Motorsågar

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Många som inte tänker på alla regler som finns förrän olyckan är framme.
Kommer att tänka på den 14 åring som klämdes ihjäl med en minilastare på en bondgård för någon vecka sedan. Inte kul att vara den bonden idag.
Själv har man jobbat varenda lediga tid från det att man gick på mellanstadiet ingen som tänkte på sådant på -80 talet
Nä när barn o unga råkar illa ut är det hemskt, sedan springer 14-15 åringar runt o skjuter varandra? riktigt riktigt sjukt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
NÄR jag blir diktator, då får alla göra som de vill, sen får de själva stå för konsekvenserna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Många som inte tänker på alla regler som finns förrän olyckan är framme.
Kommer att tänka på den 14 åring som klämdes ihjäl med en minilastare på en bondgård för någon vecka sedan. Inte kul att vara den bonden idag.
Själv har man jobbat varenda lediga tid från det att man gick på mellanstadiet ingen som tänkte på sådant på -80 talet

Det sker fortfarande många olyckor ute på bondgårdarna, men det var nog snäppet värre förr.

Det finns nog inte en unge i släkten min som inte hade en bondgårdsolycka, en blev klämd under en gödselspridare, hans bror klöv loss några fingrar i traktorklyven, jag föll från en traktor och sprättade upp ögonbrynet och pannan på verktygslådan och min bror fick en dynggrep i armen

Ja just det, dom två första hittade pappas bilnycklar och skulle starta hans nya Saab, som givetvis stod med backen i och backade således ner den i en damm hos en annan kusin vars olyckslista skulle fylla en hel bok. (han var den vildaste i skaran)

Helt oberoende av det så lekte vi ett gäng barn i en annan bil 20 mil därifrån och någon lossade handbromsen så att den rullade iväg tvärs över en vältrafikerad väg och ner i diket

Men dom som överlevde blev ganska bra....

Nuförtiden sitter ungarna och glor på TV och spelar datorspel, skadorna dom får syns inte utan sitter på djupet...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En sak du bör ha i åtanke
Tackar Moddlaren. Jodå, jag tänker ofta på att jag inte har officiell utbildning, och således heller ingen försäkring för det jobbet. Det är därför jag inte gör det officiellt, utan kallar saker jag gör med min motorsåg ibland just "busjobb".

Busjobbet jag syftade på senast var inte på föreningens mark, utan på kommunens där jag faktiskt anmälde bristen förra året nån gång, men det åtgärdades inte. Jag har anmält fler problem av vilka några har ordnats, men inte alla.

Så nuförtiden, sedan jag fattat tycke för Lidls billiga men superba sekatör (för endast 39 kr!) har jag alltid en med mig när jag promenerar ute i skogen. Och så fort jag får en kvist i kuvet, eller ser nån gren sticka in i min väg, så knippsar jag av den. Utöver det har det hänt att jag snaggat en hel buske, gjort bonzai av vilt växande enbärsbuskar, trimmat bort döda grenar från tätt växande granar så att man kan komma förbi (med t ex en trialhoj), och mycket mer. Motorsporten har gjort mig till en riktig trädgårdsentusiast ?

parksidey-sekator-large.jpeg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ansa buskar är nog inget bekymmer men att köra motorsåg i annans skog kan bli jätte jätte dyrt, vi hade en polis som snodde en julgran o tingsrätten ansåg att en ned sågad gran i julstorlek hade ett värde av 3000 kronor plus rättegång kostnader och pengar till brottsfonden,

Ta det piano du menar garanterat inget illa men det finns folk som anmäler allt. O just en är en skyddad växt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
20230909-133033.jpg
Nu jävlar snackar vi motorsåg.
20230909-133136.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ny kedja och stora bränslecellen, nu kan fan ingenting gå fel!
20240419-214903.jpg

20240420-014917.jpg


Dom med havreladdad turbo och fyrbensdrift hade såklart spritt ut kvisthögen jag tänkte börja bränna..
20240420-151211.jpg


5 m/s tog bra fart direkt i.a.f. efter andra braständstickan
20240420-152707.jpg



För att mota bort dom från högarna la jag ut några barkisar dom kunde roa sig med, fungera i minst 7 minuter. Bark ska tydligen vara avmaskande ifall någon undrar varför evolutionen lärt dom detta. Däremot alsikeklöver och ek, främst ekollon som båda kan ha ihjäl hästar sorterar dom inte bort =/
20240420-161748.jpg


20240420-162514.jpg


Ca 10m exkl. toppen, 90cm bitar om 20-30 cm, lite småröj innan 10-15 cm och hela trädet = fortfarande 4/4 pluppar på batteriindikatorn (40V 6Ah), kanon
20240420-164549.jpg


Kedjan hoppa en gång, var längesen och jag kontrollera innan trädet men det blev väl lite temp. då. Bra för då kom jag ihåg att det var dags för olja i tid.
20240420-183922.jpg


Duktig temperstur.nu
20240420-184503.jpg


Norrorts mest ovårdade så jag kanske kvalificerar in som huggare..
20240420-190535.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Norrorts mest ovårdade så jag kanske kvalificerar in som huggare..
Du ser ut att ha haft kul. Såga, elda, och leka med hästar. Det är allt en man behöver i vardagen. Skön terräng du har där, fin trial-bana också.

Aha, kolla hästarna har päls. Är det dina hästar? Dom fryser inte? Hörde att det tydligen var ko-släpp igår, men det är ju svinkallt!?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Islandshästar så de står sig i minus 20-25°C om jag kommer ihåg korriktigt, kärringarna brukar dock gulleplutta med dom och sätta på täcke så fort det är 5-10 minus ute till ingen nytta mer än att dom gärna trampar sönder täckena och förmodligen av en anledning, då. Dom går dock ute dygnet runt först fr.o.m. 1 juni eller om det var midsommar i år men det har inget med temp. att göra utan att dom annars käkar sig tjocka nå jävulskt i energirikt försommarbete. Står alltså inne nattetid tills dess. Finns dock dom utan tillräckligt med stallboxar som kör lösdrift året runt och ställer bara in för om dom ex. slåss mycket, skada eller kanske lite lugn o ro inför transport/tävling eller så.

Igår skulle jag göra damen glad och ta reda på ett omkullblåst hemmavid, ganska snart börja den slå ifrån som överhettningsskydd om och om igen.. hm? Friskluftsgallret på sidan ser io.f.s. rätt täppt ut så jag kanske skulle försöka lösa det. La upp sågen inne och skulle kika vilka torx det handlade om för att ta bort handtaget vilket jag hoppades var det enda.. vafalls!? Insex, djupa hål för övrigt och såntdär fällbart set till denna odugliga fattning har jag inte sett sen minst två garagebyten sedan. Bokstavligen alla andra skruvar är torx, även dom för andra sidan handtaget =/ Kollar tillgång, närmsta brädgård har men stängt, muminhandeln hade en för dubbla pengen mot tema men det äter bempan upp så valde det miljövänligare alt..

Väl hemma igen och när jag plocka ut batteriet inser jag att det är tomt = det den varna för och inte överhettning :huvet Jaja är ändå igång, får ut den ena skruven men det är hårfint att den når ner. Andra skruven var lögn eftersom plasten på det fällbara setet om 8 nycklar tog i.. Jaha.. fan, men jodå det går att skruva isär denna och få lösa pinnar istället = nu vann jag några mm och fick loss handtaget. Bände sedan gallret säkert 1 cm upp utan att det lossna, lättservat det här men eländet är väl skruvat inifrån, då. Kollar hur omöjligt det ser ut att klyva sågen men det verkar finnas hopp, batterilådan har en ram upptill o t.o.m. gummigreppet är osynligt tvådelat :tummenupp Blev en del bryt och bänd, fundera tillslut om låsvredet för svärdet var dumt genomgående vilket det inte visa sig vara men undertill var där två skruvar till gömda. En del att lossa totalt men de flesta grundare än handtagets, två st T10 var det men hade tur och hitta bit snabbt och övriga är T25. Nu poppa det enkelt isär och den halvan jag behövde lyfta hade endast en fjäder för säkerhetsspärren , brytare framtill jag inte begriper till vad (inte bromsen) samt slangen för olja. Gallret var som sagt halvtäppt och bredvid motorn låg en ganska ohälsosam spånhög men o övrigt rätt rent och snyggt. Lite oklart hur den lyckas hålla nere tempen så bra ändå, ingen fläkt och en sånhär borstlös motor står lindningen still på. Kylflänsarna är rätt tilltagna dock men sitter bokstavligen precis under en kåpa så kan inte bli så mkt cirkulation där inte.

Såhär kan det alltså se ut i en elsåg, enda som saknas är oljebehållaren för att jag inte ville drälla naturligtvis. Jag är alltid orolig att det ska vara någon blad/spiralfjäder som säger rassel fjong i samspel med brickor distanser och styrpinnar men jag hade tur. Enda jag kunnat se är två fjädrar till säkerhetsspärren som sagt och gasreglaget vilka båda satt kvar när jag lyfte halvan.

Skulle vara kul om någon sprängt en dyrsåg för att se om det är så mkt bättre ihopplockat än denna billiga som säkert överlevt 4-5 år vid det här laget, undrar om AvE fått händerna på någon? Enda som är synd är att han inte helt ofta får ihop dom till funktionstest efteråt =0)

Kollat Project farm och det är ingen där som imponerar faktiskt, Dewalt 60V är det skjuts i/bra hastighet på kedjan men AvE plocka ner en sådan och var allt annat än imponerad. Ex. låsningen för svärdet har en slirfunktion så den inte ska överdras men i botten vickade svärdet enkelt med två fingrar så nja..

Däremot Husqvarna 542 XP G verkar grym, i klass med bensin på riktigt med koppling, magnesium, riktiga huggtänder vad dom nu heter och värmehandtag.. viCktigt. Enda som inte imponerar är priset om 10 000 pengar naken samt att jag har noll användning för batteriet till något annat, laddaren verkar snabb också.

Om jag vinner en summa så eller fördelaktig övertid i vår/sommar så kunde det bli affär men sålänge gröna fulsågen lirar har jag inget direkt behov, ändå = villhöver.

368077-1-WC0-LU9-N8-RNEB1713733903.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


Lillturbo 12V med knuff ska också få ny kedja. Kul med den kedjan är att den har skär på varje länk, inte sett på annat men fina snitt blir det i.a.f.
:thumme:


6.jpg


Nu for damen iväg för en hästtur, bra så jag kan spola av den nakna kåpan och gallret utan jävel o femti.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top