Moppepojk/polisjakt myt

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
hallå hallå

var inne på ett moppeforum nyss där deras motto var "ta av hjälmen så slutar polisen jaga en för trimmad moped"

och då undrade jag "varför skulle man vilja ta av hjälmen när man blir jagad av polisen? köra oskyddat e ju korkat"

och dom svarade
"polisen kommer inte riskera din hälsa för en sak såsom fortkörning,trimmad eller vårdslöshet"

och då tänkte jag, kan detta verkligen stämma?

Gör verkligen poliser på detta viss?
Skulle dom göra samma sak om det var en motorcykel?

hade jag varit polis hade de bara velat få mig jaga idioten ännu mer o fälla han för köra utan hjälm!
skäms lite för o va i samma ålder:va

mvh
Andreas
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Ja det här har man ju hört nu i 15 år, om det stämmer vet jag inte.
Men om en förare av en moped tar av sig hjälmen när polisen jagar honom så borde nog polismannen avbryta om det inte rör sig om en stulen moped eller något annat allvarligt brott.

Dels för personen ifråga bara är 15år. Blir stressad och kan köra omkull eller skada någon annan i framfarten, dels kan skada sig rejält om den kör omkull. Så då är ju frågan om det är värt att en person i 15 år ålder kanske skadar sig, blir rullstolsbunden eller t.om kanske avlider pga av en fortkörning/buskörning/trimmad moped ?

Jag tror inte det finns någon regel om det, utan det är upp till den enskilda polismannen eller stationsbefälet att avgöra i varje situation, precis som det är i vilken biljakt som helt.

Många skrönor finns det, någon kanske kan lagboken eller kan fråga någon bekant som är polis och fråga vad som gäller och inte bara svara Ja/nej.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Finns ungefärä 2*e^42 trådar om detta.

Och NEJ, polisen behöver inte automatiskt sluta jaga om man slänger hjälmen, precis som dom inte automatiskt måste sluta jaga mc om den kör över viss hastighet. Det är upp till polismannen att avgöra från fall till fall när det blir för farligt och det är flera moppekids som har blivit tagna utan hjälm (dessutom underlättar det ju identifieringen).

Sluta häng på moppeforum typ Bike så slipper du höra sådana stolligheter. :D
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
var inne på ett moppeforum nyss där deras motto var "ta av hjälmen så slutar polisen jaga en för trimmad moped"

och då undrade jag "varför skulle man vilja ta av hjälmen när man blir jagad av polisen? köra oskyddat e ju korkat"

Om att ta av hjälmen är ett lika säkert sätt att avbryta jakten som att en 600:a inte går över 185 med passagerarfotpinnarna nere så hade det varit ett effektivt sätt att komma undan. Thats why.


Om det fungerar i verkligheten, det är väl upp till polisen att avgöra om han tycker jakten är för farlig eller inte. Men man kan ju skada sig rätt illa om man klotar och kör i shorts och t-shirt även om man har hjälm, så det är ju inte helt säkert ändå, så tveksamt om det fungerar. Men det har säkert hänt någon gång, så har något moppefucko skrutit om hur smart han var att köra utan hjälm och alla korkade polare blir GÄÄTTEEEE imponerade!!!1111 och så sprider det sig vidare.
Bara mina 50cc


Sen fattar jag inte riktigt vad moppefuckon som kör med hjälmen ovanpå huvudet istället för att ta på sig den ordentligt ska med hjälm till överhuvudtaget. Är det för att inte bli blöt i håret om det skulle börja regna?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Som jag förstått det så har de efterföljande poliserna kontakt med ett befäl som fattar beslut om efterföljandet skall fortskrida eller avbrytas.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Finns ungefärä 2*e^42 trådar om detta.

Och NEJ, polisen behöver inte automatiskt sluta jaga om man slänger hjälmen, precis som dom inte automatiskt måste sluta jaga mc om den kör över viss hastighet. Det är upp till polismannen att avgöra från fall till fall när det blir för farligt och det är flera moppekids som har blivit tagna utan hjälm (dessutom underlättar det ju identifieringen).

Sluta häng på moppeforum typ Bike så slipper du höra sådana stolligheter. :D

nja e ju intressant att höra om alla ostrypa mopeder som går 90+ med snabbgashandtag och andra variatorvikter :rolleyes:

och som alla vet kan en polis inte identifiera föraren om han har hjälm på sig, som du sa
och då förlorar man all chans att kunna klara sig om man kommer ifrån och stötter på polisen igen
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Klockren idé.

För att polisen ska kunna koppla dig till förseelsen krävs mer än t.ex. reg. plåt, de behöver alltså fysiskt ta dig för att kunna styrka att det faktiskt var du där under hjälmen som körde. Om du plockar av dig hjälmen behöver de ju inte få fast dig, eftersom du visar vem du är.

Moppefuckon.. Ett gigantiskt finger åt Darwin sedan 1952.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Om
Sen fattar jag inte riktigt vad moppefuckon som kör med hjälmen ovanpå huvudet istället för att ta på sig den ordentligt ska med hjälm till överhuvudtaget. Är det för att inte bli blöt i håret om det skulle börja regna?

Det är för att när alla brudar ser dig så får dom vattenplaning, blir som snigelspår efter moppen :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top