Modifiera ljuddämpare, behålla effekten?

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hallojsan.

Huvudproblemet:
Köpte ju (för er som läser Ktm 990 smt-tråden ibland) Dominator ljuddämpare. De låter Fruktansvärt högt. Även med med dB-killer´s monterade. Så pass högt att människor långt bort vänder sig om för att se VAD det är för något som "hotar" dem! :arsele

UTAN (den rostfria) dB-killer´n (längd ca. 110 mm) är det i princip ett rakt rör igenom dämparen - givetvis med "hålrör"/perforerat rör, med utvändig stoppning mot dämparens väggar. Diameter på hålröret är ca. 60 mm.

MED dB-killer monterad minskas utgångshålet till diameter ca. 40 mm.

Funderar på om det är möjligt att tillverka ett hålrör/perforerat rör och skarva på det på dB-killer´n och så att det når ända fram till främre gaveln på dämparen.
Kanske spetsformad i framänden så att avgaserna trycks utåt mot väggen först och därefter passerar in genom de små hålen och ut.

Ger det någon ljuddämpning, egentligen? Att effekten kommer begränsas är jag nästan övertygad om.

/H
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Vad tycker du är bra med lkudämparen du har monterat nu.jmf med din gamla? Snyggare?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Exakt - den är den snyggaste ljuddämparen jag kan tänka mig på en KTM 990 SMT! :yoparty

Jag skulle gärna montera Wings, de låter ju supernajs, men nu har jag köpt Dominator och tänker liksom inte betala för Wings också...

/H
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Åker man med ett raktigenomsystem med 60mm hål på en stor twin brölar det satan. Att förlänga dB killern ger inte ett skit.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en stor twin med raktigenom ljuddämpare, fick ner ljudet till godkänd banåkanivå med en DB killer från Mekonomen. Ingen direkt effektminskning men den gick skitvarm ( luftkyld ) så det sänkte väl tillslut effekten en bit till slut.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Boris:
Exakt så är det. Du har rätt, som vanligt.

Jag provade med följande "experiment";
använde ett 100 mm långt rör (lika långt som dB-killern alltså) med diametern 20 mm, och borrade 20 st 6 mm hål i det.
Lindade röret i packad "tvålull", s.k. Svinto. (JA, jag VET att det är ett omöjligt företag... men jag Måsta ju testa i alla fall).
Najade med tråd utanpå och skruvade fast Svintoröret med 2 st. M6 genom dB-killern.

Det som hände var att ljudnivån sänktes markant, kanske t.o.m. till godkänd nivå på tomgång (hojen är godkänd för 88 dB vid 4500 rpm).
Effektenförlusten vid körning på låga varv (upp till ca. 4000 rpm) var knappt märkbar och det brölade inte om ljudarna. Däremot när jag vred på gasrullen och varvade mer så var det en tydlig effektförlust. SÅKLART!
Det som hände var att tvålullen började tryckas ut ur ljudarna och till slut så var det "rent" och brölandet var tillbaka. Detta på några få mils körning.

Nästa teori är att förlänga dB-killer-röret (som håller 40 mm i diameter) ända till främre väggen/inkommande agvasrör på ljudarn, med ett perforerat rör (rör med många borrade 3 mm hål i) och göra en spets på det i främre änden så att avgaserna trycks åt sidorna innan de passerar in genom de små hålen och ut. Jag Vet inte om det ger någon ljuddämpande effekt, men kanske något.
Nästa steg är att stoppa med ljuddämparull runt det perforerade röret. DÅ lär det bli skillnad. Eller?! :7peta

/H
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag har exprimenterat mycket med dämpare, överlag så är de material på dämparn, tjocklek på ljuddämparn samt utgångshål, iaf på en dämpare utan kammare. allt annat är mycket jobb för lite el inget. ett tag satt jag o fundera på termosar som ljuddämpare då dom har vaccum i sig och ljud färdas inte i vaccum :hihi:dummer
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du kan sätta några plåtbitar inne i röret som styr ljudet ut i isoleringen, så att det inte går rakt fram i röret.
Ha du inte dubbla dämpare?
Hur mycket låter det , min Dominator med db-killer är ganska tyst, -nästan för tyst ...:va
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det nästan enda förutom "kvävning" genom strypning som verkar ge ngt bestående resultat är större ljuddämpande volym ev. i kombination med ett mindre stumt hölje. Det är bättre flex i kolfiber än rostfritt och titan. Större volym endera genom att sätta på en till eller att byta till en större. Fast man ska ju få plats med eländet. Det innebär att oddsen för att få ner ljudvolymen med befintliga burkar utan "kvävning" är rätt kass.

För att parafrasera Walter Kaaden: "Man kan vara säker på att när man hittat det avgassystem som ger mest effekt så kan man ge sig på att det får inte plats på hojen". Han påstås ha sagt ngt liknande efter ett lyckat pass i bromsbänken en gång.

Anekdot nr2.

I Bike (den brittiska) så citerades (för rätt länge sedan) en tillverkare av avgassystem ungefär så här(fritt ur minnet):

"Det tar ca 4-6 körningar i bänk med justeringar och ändringar emellan för att hitta tillräckligt med effekt.
Det går åt 20-25 körningar i bänk för att få ner ljudet/bullret och ändå behålla något meningsfullt av effektökningen!"
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
jag har exprimenterat mycket med dämpare, överlag så är de material på dämparn, tjocklek på ljuddämparn samt utgångshål, iaf på en dämpare utan kammare. allt annat är mycket jobb för lite el inget. ett tag satt jag o fundera på termosar som ljuddämpare då dom har vaccum i sig och ljud färdas inte i vaccum :hihi:dummer

Grejt info "ozeo"!
Termosar verkar vara en najs idé :lol
-

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Du kan sätta några plåtbitar inne i röret som styr ljudet ut i isoleringen, så att det inte går rakt fram i röret.
Ha du inte dubbla dämpare?
Hur mycket låter det , min Dominator med db-killer är ganska tyst, -nästan för tyst ...:va

Mmm, kanske det...
Jodå, det är dubbla ljuddämpare på KTM 990 SMt.

Köpte ett perforerar rör som jag tvingades att slitsa (såga ett spår längs med) 20 mm och sedan trädde röret på dB-killern, ca. 10 mm. Spände fast rörets (fram)ända i skruvstycket och plattade till det så att det bildades en "styrare"/"spets", dvs. så att avgaserna styrs mot väggen och sedan går in i perforerade röret och ut. Men det blev nästan ingen skillnad alls...

Nästa steg är att lägga ett lager med stoppning runt det perforerade röret, och hoppas på att det dämpar ljudet i vilket fall så att andra och jag inte störs nämnvärt av det. Tyvärr fick jag inte hem ljuddämparstoppningen som jag beställde tidigare i veckan.

Hur mycket det låter? Well, säg så här; när jag kör vänder sig gående om långt innan jag kommit fram i jämnhöjd med dem... bilister tittar storögt på mig när jag börjar närma mig jämsides på motorvägen... barn på landsbygden håller för öronen när jag kommer "glidandes"...

Gjorde en enkel dB-mätning med Arbetsmiljöverkets bullerapp, och den visar 94 dB(A) på tomgång UTAN dB-killer. 103 dB(A) vid 4500 rpm.
90 dB(A) MED dB-killer. 100 dB(A) vid 4500 rpm.

Med dagens "förbättring" har jag inte mätt ljudnivån. Eftersom jag tycker att det knappt blev någon skillnad alls.

/H
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det nästan enda förutom "kvävning" genom strypning som verkar ge ngt bestående resultat är större ljuddämpande volym ev. i kombination med ett mindre stumt hölje. Det är bättre flex i kolfiber än rostfritt och titan. Större volym endera genom att sätta på en till eller att byta till en större. Fast man ska ju få plats med eländet. Det innebär att oddsen för att få ner ljudvolymen med befintliga burkar utan "kvävning" är rätt kass.

För att parafrasera Walter Kaaden: "Man kan vara säker på att när man hittat det avgassystem som ger mest effekt så kan man ge sig på att det får inte plats på hojen". Han påstås ha sagt ngt liknande efter ett lyckat pass i bromsbänken en gång.

Anekdot nr2.

I Bike (den brittiska) så citerades (för rätt länge sedan) en tillverkare av avgassystem ungefär så här(fritt ur minnet):

"Det tar ca 4-6 körningar i bänk med justeringar och ändringar emellan för att hitta tillräckligt med effekt.
Det går åt 20-25 körningar i bänk för att få ner ljudet/bullret och ändå behålla något meningsfullt av effektökningen!"

Ja, det är troligen som du skriver.
Jag anar/gissar/tror att det befintliga stoppningsmaterialet mellan originalperforerade röret och väggen är alldeles för hårt packat. Det verkar ju som att avgaserna/ljudet studsar rätt hårt mot det, eftersom jag inte upplever någon särskild ändring med de modifieringar jag gjort hittills.

Montera ytterligare en ljuddämpare på den som sitter monterad nu, tror jag att jag struntar i :D

/H
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag har exprimenterat mycket med dämpare, överlag så är de material på dämparn, tjocklek på ljuddämparn samt utgångshål, iaf på en dämpare utan kammare. allt annat är mycket jobb för lite el inget. ett tag satt jag o fundera på termosar som ljuddämpare då dom har vaccum i sig och ljud färdas inte i vaccum :hihi:dummer

Coolt. Funkar det tro?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
"def"
Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur din dB-killers ser ut?
Är det den som har 2 rör?

/H

tyvärr är den hojen såld.
men den db-killern var ett enda tjockt rör så insatsen passade ganska bra inuti, någon millimeters skillnad bara men några svetsloppor så satt det riktigt bra sen.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
tyvärr är den hojen såld.
men den db-killern var ett enda tjockt rör så insatsen passade ganska bra inuti, någon millimeters skillnad bara men några svetsloppor så satt det riktigt bra sen.
-

Ok, jag tolkar det som att du svetsade fast den köpta dB-killer´n inuti det "tjocka röret", så att det så att säga blev dubbelt. Är det rätt?
Eller menar du att du förlängde dB-killer´n med den köpta insatsen?
De dB-killer´s som följde med Dominator-dämparna utgörs av ett "rakt rör" (av tunt rostfritt stål) och minskar diametern från knappt 60 mm till ca. 40 mm. De är 100 mm långa.

/H
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
-

Ok, jag tolkar det som att du svetsade fast den köpta dB-killer´n inuti det "tjocka röret", så att det så att säga blev dubbelt. Är det rätt?
Eller menar du att du förlängde dB-killer´n med den köpta insatsen?
De dB-killer´s som följde med Dominator-dämparna utgörs av ett "rakt rör" (av tunt rostfritt stål) och minskar diametern från knappt 60 mm till ca. 40 mm. De är 100 mm långa.

/H

ja jag förlände min db killer helt enkelt. orginal gick bara in en tredje del av ljuddämparens längd
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Ok, jag förstår. Det kan tänkas att det är där någonstans jag också kommer att hamna med Dominator-ljudarna.

Tack! :tummenupp

/H
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top