Till mitt försvar vill jag påpeka att detta är helt och hållet DM's fel!
Hade inte han byggt en så snuskigt snygg hoj så hade aldrig Miss Lessismore funnits. Så det så.
Historien är sån att DM slänger upp sin caféräser. Turbo-Puh blir sugen,
men plånboken tryter. I ren desperation dammsuger han blocket och hittar
en av världens mest onödiga motorcyklar - en kawa Z250-A2 '80, för
7000 spänn.
Eftersom det är löjligt när man pratar om sig själv i tredje person kommer jag
nu övergå till att kalla mig själv för "jag".
Sagt och gjort. Sticker ner till den halvsunkiga bilfirman på ringön i Götet
kollar in hojjen. Suck. Den startar inte, har en pakethållare som halva
eifeltornet och en baklampa större än king-kongs knäskålar. Försäljaren
ursäktar sig, och säger att jag skall ge ett skambud så får jag den säkert.
Hugger till med 3000 spänn och han tar det direkt. (Fan - skulle sagt två.)
Därmed uppstog projekt Miss Lessismore - att bygga en hoj på 5000 spänn.
Jag bör väl påpeka att vi snackar 5000 spänn i delar. Förbrukningsvaror
som autosol och 5-56 är inte inräknat. Inte heller kablar, eller bensin för att
handla pizza under bygget.
Tanken var aldrig att få ett sånt tokfett bygge som DM's, bara för att se
om man kunde få en kul (? läs: annorlunda) hoj för 5000 spänn.
Så här såg aset ut när jag hämtade henne...
Så var vi igång. Första projektet var att få henne att starta. Något som
inte skulle bli helt enkelt. Men efter att letat Svea rike runt efter fräschare
förknasare så hittade jag tillslut ett par. Men den jakten skulle jag nog kunna
skriva en hel roman om... De nya knasarna var inte kompletta, men med
2x2 kassa gick det iaf att bygga två hela.
Nya tändstift, en brytarjustering och vips så var vi på banan igen.
Pakethållaren åkte väldigt tidigt in under arbetsbänken. Baklampan och
blinkers likaså. Skärmen kapades. Sen hade krossmongona som haft den innan
försökt ge den lite customstuk genom att svetsa nya fästen för fotpinnar,
högt styre mm mm. Allt åkte väck. Det gick åt ett par kap-skivor för att
få väck allt skit de svetsat på; Menmen. Det blev bra till slut.
Fotpinnarna blev lite special. BMX-special för att vara exakt. De gamla var
av universalmodell och tilltalade inte den nya kräsna ägaren - moi.
Fotpinnarna flyttades till det som tros vara orginalpositionen. Dock lite
osäker. Broms/växel-pedal i orginalutförande saknas, så universalmodellen
som satt på fick fixas till och nya länkage monteras.
Häcken fixades till med en ny plåt, med diodbakljus samt lite fräschare
blinkare. Fram fick hon en stålomspunnen bromsslang samt omdragning av
wires. Detta eftersom det nya styret var betydligt lägre. Vidare rensades
en del onödig (skit?) bort som passagerarfotpinnar etc...
Kostnader:
Hoj - 3000
Styre - 400
Diodlampa - 500
Blinkers (4st) - 600
Fotpinnar - 300
Förgasare - 400
Bromsslang - 300
Tankdekaler - 40
Summa: 5540 - Jag överskred alltså budget med 540 pix.
Och såhär blev resultatet:
Klicka här för stor bild
Klicka här för stor bild
Klicka här för stor bild
Klicka här för stor bild
Skall försöka besikta nu i veckan, så får vi se vad de säger.
Hon är för övrigt till salu... (ev byte annan hoj)
/Puh
Edit 1: Stödet ja. Det har jag fått förlänga ca två dm (!!!) eftersom de
tidigare ägarna i sann custom-anda ville att hojjen skulle luta 45 gr när
den stog still. Lite jobbigt att åka runt med en tegelsten att lägga
under stödet för att cykeln inte skall trilla... eh.
Hade inte han byggt en så snuskigt snygg hoj så hade aldrig Miss Lessismore funnits. Så det så.
Historien är sån att DM slänger upp sin caféräser. Turbo-Puh blir sugen,
men plånboken tryter. I ren desperation dammsuger han blocket och hittar
en av världens mest onödiga motorcyklar - en kawa Z250-A2 '80, för
7000 spänn.
Eftersom det är löjligt när man pratar om sig själv i tredje person kommer jag
nu övergå till att kalla mig själv för "jag".
Sagt och gjort. Sticker ner till den halvsunkiga bilfirman på ringön i Götet
kollar in hojjen. Suck. Den startar inte, har en pakethållare som halva
eifeltornet och en baklampa större än king-kongs knäskålar. Försäljaren
ursäktar sig, och säger att jag skall ge ett skambud så får jag den säkert.
Hugger till med 3000 spänn och han tar det direkt. (Fan - skulle sagt två.)
Därmed uppstog projekt Miss Lessismore - att bygga en hoj på 5000 spänn.
Jag bör väl påpeka att vi snackar 5000 spänn i delar. Förbrukningsvaror
som autosol och 5-56 är inte inräknat. Inte heller kablar, eller bensin för att
handla pizza under bygget.
Tanken var aldrig att få ett sånt tokfett bygge som DM's, bara för att se
om man kunde få en kul (? läs: annorlunda) hoj för 5000 spänn.
Så här såg aset ut när jag hämtade henne...
Så var vi igång. Första projektet var att få henne att starta. Något som
inte skulle bli helt enkelt. Men efter att letat Svea rike runt efter fräschare
förknasare så hittade jag tillslut ett par. Men den jakten skulle jag nog kunna
skriva en hel roman om... De nya knasarna var inte kompletta, men med
2x2 kassa gick det iaf att bygga två hela.
Nya tändstift, en brytarjustering och vips så var vi på banan igen.
Pakethållaren åkte väldigt tidigt in under arbetsbänken. Baklampan och
blinkers likaså. Skärmen kapades. Sen hade krossmongona som haft den innan
försökt ge den lite customstuk genom att svetsa nya fästen för fotpinnar,
högt styre mm mm. Allt åkte väck. Det gick åt ett par kap-skivor för att
få väck allt skit de svetsat på; Menmen. Det blev bra till slut.
Fotpinnarna blev lite special. BMX-special för att vara exakt. De gamla var
av universalmodell och tilltalade inte den nya kräsna ägaren - moi.
Fotpinnarna flyttades till det som tros vara orginalpositionen. Dock lite
osäker. Broms/växel-pedal i orginalutförande saknas, så universalmodellen
som satt på fick fixas till och nya länkage monteras.
Häcken fixades till med en ny plåt, med diodbakljus samt lite fräschare
blinkare. Fram fick hon en stålomspunnen bromsslang samt omdragning av
wires. Detta eftersom det nya styret var betydligt lägre. Vidare rensades
en del onödig (skit?) bort som passagerarfotpinnar etc...
Kostnader:
Hoj - 3000
Styre - 400
Diodlampa - 500
Blinkers (4st) - 600
Fotpinnar - 300
Förgasare - 400
Bromsslang - 300
Tankdekaler - 40
Summa: 5540 - Jag överskred alltså budget med 540 pix.
Och såhär blev resultatet:
Klicka här för stor bild
Klicka här för stor bild
Klicka här för stor bild
Klicka här för stor bild
Skall försöka besikta nu i veckan, så får vi se vad de säger.
Hon är för övrigt till salu... (ev byte annan hoj)
/Puh
Edit 1: Stödet ja. Det har jag fått förlänga ca två dm (!!!) eftersom de
tidigare ägarna i sann custom-anda ville att hojjen skulle luta 45 gr när
den stog still. Lite jobbigt att åka runt med en tegelsten att lägga
under stödet för att cykeln inte skall trilla... eh.
Last edited: