Kolla om den är skuren med endoskop?

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Tjena!

Idag var ja ute och övningskörde ynka någon kilometer innan helvetet bröt loss och den dog direkt och ja fick köra in till kanten,
Jag prövade såklart snabbt att försöka få igång den och den gick igång fast man fick gasa lite för att hålla den igång, så ja tänkte "jaha.. aja" så forsatte jag 500 m på lägre varv sen när ja gick över 6000-7000 rpm bara dog den på samma sätt igen,
Så ja lät den vara och sen hämta den med släpp, vi prövade starta igen och den gick som vanligt fast vi testade inte att köra med den,


Nu undrar jag om man kan med endoskop som min pappa har på sitt jobb kolla om cylindern är skuren genom att sätta den ner genom ingången till tändstiftet,
eller är de bara att börja plocka isär istället?
 

Ozzi

Guest
Vad får dig att tro att den skurit??:va:va

Om den bara dör tyder det mera på bränsle eller tändningsfel, i synnerhet om den senare går att starta o den då går normalt
 
Last edited:

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Skurit vet ja inte men värmenypt lätt skulle jag tro,

Vad skulle de annars vara då?

min börjar bete sig så när soppan börjar ta slut i tanken, vid högre varv kring 4-5tusen dör den eller om ja försöker gasa på lite, men på lägre varv går den fortfarande en liten bit till.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
min börjar bete sig så när soppan börjar ta slut i tanken, vid högre varv kring 4-5tusen dör den eller om ja försöker gasa på lite, men på lägre varv går den fortfarande en liten bit till.

Ja men vi snackar inte "bööööööööwwmmm...blö"
hehe utan mer "wrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... slut" och in med kopplingen för skiten inte ska låsa

3-4 liter i tanken var de också

tändningsfel, hm kan ju gå igenom reläet och hatten samt byta tändstift lite snabbt
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Det är inte reserv på den hojen? för om det endast var 3-4 liter så kanske det är dags att växla över på reserven?

Fyll på soppa o prova igen...
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Det är inte reserv på den hojen? för om det endast var 3-4 liter så kanske det är dags att växla över på reserven?

Fyll på soppa o prova igen...

Nope ingen reserv,
har kört med mindre än så tills den dog av soppatorsk och de var inte i närheten samma "känsla" och ljud
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Om du måste frikoppla för att den inte ska stanna så känns det inte som att den har skurit, då går inte kolven alls... Däremot kan den ha värmenypt som du skrev och repat kolvringar och cylindrar... Då får man jävligt dåligt komp och då trivs den inte vid låga varv.

Så som sagt, ta av toppen och kolla, om cylindern är slät och fin utan repor så får du leta efter andra fel (bensinpump?) och är den repig får du hona om den och byta kolvringar :)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Är lite fundersam för,
I papprerna står där 3 ägare (1 italien, 2 i sverige och jag är den fjärde)
Och att de är en 00a,
Men vissa av kåporna är från 95ans modell,
Avgasröret är från 95ans modell
Motorn är från 95ans modell (den 7-växlade)
Förgasaren är från 95ans modell (35 mm mikuni flatside)
Och den har bara gått 1600 mil

Jag tror de kan ha varit något fiffel på mätarn eller liknande där dom satt tillbaks mätaren helt enkelt, och skippat lite underhåll såsom kolv,ringar och cylinder


Ska kolla :) tack så mycket

bensinpump har ja ej, de är en bensinkran inbyggd i tanken, 10 cm slang sen bensinfilter sen 10 cm slang ner till förgasaren
 

Ozzi

Guest
Vad är problemet, du tror att den värmenypt o har tillgång till ett "rektoskopi" so what. ur med stiftet o kolla om du har vibbar att den repat cyllen.:va
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
125 cc 2-takt har en tendens att kolven vill nypa fast kolvringen vid avgasporten pga värmen som blir... om det inte e några större fel så kan man då ta ett bågfilsblad /liten fil o fila till ringspåret som kolvringen löper fritt som innan o sedan tar man o lätt "planar" av kolven på sidan försiktigt mot avgasportssidan... detta för att kolven har tjockare gods i "toppen" av kolven vilket gör att värmen exanderar/vidgar sig extra mycket där... (gammalt crossknep)


mvh.T
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
125 cc 2-takt har en tendens att kolven vill nypa fast kolvringen vid avgasporten pga värmen som blir... om det inte e några större fel så kan man då ta ett bågfilsblad /liten fil o fila till ringspåret som kolvringen löper fritt som innan o sedan tar man o lätt "planar" av kolven på sidan försiktigt mot avgasportssidan... detta för att kolven har tjockare gods i "toppen" av kolven vilket gör att värmen exanderar/vidgar sig extra mycket där... (gammalt crossknep)


mvh.T
hm har ju lite portningsverktyg så de kan nog gå,
ska testas!

Det är precis vad jag säger! Men Mister Lat som startat tråden vill inte :D

Måste ju vara klart enklaste sättet att se hälsan på lopp och kolv:tummenupp

Ja vill ju klyva skiten men pappa vill inte:rolleyes:
tror jag kmr få mkt mer effekt med en ny cylinder än den jag har nu,
säkert slutkörd innan detta hände
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
hm har ju lite portningsverktyg så de kan nog gå,
ska testas!



Ja vill ju klyva skiten men pappa vill inte:rolleyes:
tror jag kmr få mkt mer effekt med en ny cylinder än den jag har nu,
säkert slutkörd innan detta hände

Men din pappa vet ju ingenting! :arsele :fatta!

Behöver ju inte klyva heller, bara ta av cylindern, det kan du väl göra med motorn i ramen tillochmed?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mekaniker av vaddå?

Du har med all säkerhet köpt en 95a.

Jag var väldigt aktiv inom cross på 90-talet.
När jag läser crossannonser på blocket så är ca 20% av de anonnserade äldre crossarna utannonserade som nyare modeller än vad de egentligen är.
Du har nog råkat ut för samma sak.
Eftersom det är skick som avgör är det för mig skitsamma om en cykel är 10 eller 15år gammal. Men det är ju tråkigt för köparen som inte kan hitta en enda reservdel som passar.
 

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Jag är aningen stressad så jag har inte hunnit läsa igenom tråden, ber därför om ursäkt om jag missat något.

Men ditt fel låter mer som att du har fel munstycke eller något fel med insprutningen / förgasaren.
Jag tror absolut inte den skurit baserat på det du beskrev.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top