När och hur säsongspremiär på hoj?

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Har sällan något jättesug under vinterhalvåret men likt förbaskat brukar jag tajma in premiären lagom till något traditionsenligt bakslag. Förra årets säsongspremiär blev en tvåmilatur i iskallt, ihållande regn en mörk vårkväll. Året dessförinnan halkade jag runt på isfläckar vill jag minnas.

I år är nog året jag blir solskensåkare känner jag.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Alltid en årlig frågeställning ?
För en del år sedan pendlade jag några vintrar med hoj (Skåne).
Med sporthoj skall tilläggas :tungan
Men det gick ju bara halva tiden.
Minsta risk för frost eller snö från morgon till kväll, så fick det bli buss eller en helt kass samåkning med äkta hälften.
Fick stiga upp väldigt tidigt och skjutsa henne till jobb, för att därefter köra iväg själv, eller omvänt åka åka hämta henne sent på kvällen…
Blev som att pendla 1,5 gång/dag, helt kasst.
Därefter fick det inhandlas en andra plåtlåda.

Men i år så kanske det blir en testrunda nästa helg.
Har varit några fina dagar i februari här i södra delen, men ingen tid till hoj ?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Oftast så fort vägarna är pålitligt fria från is & snö. Ifjol senare pga utdragen service på motorcykeln.

I år har jag inte någon (körbar) motorcykel. Och det ser inte ut att bli någon heller. :(
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
I år har jag kört flera turer både i januari och februari. Blev bara december som blev hojfritt denna vinter.
Men annars är väl mars premiärmånad normalt.
Ska f ö också gå i pension i juni ( grattis andersbrink ), så det blir mycket hojåka i sommar.
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Kör året runt ?
När jag bodde i Sverige var det alltid premiär i april när det var 10+.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Så fort hojen är fixad efter min årliga och sedvanliga klotning. Lär mig aldrig ?received_963149737662523.jpegreceived_530786975056081.jpeg
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Stod och tittade på hojen för ett par dagar sedan (som jag nyss varmkört lite för att kolla att inte förgasarna kleggar igen) om jag skulle ta en tur. Sedan kollade jag på vägen och insåg att det nog är för farligt. Närområdet har fortfarande en massa is, men framför allt grus så väntar nog ett tag till.
Sålde min förgasarhoj i höstas. Skönt att slippa det där med vinterstartningarna en gång i månaden:).
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag är så sugen nu. Det ska inhandlas en 2021 års KTM 690 smcr. Har ni en så hojta till. Man vill ju ha premiär i början av april helst som vanligt. Antar att det inte räknas att jag kört 250 skooter då o då på vintern när det fungerat:).
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Kör till och från hela året när det inte är halka och driv-is.
Behöver nog en ren vinterhoj också, men det har jag sagt i flera år nu…
 

Petter85

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Norrland
Hoj
Street Triple 765 R
Andra halvan av april. Då är vägarna nästan isfria i Umeå-trakten och man kan fokusera på att se upp för gruset som är kvar (kommunen har hela maj på sig att sopa).

Många här startar före mig. Men jag vill inte riskera att bli ståendes i väntan på rep och missa årets bästa månader maj-juni.

Brukar inleda med att leta upp en parkering att öva krypkörning på och besöker rakan där dom har uppkörning för att öva in bromsförmågan och köra lite slalom mellan koner.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Bor i Göteborg, tog min första tur 26e Januari. Men de "riktiga" turerna börjar när gruset är borta och det är tvåsiffrig temperatur i skuggan.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Bor också i Göteborg och håller med Sniglom. Har nog kört 30 - 40 mil i år, men det är mest korta turer på ringleder och i stan. Riktiga turer blir det när temperaturen är tvåsiffrig. Gruset skiter jag i, det är en vanesak. Snart så....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Idag hamnade jag på en sträcka på ett par hundra meter som aldrig nås av solljus. Det var snö som hade blivit spårig och sen tinat lite halvt för att återfrysa. Då kändes det som att jag haft premiär lite för tidigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kanske i helgen om jag får lagt på dubbdäcken på KLR:en?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Snöskoter med inriktning på lös snö, varje ledig dag man inte jobbar, till mitten på maj i alla fall. Sen får vi se…
 

Trump

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda/ktm
Tog min första tur igår. Har för varna att ställa på mc 1 mars och köra om det är minst 8 plusgrader. Ökar sen hastigheten när dom börja sopa gatorna vilket dom börjat med här nu. ?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top