inställning för er med vakuum-förgasare

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Sedan jag köpte min ZXR har jag haft lite problem med att ställa in tomgången till lämpligt varvtal utan att påverka övriga inställningar. Som jag ser det har jag just nu två inställningsalternativ på tomgången:

1. Tomgång på bra varvtal, men "gashäng" när jag släpper av efter halvgas (kanske även fullgas). Jag ser detta som ett "magert" beteende, verkar det stämma? Motorn tenderar att hänga sig på runt 3000 varv.

2. Ställa ner tomgången till ingen alls. Då går hojen som den ska över hela registret men går inte alls på tomgång.

Problemet verkar inte bero nämnvärt på luftskruvar eller huvudmunstycken. Det jag inte ha provat att ändra är lågfartsmunstyckena. Tror ni att det kan vara värt att slanta upp sådär 4*90 spänn för andra (större) sådana, eller är jag ute och cyklar då?

Några andra ideer om vad som kan vara fel? Jag har haft isär fuggarna men inte hittat några konstigheter. Motorn är helt original och går i övrigt bra.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Pacman, sök efter tjuvluft med startgas. Även feljusterade nålar/luftskruvar kan åtstakomma det
Jag tror INTE på huvudmunstycken!
Tjuvluft -> luftskruvsinställning enligt min beskrivning -> nålar (och kolla membranen när du är i farten)
så skulle jag göra
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hallå! Jag botade idag en hoj med samma sympton, med 1,5varv ut på luftskruvarna. Man skulle kunna säga att ex 2 varv på luftskruven motsvarar ett hack på nålen - så om inte luftskruvarna hjälper -> Höj nålarna ett hack (och därefter luftskruvsreglering såklart)

meckat nåt med de än?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ja, jag meckade lite i förrgår eller när det var, men har inte hunnit prova ordentligt förrän idag. Jag chansade på ett varv ut på luftskruvarna, och det verkar ha hjälpt en aning. Tomgången är inte jättestabil, men ändå acceptabel och så mycket andra konstigheter märker jag inte av. Tror jag nöjer mig så faktiskt, i alla fall för nu. Tack för din input i ämnet! :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
En liten fundering, jag har renoverat fuggarna, och fått dem grundbestyckade efter gissning. Bänkade och justerade förra sommaren, och fick den att gå riktigt skapligt. Har sen monterat trattar och skumgummifilter, helsystem och gjort ett portningsjobb. Den nya grundbestyckningen är större huvudmunstycken och mindre tomgångsmunstycken. Den funkar mkt bättre under acc, mellan och hög känns bra. Dock går hojen varmare när jag fastnar i långsam trafik och rödljus, dvs mer eller mindre tomgångsvarv. När den blir riktigt varm, så går den lite ryckigt på riktigt låga varv. Fuggarna sitter hemskt nära oljetanken som antagligen är rätt varm...

I dag plockade jag bort ett stift och kikade, och det var ljust ljust rött, nästan åt vitt. Såg i mina ögon ut att gå för klent. Jag hade innan jag tog bort stiftet inte gjort några speciella fullgas/mellangas repor som beskrivs här, utan rullat in på en bensinstation, och stått kanske 20 sekunder på tomgång innan jag kom in i GDS-hallen. Nu till frågan:

Hur snabbt färgas stiften, dvs kan jag anta att tomgångsmunstyckena är för klena baserat på detta? Går det att säga något om mellan och fullgas baserat på vad jag såg på stiftet öht? (Jag ska bänka motorn senare, men ska iväg på Gotland Ring i helgen, och vill inte köra för snålt bestyckat på banan.)
 
Last edited:

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Ullared
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
Intressant tråd. Har dock en liten fråga som jag hoppas få svar på... När jag släpper av på gasen så kommer det en dusch bensin ur förgasana. Varför!?
 
Last edited:

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Vilka är pilotmunstyckena? finns det bild på det eller kan någon vara snäll och förklara? har mina misstankar men vågar inte chansa


Edit: listat ut det själv. Innan jag rev isär mina förgasare så var pilotmunstyckena olika ställda. Vad resluterar det i? olika mycket blandning? vad bestämmer pilotmunstyckena.?
 
Last edited:

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Finns det något bra sätt att "pigga upp" en CV fugge? Typ ändra/modda fjäder osv?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Finns det något bra sätt att "pigga upp" en CV fugge? Typ ändra/modda fjäder osv?

Finns en satts Dynojet kitt
www.Motorspeed.se/fs.asp

Vilka är pilotmunstyckena? finns det bild på det eller kan någon vara snäll och förklara? har mina misstankar men vågar inte chansa


Edit: listat ut det själv. Innan jag rev isär mina förgasare så var pilotmunstyckena olika ställda. Vad resluterar det i? olika mycket blandning? vad bestämmer pilotmunstyckena.?

Pilot jet hör till lågfarten

Pilot jet sitter brevid main jet

Intressant tråd. Har dock en liten fråga som jag hoppas få svar på... När jag släpper av på gasen så kommer det en dusch bensin ur förgasana. Varför!?

Om de är en 4-tackt så har du för litet main jet, e de för stort så smäler de ur avgasröret i stället.
 
Last edited:

loneficher

loneficher
Gick med
21 Apr 2006
Ort
fagersta
Hoj
suzuki gsxr turbo-97
innställning av vakummfögassare

Mycket bra! det är inte alltid så lätt att förstå när texten är på engelska.
Min fråga är: eftersom jag har turbo och fick lov att byta denna,pga.att lagret skar i den gamla,så kanske man måste justera om bränsletillförseln eftersom den nya var lite större,eller kan det vara så att jag måste ladda med samma som tryck som den gamla?(0.6-0.7)
jag har inte hittat rätt läge ännu den går till ca.0.4 detta kan ju göra att den får för mycket?
Samtidigt så går han ojämt utan att jag laddar
 

Bullen099

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
ZZR1100, Dr650, Cr500, K50
Hej

Jag har en GSX 750-98 en nakenhoj med andra ord.
Jag köpte den i våras med original ljuddämpare på, sedan dess har jag monterat ett ART slipon (rekommenderas) efter detta så småpuffar det vid gassläpp från höga varv - jag bara väntar på en riktig smäll.
Den funkar perfekt annars inga tendenser på felaktig bränsleblandning
men det borde vara att den går fett men med öppnare ljuddämpare borde det betyda att den vill ha ännu fetare blandning.
jo förresten jag gav han lite mer förtändning kanske att det blev lita värre efter detta men jag är osäker.
Den går som fan för att vara en sån liten tönthoj.
Jag grunnar ofta på detta till och från arbetet som bilmek men jag har inte gjort någon djupdykning i bekymret.
Den går för snålt! bestycka upp 1 eller 2 steg samt lyft nålarna 1 eler 2 hack.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Tjena!
Sedan jag köpte min ZXR har jag haft lite problem med att ställa in tomgången till lämpligt varvtal utan att påverka övriga inställningar. Som jag ser det har jag just nu två inställningsalternativ på tomgången:

1. Tomgång på bra varvtal, men "gashäng" när jag släpper av efter halvgas (kanske även fullgas). Jag ser detta som ett "magert" beteende, verkar det stämma? Motorn tenderar att hänga sig på runt 3000 varv.

2. Ställa ner tomgången till ingen alls. Då går hojen som den ska över hela registret men går inte alls på tomgång.

Problemet verkar inte bero nämnvärt på luftskruvar eller huvudmunstycken. Det jag inte ha provat att ändra är lågfartsmunstyckena. Tror ni att det kan vara värt att slanta upp sådär 4*90 spänn för andra (större) sådana, eller är jag ute och cyklar då?

Några andra ideer om vad som kan vara fel? Jag har haft isär fuggarna men inte hittat några konstigheter. Motorn är helt original och går i övrigt bra.

Skit i lågfartarna,eller för små efter ex effektrör,trim./wachen
 

loneficher

loneficher
Gick med
21 Apr 2006
Ort
fagersta
Hoj
suzuki gsxr turbo-97
tjena!
Idag så hittade jag felet på min hoj !
det var 3ans tändhatt som måste ha spruckit,man såg ett mönster på utsidan,såg ut som små blixtar,jag böt till en ny,vipps! nu kan man `flyga´igen.
tänk vad jag har letat och grejat
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
En GSXR600 SRAD med förgasare som går på tomgång men dör så fort man försöker öppna gasen... torra trasiga membran? Den funkade fint i höstas och detta fenomen har uppstått under vinterförvaringen :(
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
En GSXR600 SRAD med förgasare som går på tomgång men dör så fort man försöker öppna gasen... torra trasiga membran? Den funkade fint i höstas och detta fenomen har uppstått under vinterförvaringen :(

Min Blackbird gjorde exakt så nyligen. Då var en vakumslang under tanken felkopplad. Vet inte om du har vakumgasare och vakumstyrd kran men..
 

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Hej!
Nån som kan visa eller tala om var blandningsskruvarna sitter?
Jag har en gsx750ef-84. mikuni förg.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Visst kan jag det.
De sitter uppepå halsarna precis där resp förgasare möter insugsgummit.
En vanlig spårskruv i stål.
Grundinställningen för dem är in till anslag åsså 2 1/4 varv ut.

Ett annat råd med en så gammal hoj e en rejäl dos avfettning ner mot spällaxlar mm samt att gå efter med en tandborste eller liknande.
Brukar se ut som fan vid synkskruv mm,å det gör det iaf inte lättare att få maskin att gå rent.
Står precis å gör det jobbet just nu på en likadan moppe.


Edit-såg precis nu att ditt inlägg e gammalt,men kanske ngn annan kan ha nytta av det..
 
Last edited:

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Visst kan jag det.
De sitter uppepå halsarna precis där resp förgasare möter insugsgummit.
En vanlig spårskruv i stål.
Grundinställningen för dem är in till anslag åsså 2 1/4 varv ut.

Ett annat råd med en så gammal hoj e en rejäl dos avfettning ner mot spällaxlar mm samt att gå efter med en tandborste eller liknande.
Brukar se ut som fan vid synkskruv mm,å det gör det iaf inte lättare att få maskin att gå rent.
Står precis å gör det jobbet just nu på en likadan moppe.


Edit-såg precis nu att ditt inlägg e gammalt,men kanske ngn annan kan ha nytta av det..

Tack, jo jag har hittat dom innan.
Men det är bra med mycket info som möjligt med dom här gamla hojarna!

Så här se hojen ut i dag än så länge:
 

Bifogat

  • 130.jpg
    130.jpg
    216.2 KB · Visningar: 140
  • 131.jpg
    131.jpg
    220.4 KB · Visningar: 136
  • 132.jpg
    132.jpg
    241 KB · Visningar: 141
  • 133.jpg
    133.jpg
    242.5 KB · Visningar: 124

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Tierp
Hoj
Zx6-r -99
hur hittar jag juster skruvarna för luften på en zx6-r -99?
Har samma fel som pacman hade.

Mvh Stefan
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top