Köra upp med scooter?

Status
Ej öppen för fler svar.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
tjena


satt och tänkte på en grej :va

Istället för o va orolig för o växla fel eller ja, vad som helst som kan gå fel med växlade motorer ,plus att jag själv har inte suttit på en på 1 år sen förutom cagiva miton,

kan man inte köra upp med en scooter? vare sig de e 125 cc kubik eller om man tar en med större kubik till A-kort, såfall får man ju garanterat kortet med tanke på all erfarenhet och vana man har :D (jag iallafall)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med tanke på att en del i godkännandet för krypkörningen är att du kan hantera hojens reglage (gas, koppling och broms) så lär det bli svårt med en automatväxladhoj. Min erfarenhet av HVA 258 med automat, arméns gamla grejer, är att det är betydligt mycket svårare med en sån än med vanlig koppling dessutom.

Jag röstar nog för att du lär dig köra så du klarar uppkörningen å kan fortsätta träna på egen hand istället ;)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Med tanke på att en del i godkännandet för krypkörningen är att du kan hantera hojens reglage (gas, koppling och broms) så lär det bli svårt med en automatväxladhoj. Min erfarenhet av HVA 258 med automat, arméns gamla grejer, är att det är betydligt mycket svårare med en sån än med vanlig koppling dessutom.

Jag röstar nog för att du lär dig köra så du klarar uppkörningen å kan fortsätta träna på egen hand istället ;)

jag kan ju köra(gott nog att hänga på handledaren någorlunda)
men jag är inte i 100% säker på att klara uppkörningen än.. :rolleyes:


nja, det där med gasreglage går alltid o justera, tkr de e lättare att krypköra med scooter än växlat i varje fall (beror nog mest på sittpostionen)

Men aja, bara undrade ifall de var någon vidare ide att bara ta och köpa en skruttig scooter för någon tusenlapp och få kortet så fort som möjligt
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
jag kan ju köra(gott nog att hänga på handledaren någorlunda)
men jag är inte i 100% säker på att klara uppkörningen än.. :rolleyes:


nja, det där med gasreglage går alltid o justera, tkr de e lättare att krypköra med scooter än växlat i varje fall (beror nog mest på sittpostionen)

Men aja, bara undrade ifall de var någon vidare ide att bara ta och köpa en skruttig scooter för någon tusenlapp och få kortet så fort som möjligt
Visst, jag kan förstå att du vill ha lappen så fort som möjligt, och så enkelt som möjligt, men det du lär dig nu och hur du hanterar hojen kan vara skillnaden mellan liv och död, eller liv som grönsak i fel situation. Det finns inga genvägar till att verkligen lära sig köra hoj! :fakta

Att du nästan kan hänga på handledaren säger egentligen ingenting om hur du kan hantera hojen, dom flesta lär sig rätt fort hur gasrullen funkar...
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Visst, jag kan förstå att du vill ha lappen så fort som möjligt, och så enkelt som möjligt, men det du lär dig nu och hur du hanterar hojen kan vara skillnaden mellan liv och död, eller liv som grönsak i fel situation. Det finns inga genvägar till att verkligen lära sig köra hoj! :fakta

Att du nästan kan hänga på handledaren säger egentligen ingenting om hur du kan hantera hojen, dom flesta lär sig rätt fort hur gasrullen funkar...

mja, smärre nära döden upplevelser är väl inget ovanligt :rolleyes:´

aja moppefucko tänkande leder till moppefucko ideér!

tack för svar ! :tummenupp
 

Ozzi

Guest
mja, smärre nära döden upplevelser är väl inget ovanligt :rolleyes:´

aja moppefucko tänkande leder till moppefucko ideér!

tack för svar ! :tummenupp

Tänk dig känslan av att peta ner 2 steg o ge järnet, bara det kan vara värt att ge upp tanken.:tummenupp
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
mja, smärre nära döden upplevelser är väl inget ovanligt :rolleyes:´

aja moppefucko tänkande leder till moppefucko ideér!

tack för svar ! :tummenupp

Du verkar ju vara ett riktigt ärkemoppefucko, (som aldrig kört moppe) som skriver i en jävla massa trådar bl.a om hur man drar upp en hoj på slangen ståendes på passagerarpinnarna och hur man gör feta stoppies. När du inte ens vet hur fan man använder koppling och gas. Dämpa din attityd innan du har ngt att komma med.
 

Ozzi

Guest
Du verkar ju vara ett riktigt ärkemoppefucko, (som aldrig kört moppe) som skriver i en jävla massa trådar bl.a om hur man drar upp en hoj på slangen ståendes på passagerarpinnarna och hur man gör feta stoppies. När du inte ens vet hur fan man använder koppling och gas. Dämpa din attityd innan du har ngt att komma med.

:banana:banana
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Du verkar ju vara ett riktigt ärkemoppefucko, (som aldrig kört moppe) som skriver i en jävla massa trådar bl.a om hur man drar upp en hoj på slangen ståendes på passagerarpinnarna och hur man gör feta stoppies. När du inte ens vet hur fan man använder koppling och gas. Dämpa din attityd innan du har ngt att komma med.

:va


de e ju inte mkt kraft i en 125a så man kan göra de enbart med gas och koppling ju,
och hur förmodar du man gör stoppies då? trycker in frambromsen så hårt man kan så hjulet låser
de e ju att vänja sig vid inbromsningen innan man börjar lyfta hojen

vad har jag för attityd?
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Du verkar ju vara ett riktigt ärkemoppefucko, (som aldrig kört moppe) som skriver i en jävla massa trådar bl.a om hur man drar upp en hoj på slangen ståendes på passagerarpinnarna och hur man gör feta stoppies. När du inte ens vet hur fan man använder koppling och gas. Dämpa din attityd innan du har ngt att komma med.

:rofl
:vethut
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:va


de e ju inte mkt kraft i en 125a så man kan göra de enbart med gas och koppling ju,
och hur förmodar du man gör stoppies då? trycker in frambromsen så hårt man kan så hjulet låser
de e ju att vänja sig vid inbromsningen innan man börjar lyfta hojen

vad har jag för attityd?
Om du nu kan sånt där så bra, varför skulle du inte klara av att köra upp med en manuell koppling? Nånstans här brister den röda tråden...
 

Ozzi

Guest
Och vipps så såg jag att sorken bara är 16år, så vad förväntar man sig.:)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lycka till att hitta en så fet scooter att du får köra upp med den för A-kort.....
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Just ja, 90-talist, jävlar om något skulle vara något annat än skitenkelt, då går ju världen under :(

Fritt överstatt: lr just ja 90-talist jävlar om nå inte skulle va skit enkelt då går ju värden under typ

mer att inte riskera 2000 kr i onödan
 

Ozzi

Guest
Byt till moppenet.se eller nåt sånt ett par år till.:huvet

FN ikväll är jag på hugget.:rofl
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top