade jag. Då blev Sundsvall söder ut och Haparanda norrut. Så de alternativ trafikverket har är tydligen: Helsingborg - Stockholm - Sundsvall - Haparanda. Undrar varför inte Umeå fick vara med? :va

Mer förvirrande blev det när 66an skyltades om. Min favoritskylt i Västerås där det stod: "Ludvika Hamnen" finns inte mer. Numera står det: Sälen. En ort med den fantastiska folkmängden av 652 invånare (2010).

Allt för turismen :Bugar :3freak

En av mina favoritskyltar finns inte heller längre, den var på påfarten till Essingeleden i Sthlm och på den stod det Hälsingborg. Det var en sån där gammal skylt, genomlyst med lysrören inuti. Ser ju kul ut nu för tiden, men Helsingborg stavades fram till 1971 Hälsingborg.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Under tiden jag bodde i Arjeplog fick jag uppleva många (utländska) tradare som hamnade uppe i Ånge utanför Arjeplog (ett litet Ånge med cirka 5 hushåll), som skulle till Ånge utanför Sundsvall.
De vart lätt uppgivna när de insåg att de kört 55mil för långt.

Även en hel massa ungtuppar som haft problem att hitta diverse avlastningar i småhålorna utanför Kramfors.

Konsten att läsa en karta verkar vara sällsynt numera, tyvärr.

Ja har man bara ett ortsnamn att gå på så är det ju svårt.

Men där gäller ju samma sak med papperskartor dessvärre.

Sen är en del långtradarchaufförer sämst på att hitta i vilket fall som helst.

När jag satt vid infarten till Elgigantens centrallager fick jag minst en gång om dagen frågan om detta var IKEA.
Nog för att de ligger på samma väg men skyltarna är inte direkt små :död
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top