Köra hoj till Assen och se MotoGP

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Den 23:e juni kör jag och fem kompisar ned till Assen med hoj för att kolla på MotoGP. Vad jag undrar är om någon har åkt den sträckan.
Vilken väg är bra om man vill undvika motorväg? Några tips?
Ska man köra genom Jylland eller ska man ta båten Rödby-Puttgarden?
Något annat man ska tänka på förutom reflexväst?
Åsikter och tips modtages gärna. :tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag och en till Polare funderade på det! Hur är det med tältplats? Priser? Ursäkta att jag lånat din tråd! =)
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Kan ju nämna vad vi har betalat.
1300 för inträde på kval + inträde lördag och platser på Ossebroekentribune.
Sen har vi bokat ett 4-stjärnigt hotell som kostar 1600/pers för två nätter.
Vill inte sova i ett tält efter den långa körningen.
 

Magnus A

Medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ZX10R
Det är gjort. Vi var där 2007 och kollade. Körde Varberg-Grenå vägen ner, kan du så undvik autobahn när du kör in i Tyskland. Vi var tvungna och köra där pga vädret och tidspress då vi endast kom 7 mil första dagen pga monsunregn och storm.
Hemvägen var planerad och åka via Malmö men efter har åkt över stora bältbron i orkanvindar så hade jag inga fler kalsonger o byta så det blev Helsingör-Helsingborg.
Mitt tips är om vädret tillåter att ta småvägar ner genom Tyskland, betydligt trevligare än de större vägarna. Vägarna in i Holland är riktigt fina, men var försiktig med att köra för fort. De kan ta hojen på plats ( sa de vi bodde hos i Holland, vet ej om det är sant ). Hade varit bra med sådan info innan vi körde in då det gick över 200 km/h de sista milen.
Har ni bra väder kommer ni få en riktig bra och rolig resa, vi hade iaf inte det... ( Blir bilen nästa gång:gnissla )

Men övrigt var det kanon, vi var där en dag tidigare och kollade träningarna. Kan rekomenderas då du får gå runt hela banan och titta. Knappt någon som tittade på träningarna så det var gott om plats då. Dagen efter var det ca 97 000 besökare ( om jag minns rätt )
 
Last edited:

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Vi åker ju ned på träningsdagen så hinner inte med att gå runt när det är mindre med folk tyvärr. Får trängas på kvaldagen..:gnissla
Ok får ta det lugnt i Holland. Tack för tipset vare sig det stämmer eller inte.. :) :tummenupp
Man får ju hoppas det inte regnar. Dock är loppet under midsommarhelgen och då brukar vädret inte vara någon höjdare..:gnissla
 

dre23

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
där det passar
Hoj
Ducati 1198s
Men John var ju inte alla som skulle ta med reflexväst var ju bara du eftersom du är så liten och tunn så vi inte kör över dig
 

*brandy*

Gone green!
Gick med
13 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Har själv bara åkt NL - S en gång och tog då båten från Travemunde till Trelleborg. Tar 7 timmar, ganska trist men det går ju att boka hytt så man kommer fram ganska utvilad, vilket också kan vara skönt inför GP dagarna :) Sen åkte jag i princip bara autobahn men det var för att jag var själv och skulle hinna med båten :p

Tänk bara på att det brukar vara enormt mycket poliskontroller runt Assen de dagarna. Sen är det ju inte bara hastigheten de kollar, utan det kan även vara kontroll av ljudnivån ibland. Jo och wheelies o sånt uppskattas definitivt INTE av polisen där ;)

Det där med att de kan ta hojen på plats är jag inte säkert på, men det tar i alla fall körkortet när man kör >50km för fort, kör mer än dubbla maxhastigheten eller när de anser att man beter sig farligt i trafiken (typ wheelie).

Ha det så skoj där!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top