Ladda NYTT mc-batteri med klonk-laddare?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har lärt mig att man inte ska ladda mc-batterier med en sådan eftersom det kan ”koka”.

Jag har idag köpt ett flång nytt batteri och min ocd tycker det vore gött att ha det smockfullt första gången.

När jag laddar bilbatterier med denna laddare kör den typ 5-6A i början men när det är fullt går det ner till nästan noll.

Nytt batteri borde vara nästan fullt eller? Och då borde det väl vara grönt? Eller?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Förlåt, men allt det här slapp jag tänka på när jag köpte en CTEK. Bland det bästa jag gjort i sammanhanget.
Jag litar inte på min, knappen lixom fastnar ibland och trycker på sig själv så den hoppar från mc till bil och ibland vidare.

klonkladdaren bara går och går.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inga problem ladda med en dumladdare som bara kör på
OM
du håller koll på spänningen och avbryter laddning vid 14,3 Volt.
Precis som smartladdarna. Brukar göra.
Och där MC regulatorn / batteriet drar ner på laddströmmen för att inte gå över 14,3 Volt.
Onödigt ladda till högre spänning.
Ökar risken för sönderdelning av vatten i batteriet i Syre och Vätgas.
Och är det ett Så Kallat Underhållsfritt batteri finns ju inga påfyllnings lock.

Är det ett Vått batteri med påfyllningslock är det ju bara att köra på med dumladdaren.
Och fylla på Cellerna med batterivatten nästa dag.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inga problem ladda med en dumladdare som bara kör på
OM
du håller koll på spänningen och avbryter laddning vid 14,3 Volt.
Precis som smartladdarna. Brukar göra.
Och där MC regulatorn / batteriet drar ner på laddströmmen för att inte gå över 14,3 Volt.
Onödigt ladda till högre spänning.
Ökar risken för sönderdelning av vatten i batteriet i Syre och Vätgas.
Och är det ett Så Kallat Underhållsfritt batteri finns ju inga påfyllnings lock.

Är det ett Vått batteri med påfyllningslock är det ju bara att köra på med dumladdaren.
Och fylla på Cellerna med batterivatten nästa dag.
Brassestol i garaget i morgon alltså.
Det är ett AGM eller vad det kallas. Tätt.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
När man laddar batterier skall man ta det lugnt när batteriet är väldigt lite laddat samt när det är väldigt mycket laddat.
Börja med att mäta tomgångsspänningen på batteriet. Ett nytt batteri, som har lagrats korrekt, borde ligga över 12,0V. Om så är fallet kan du ladda det med 0,3C, men se till att avbryta laddningen när du nått 14,5V.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Förlåt, men allt det här slapp jag tänka på när jag köpte en CTEK. Bland det bästa jag gjort i sammanhanget.
Kan bara helt hålla med. Min gamla CTEK börjar vara lite svårtryckt på knapparna för lägesbyte så i våras köpte jag en ny. 700 spänn och så sköter det sig utmärkt själv, det finns rekondlägen och underhållsladdning. Hivade en gammal klonkladdare (aldrig hört det uttrycket innan) på tippen nu i påskas, jag litar oändligt mycket mer på CTEK än mitt eget minne att kolla till en dum laddare.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Förlåt, men allt det här slapp jag tänka på när jag köpte en CTEK. Bland det bästa jag gjort i sammanhanget.
Mjaaa. Du bör fortfarande tänka på att laddaren ska ha lämplig storlek för batteriet. En laddare för stora batterier kan försöka mata in orimligt stor laddström i ett litet batteri, dels är det inte riktigt bra för batteriet, och dels kan det förvirra en smartladdare eftersom spänningsnivån inte blir den förväntade, den kan t.o.m. tolka batteriets oförmåga att ta emot mycket ström utan att spänningen stiger högt & snabbt som fel på batteriet.
En stor "klonk-laddare" för bil applicerad på ett litet MC-batteri har samma problem med orimligt stor laddström. I det fallet kan man fula till en strömbegränsning genom att sätta t.ex. en glödlampa i serie mellan laddare och batteri.

Smartladdare kan absolut vara en stor hjälp för de som antingen inte kan särskilt mycket om batteriladdning, eller vill kunna ladda utan att behöva övervaka grejerna. Men dom är inte hur smarta som helst, så lite behöver man tänka själv (nåja, läsa instruktionerna i alla fall) för att välja rätt laddare.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men... kan inte en gammal "KLONK"-laddare vara bra å ha när man varit dum i huvet och laddat ur ett batteri helt och hållet? Min "smarta" laddare vill inte starta när jag försöker ladda ett helt urladdat batteri...
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Men... kan inte en gammal "KLONK"-laddare vara bra å ha när man varit dum i huvet och laddat ur ett batteri helt och hållet? Min "smarta" laddare vill inte starta när jag försöker ladda ett helt urladdat batteri...
Absolut. Om man inte har en smartladdare med supplyläge som kan väcka ett stendött batteri tillräckligt för att det normala laddningsläget ska ta över.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Absolut. Om man inte har en smartladdare med supplyläge som kan väcka ett stendött batteri tillräckligt för att det normala laddningsläget ska ta över.
Aha, så det finns smartladdare och smartladdare som är as-smarta! Galet!
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Aha, så det finns smartladdare och smartladdare som är as-smarta! Galet!
Jag uttrycker det mer som att det finns smartladdare med ett lagom dumt läge, där man kan få laddaren att göra ungefär det man vill utan att den protesterar (förutom om man försöker ta ut mer ström än den klarar att leverera).
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men... kan inte en gammal "KLONK"-laddare vara bra å ha när man varit dum i huvet och laddat ur ett batteri helt och hållet? Min "smarta" laddare vill inte starta när jag försöker ladda ett helt urladdat batteri...
Du kan också ta ett vanligt 9- volts batteri ur brandvarnaren och ansluta till polerna samtidigt som smart laddaren.
Glöm inte att återställa brandvarnaren.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag köpte två ctek för 10-15 år sedan, bådas MODE-knapp började strula tämligen omgående.

Vilken prisvärd laddare ska man köpa idag för att enbart ladda småbatterier vintertid?
Klonkladdaren funkar fint till båten, jag håller inte på med en massa räddningstrix utan byter när batteriet börjar konstra.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag köpte två ctek för 10-15 år sedan, bådas MODE-knapp började strula tämligen omgående.

Vilken prisvärd laddare ska man köpa idag för att enbart ladda småbatterier vintertid?
Klonkladdaren funkar fint till båten, jag håller inte på med en massa räddningstrix utan byter när batteriet börjar konstra.
Jag har en Noco Genius och tycker den funkar bra.
Min är den minsta modellen, 1A, men det är för att den även klarar av 6V förutom 12V.
Men lite klen till en MC med 12V.
Så jag skulle kunna tänka mig 5A modellen:

Noco5.png
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top