Mobilt bredband, mobil?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag måste ordna ett mobilt bredband!

Valet föll på att fixa en sådandär "dongel" och så var problemet löst. Dock kom jag på att det vore betydligt smidigare att bara köra över mobilen istället och använda den som modem. Visst är det möjligt? Det förutsätter jag..

Kruxet är att jag vill ha Turbo3G-hastighet och antar därför att jag måste ha en mobil som stödjer detta. Vilka gör det?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle nog föredra separat dongel/instickskort så att jag har telefonen fri för annat.

Gärna en med uttag för yttre antenn om man ofta hamnar i täckningskartans utkant.

Men allt sånt beror ju på hur man har tänkt använda det.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag skulle nog föredra separat dongel/instickskort så att jag har telefonen fri för annat.

Gärna en med uttag för yttre antenn om man ofta hamnar i täckningskartans utkant.

Men allt sånt beror ju på hur man har tänkt använda det.
Tänkvärt, förutsätter dock att telefonen kan användas som vanligt även om den agerar modem?

Jag kommer att behöva uppkoppling både till dator och mobil varför jag tänkte spara 200:-/månad genom att förena dessa två.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag använder min Iphone 3GS så, vet inte riktigt vilken fart den har men vanligt surfande funkar lika bra som att surfa på bredbandet hemma!
Du kan även använda den som en trådlös router/modem om du kör in ett program som heter MyWi. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänkvärt, förutsätter dock att telefonen kan användas som vanligt även om den agerar modem?

Jag kommer att behöva uppkoppling både till dator och mobil varför jag tänkte spara 200:-/månad genom att förena dessa två.

Jag misstänker att surfet blir tokslött om du samtidigt ska prata i luren!

Det finns ju någon operatör som erbjuder "tvillingkorts abbonemang" ett till dongeln och ett till telefonen.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag misstänker att surfet blir tokslött om du samtidigt ska prata i luren!

Det finns ju någon operatör som erbjuder "tvillingkorts abbonemang" ett till dongeln och ett till telefonen.
Hm, klurigt. Frågan är om klåparna i exvis Teliabutiken kan något om detta eller om det fortfarande kastas iphones efter en.

Jag använder min Iphone 3GS så, vet inte riktigt vilken fart den har men vanligt surfande funkar lika bra som att surfa på bredbandet hemma!
Du kan även använda den som en trådlös router/modem om du kör in ett program som heter MyWi. :tummenupp
Topp! Då lirar det åtminstone. Hur sker själva kopplingen mellan dator och mobil?
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag använder min iPhone 3G som modem också, och på jobbet (Sveavägen) har jag 2,5mbps i hastighet enligt tptest. Anslutning mellan dator och lur sker genom kabel eller blåtand. Jag har bara kört kabel så jag kan inte svara på hur bra prestanda det är med blåtand.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Min HTC Hero ska funka, dock inte testat då jag har både fast o mobilt bredband redan så.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag använder min iPhone 3G som modem också, och på jobbet (Sveavägen) har jag 2,5mbps i hastighet enligt tptest. Anslutning mellan dator och lur sker genom kabel eller blåtand. Jag har bara kört kabel så jag kan inte svara på hur bra prestanda det är med blåtand.
Tack! Det låter lite lågt dock.. :va
Läste att det skall fungera bättre med 3GS. Vad har du för operatör?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Tack! Det låter lite lågt dock.. :va
Läste att det skall fungera bättre med 3GS. Vad har du för operatör?

Telia. Testade inomhus så det är möjligt att det har bättre fart utomhus. I abonnemanget ingår Homerun också, så är jag på ex Arlanda eller andra hak med täckning har jag WLAN direkt utan att behöva mobilen.

Mobilt internet var i mina ögon mer en bonus än något jag tog hänsyn till när jag köpte telefonen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack! Det låter lite lågt dock.. :va
Läste att det skall fungera bättre med 3GS. Vad har du för operatör?

Det är nog vad du kan räkna med att få från vanlig 3G
Turbo 3G fungerar väl inte hos alla operatörer än, och dessutom bara på ett fåtal platser (centrala Stockholm låter dock som en trolig plats)
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Det är nog vad du kan räkna med att få från vanlig 3G
Turbo 3G fungerar väl inte hos alla operatörer än, och dessutom bara på ett fåtal platser (centrala Stockholm låter dock som en trolig plats)
Precis, det är därför jag ska ha turbo-3g. Täckningen är ju numera god i alla storstäder.

De operatörer jag velar emellan, Telia&Tre, marknadsför båda Turbo-3g varför det skulle kännas underligt om detta inte fungerade. Förvisso skrivs det "upp till yadayada" men om verklig hastighet är såpass låg är det skäl till återköp iaf.

Telia blir bra mycket dyrare dock. Samma grundpris som Tre men sedan tillkommer samtalskostnader. Jag tror inte att surfzonerna kan motivera den skillnaden. Även om jag har varit nöjd med Telia sedan dag ett.
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Tele2 har ett kombiabonnemang för telefon+mobilt bredband
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag använder min Ericsson C901 som moden. Kan surra i den samtidigt också.. :)
 

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Uppland
Hoj
07 KTM
Tror inte heller att det ska vara några problem att prata i den samtidigt.. Har själv kört TP-test på min iphone. Topp inomhus på 4.8 och lägst 1.4. Snitt runt 2.5

För vanligt surf lär det funka hur bra som helst..
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag använder min Iphone 3GS så, vet inte riktigt vilken fart den har men vanligt surfande funkar lika bra som att surfa på bredbandet hemma!
Du kan även använda den som en trådlös router/modem om du kör in ett program som heter MyWi. :tummenupp

Samma här, fungerar riktigt bra. Sa upp mitt dongelabbonemang direkt när jag märkte hur smidigt det var med iphonen.
 

Gurkslask

Jäämen
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Kalmar
Hoj
KTM690 SMC
Körde med min Nokia N73 som 3g modem ett tag när jag jobbade natt. Funkade jävligt bra, slukade batteri som fan men hade jävligt bra hastighet. Lite buggigt dock men det var nog mjukvaran i telefonen/slapptoppen som satte stopp ibland.
Kunde kolla på filmer på tvshack utan problem och tror jag laddade ner lite också. Operatören var 3.

Fyra av fem toasters får den lösningen :tummenupp
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Detta låter suveränt. Då återstår det bara att välja mobil.

Tack för hjälpen alles!
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Lånar tråden.

Behöver man ha iTunes installerat för att kunna använda internetdelning i Iphonen?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top