Mini-PC!! Bra eller anus??

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Är en trogen Mac-användare sedan flera år tillbaka. :yoparty

Men nu tänkte jag köpa en PC att ha som komplement då vissa program som bekant ej fungerar till Mac.

Vill därför egentligen inte lägga några stora pengar och då tänkte jag en Mini-PC och har tittat på denna:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/mini-pc/asus-eeepcr011px-blk015s/162080.3001/

Har jämfört olika mini-PC med maxpris 3000 och denna toppar ju helt klart, trots att den är billigast.

Men frågan är: Är mini-PC något att ha ö.h.t?? :confused::confused:
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Beror på vad du ska använda den till?

För lite slösurf, kika på film och lite sånt så är den helt OK.
Släng på 2GB RAM så blir den märkbart snabbare (min gamla atom 250 blev i alla fall).
Windows 7 starter saknar ganska mycket funktioner
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag har en äldre EEEPc sen ett par år vilket är hur praktiskt som helst. Den har förvisso mest använts som filmvisare till lillkorv men även för soffsurf och som tv-spel..(En enkel emulatorprogramvara och man kan köra alla Nintendo 64:bitars-spel, amiga, commodore och andra klassiska spel)...

Så länge som den funkar kan jag inte motivera mig att köpa en padda.

En EeePC är inget man skriver några längre texter på men för slösurf, film, musik och lite enklare gamla TV-spels-spel så funkar den ypperligt.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Beror på vad du ska använda den till?

För lite slösurf, kika på film och lite sånt så är den helt OK.
Släng på 2GB RAM så blir den märkbart snabbare (min gamla atom 250 blev i alla fall).
Windows 7 starter saknar ganska mycket funktioner

Den skall väl användas till enklare program i mitt arbete. Inget tungt som photoshop eller videoredigering t.ex.. Det har jag Macen till.

2 GB RAM lär det bli. Minnen är inte så dyra idag.

Har aldrig använt Windows 7, Är starter en väldigt nedbantad version? (Så att man stör sig på det)
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Den skall väl användas till enklare program i mitt arbete. Inget tungt som photoshop eller videoredigering t.ex.. Det har jag Macen till.

2 GB RAM lär det bli. Minnen är inte så dyra idag.

Har aldrig använt Windows 7, Är starter en väldigt nedbantad version? (Så att man stör sig på det)

Den är väldigt bantad. Om man stör sig på det eller inte beror väl på vad man vill kunna göra. Går inte att byta bakgrundsbild (på ett enkelt sätt) t.ex. Finns fler saker som är bortbantade.
Testade först den men "uppgraderade" till Win7 Ultimate och märkte inga större hastighetsskillnader.
Upplösningen på skärmen kan bli lite jobbig. En hel del sidor som man måste scrolla i sidled för att kunna se och gissar det blir samma i en del program.

Har mest använt min som resedator för film & lite surf och då funkar den kanon.
Önskar dock jag hade köpt en med bättre batteritid. Har ca 3 timmar om man sänker ljuset på skärmen och det tycker jag är för lite.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kör Win på macken, att köpa en minipc enkom för ett par program känns dumt.

Är programmen lätta nog att köra på minipc så kan du köra dom i Win emulator på macken...
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Kör Win på macken, att köpa en minipc enkom för ett par program känns dumt.

Är programmen lätta nog att köra på minipc så kan du köra dom i Win emulator på macken...

Har jag aldrig tänkt på. hmm. Får googla på det! Tack!:D

Finns de nå gratisprogram som du kan säga på rak arm?
 

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia Shiver-11
win 7 starter så kan du inte ens välja bakgrundsbild, så då får du en uppfattning hur strypt den är emot vanliga w7..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har jag aldrig tänkt på. hmm. Får googla på det! Tack!:D

Finns de nå gratisprogram som du kan säga på rak arm?

För emulator så är Wine (som iof tekniskt sett inte är en emulator) poppis. Har kört det ganska mycket med hyggligt resultat på X86-linux, har dock enbart installerat det på min mac men inte riktigt orkat ta mig tid att få igång det. På linux funkar det med program som inte gör för mycket konstiga anrop, nyare office och Internet Explorer lär vara jobbiga att få att funka (om det ens går).

Kanske ska tillägga att "vanliga" wine inte funkar på Mac utan man får ha en specialare som man hittar om man googlar lite.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
För emulator så är Wine (som iof tekniskt sett inte är en emulator) poppis. Har kört det ganska mycket med hyggligt resultat på X86-linux, har dock enbart installerat det på min mac men inte riktigt orkat ta mig tid att få igång det. På linux funkar det med program som inte gör för mycket konstiga anrop, nyare office och Internet Explorer lär vara jobbiga att få att funka (om det ens går).

Kanske ska tillägga att "vanliga" wine inte funkar på Mac utan man får ha en specialare som man hittar om man googlar lite.

Men måste man inte ha en windows-kopia också? Bara det kostar ju en slant. Om man inte tankar ner olagligt vill säga.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Du har ju Bootcamp i Macen så du kan installera Windows på den, enda kruxet är att du måste starta om den när du vill skifta mellan win & OSX.
Sen finns Parallels och VMware, där kan du köra windows i ett program samtidigt som du har OSX igång.
Jag kör Parallels och tycker det funkar bra.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Med tanke på att för en bärbar 15,6" så börjar priset från typ 3k så skulle jag inte välja en 10" tummare för samma pris. Men å andra sidan så har jag bara klämt&känt på småttingarna i butiker och har ingen större erfarenhet av dem.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Du har ju Bootcamp i Macen så du kan installera Windows på den, enda kruxet är att du måste starta om den när du vill skifta mellan win & OSX.
Sen finns Parallels och VMware, där kan du köra windows i ett program samtidigt som du har OSX igång.
Jag kör Parallels och tycker det funkar bra.

Jag tankade ner Parallels och det verkade kanon tills den bad mig stoppa i Windows skivan, vilken jag inte har.. och har ingen lust att köpa för flera tusenlappar (köper hellre en PC med windows då).

Men jag ska se om någon polare har en skiva med licens.

Med tanke på att för en bärbar 15,6" så börjar priset från typ 3k så skulle jag inte välja en 10" tummare för samma pris. Men å andra sidan så har jag bara klämt&känt på småttingarna i butiker och har ingen större erfarenhet av dem.

Har också märkt att priset inte skiljer så mycket, men jag gillar mindre datorer. Har själv 13" mac nu.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För emulator så är Wine (som iof tekniskt sett inte är en emulator) poppis. Har kört det ganska mycket med hyggligt resultat på X86-linux

Jag kör lite wine på min linuxburk också, just nu är det bara spotify jag kör i wine, men jag har kört annat också och i linux har den svalt allt jag har kört.


Nu är ju OSX en annan form av linux :tummenupp så där vet jag inte hur det funkar.

Har också märkt att priset inte skiljer så mycket, men jag gillar mindre datorer. Har själv 13" mac nu.

Jag tittade på mini-pc jag med, men sedan blev jag ekonomiskt fri att välja vad jag ville (upp till en viss summa), jag kikade på mac men dom föll inte inom budgeten, så jag valde en 13" PC istället.

Jag dualbootar mellan win och linux på den här och har en stationär som bara kör linux.
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Nejnejnej!

Enda sen vi fått våra datorer från skolan (macbook white´s) som faktiskt är grymma för sin storlek och för att faktiskt va en skoldata så e ja helt såld på mac! lirar spel hur fint som helst också,
kostar ju iofs 11 000,

Somsagt, wine är hur enkelt som helst att installera och finns gott om tutorials på youtube om du fortf finner det svårt.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Denna har jag byggd ett par st av. Inget speed monster men funkar perfekt till navigering, mässor, ordbehandling, ......

MSI MS-9A19

Med en SSD disk och lagom med minne = Liten, Ljudlös och utan rörliga delar.

Funkar fint med W7
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Denna har jag byggd ett par st av. Inget speed monster men funkar perfekt till navigering, mässor, ordbehandling, ......

MSI MS-9A19

Med en SSD disk och lagom med minne = Liten, Ljudlös och utan rörliga delar.

Funkar fint med W7

fattar inte...

Skulle det där vara ett alternativ till de förslag vi har betat igenom här? :p

Nejnejnej!

Enda sen vi fått våra datorer från skolan (macbook white´s) som faktiskt är grymma för sin storlek och för att faktiskt va en skoldata så e ja helt såld på mac! lirar spel hur fint som helst också,
kostar ju iofs 11 000,

Somsagt, wine är hur enkelt som helst att installera och finns gott om tutorials på youtube om du fortf finner det svårt.

Tack tack.. blir nog wine :D Verkar bäst. Skall prova senare idag.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag tycker 13" är lagom, där finns ofta datorer med hyffsad fart också.
De som är mindre tycker jag är för sega, plastiga och små.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
fattar inte...

Skulle det där vara ett alternativ till de förslag vi har betat igenom här? :p

Jag trodde vi talade om en liten bra PC och länkade till en som är mycket liten och jag av egen erfarenhet vet är mycket bra.

Så här fick den med Windows eget index.
MSI_MS-9A19.jpg

Den har en 52" HD skärm, 2Gb RAM, SSD disk, BlueTooth tgb och mus och W7 x32 pro
Vi kör SuperOffice med ett tillägg som visar vad alla är/gör
Office2007.)
TV ibland (sport :D)
Surfar med IE

Känns rapp och bra för det.

Har varit igång sen 10-05-11. Aldrig startats om (annat än vid Windows updatering som behöver det. Aldrig strulat.
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top