Ny hemmabioreceiver. Marantz vs. Onkyo.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Köpte ett H/K-hemmasystem för 4½ år sedan i tron om att detta skulle vara kvalitet. Fel tänkt. :mad:

Dags att satsa på en ny receiver och har två tänkbara alternativ för tillfället.

Onkyo TX-SR608
Marantz SR8001

Har egentligen inte allt för mycket krav mer än att det ska vara silfverfärgat (se bra ut), spela bra, ha minst 4 HDMI-in, inneha gott kvalitetsrykte samt kosta max ~6kkr.

Vad tjöpa?
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Själv köpte jag tx-sr508 för en månad sen ungefär och den funkar mycket bra enligt min uppfattning iaf.

Den uppfyller även ditt krav på minst 4 hdmi-ingångar.


Köpte min på fynda.se

Edit:
Skillnaden mellan tx-sr608 och 508 är i stort sett att den har 6 hdmi-ingångar och uppskalning
 
Last edited:

Mikolino

trött & hungrig mest hela tiden
Gick med
25 May 2007
Ort
karlshamn
Hoj
retarrrrrrd
Själv köpte jag tx-sr508 för en månad sen ungefär och den funkar mycket bra enligt min uppfattning iaf.

Den uppfyller även ditt krav på minst 4 hdmi-ingångar.


Köpte min på fynda.se

Edit:
Skillnaden mellan tx-sr608 och 508 är i stort sett att den har 6 hdmi-ingångar och uppskalning

Slår ett slag för Yamaha!

har själv förra årets modell 2065 den lite mindre 1065 finns ju nu för småslantar! är riktigt bra, har allt utom stöd för 3d,, de behöver inte jag iaf, slog därför till på 2065 för några veckor sen för dryga 7k, vilket jag tycker är ett jäkla bra pris!

hade förut en pioneer ax5i vilket va en referens innan, och den hänger inte med alls!
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Jag har en äldre onkyo tx-ds797 och är nöjd med den,
dock används den endast för tvåkanal. En av de digitala
ingångarna har slutat fungera, annars inget. Rent kvalitetsmässigt
är det väl ett bra betyg.

Morsan skaffade sig en sr-508 och använder den dels till hifi
men mest hemmabio. Än så länge har den fungerat utan problem.
Det enda negativa som jag upplevt är att det tog en stund att
lära sig hantera den (inställningar) men det kommer man nog inte
undan på en modern reciever :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har en Marantz och är riktigt nöjd. Strulade efter drygt ett år, men total reptid, inklusive frakttid var minder än en vecka. 3 års garanti tydligen.
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
-Vad ska du med en fancy reciever till?:va
-Hur ofta kommer du egentligen att använda den?:va
-4st HDMI... :va :fnyser

Nä köp en sån här ist. :tummenupp
Sk%C3%B6na%20k%C3%B6k%20och%20sp%C3%A4nnande%20detaljer

Kostar kanske 1/6 utav ovanstående, i.e. du får gott om kosing över till rostbröd och marmelad.:tummenupp









Skämt åsido. Jag frågade även en här på våningen som har lite koll på sånt här. Och han sa att det är "bra skit" Onkyo, Marantz, Yamaha. Välj den som passar dig bäst map design och interface.:)
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Skulle kunna passa på och fråga om någon känner till någon bra reciever med följande krav:
Utan slutsteg (har aktiva högtalare)
Balanserat ut (xlr)
Minst 2 HDMI in, helst flera
Internetradio
Radio
Pris typ max 1000€

Har hittat en "proffsmaskin" men den kostade typ,3000€:näsblod
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu är jag lite partisk då jag själv har Marantz och har haft ett flertal såna men jag rekommenderar ändå Marantzen, då den är minst lika bra som både Nad och onkyo mfl. Onkyon spelar minst lika bra men jag vill påstå att Marantzen har bättre samt mer lättförståelig mjukvara.

Nad i all ära, men det ska ju se snyggt ut också...

Skulle kunna passa på och fråga om någon känner till någon bra reciever med följande krav:
Utan slutsteg (har aktiva högtalare)
Balanserat ut (xlr)
Minst 2 HDMI in, helst flera
Internetradio
Radio
Pris typ max 1000€

Har hittat en "proffsmaskin" men den kostade typ,3000€:näsblod

Blir svårt att hitta något utan slutsteg, men du kan ändå använda dina aktiva högtalare om du nu skulle vilja göra det. Detta gör du genom Preout, så kör jag på mitt system när jag vill koppla förbi receiverns förstärkardel som inte alltid är bäst.
Så stirra dig inte blind efter en utan förstärkare utan leta efter en med de andra attiraljerna. Internetradio vet jag dock inte hur vanligt det är...
 
Last edited:

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Repatriering
Hoj
ZX6R -07
Köpte ett H/K-hemmasystem för 4½ år sedan i tron om att detta skulle vara kvalitet. Fel tänkt. :mad:

Dags att satsa på en ny receiver och har två tänkbara alternativ för tillfället.

Onkyo TX-SR608
Marantz SR8001

Har egentligen inte allt för mycket krav mer än att det ska vara silfverfärgat (se bra ut), spela bra, ha minst 4 HDMI-in, inneha gott kvalitetsrykte samt kosta max ~6kkr.

Vad tjöpa?

Ta hjälp av http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s61199875&cols=124,138,3414&o=lokal_rank#prodlista
Personligen skulle jag välja Onkyo, så sparar du lite kr.
Har en Onkyo TX-SR806, så jag är lite partisk.

JT
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Blir svårt att hitta något utan slutsteg, men du kan ändå använda dina aktiva högtalare om du nu skulle vilja göra det. Detta gör du genom Preout, så kör jag på mitt system när jag vill koppla förbi receiverns förstärkardel som inte alltid är bäst.
Så stirra dig inte blind efter en utan förstärkare utan leta efter en med de andra attiraljerna. Internetradio vet jag dock inte hur vanligt det är...

Jepp, så som du beskriver kör jag redan idag!
Jag har en Yamaha RX-V567 med allt vad där hör till, och det fungerar hur fint som helst! Dock så vill jag "slippa" allt onödigt i elektronikväg då jag inte ändå har någon nytta av det! + att högtalarna jag har så har enbart XLR kontakter...(då blir jag även av med alla adaptrar)

Skulle det finnas en TV med inbyggd FM-mottagare och preout så skulle det vara guld!:gnissla
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Onkyo och Marantz är knappast lika bra som NAD:en. Strömstyrkan i NAD:en är överlägset högre när impedansen sjunker. Betala hellre 7000 för något prisvärt än 5000 för en halvmesyr.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Förvisso sant men det är en lång historia mellan mig och El Greco.
;)

Bose är för dem som fattat, annat skit är för de som tror de fattat.
Jag har varit i erat hifi-träsk, trott att NAD, Denon och annat Hifiklubben-skit är bra å ha.
Man växer ur det. :)

Bang Olufsen, är de fortfarande världsbäst förresten?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Bose är ännu bättre


:hihi

Du! Don't get me started! :D :pannven

förvisso sant men det är en lång historia mellan mig och el greco.
;)

bose är för dem som fattat, annat skit är för de som tror de fattat.
Jag har varit i erat hifi-träsk, trott att nad, denon och annat hifiklubben-skit är bra å ha.
Man växer ur det. :)

bang olufsen, är de fortfarande världsbäst förresten?

:D:D:D
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Onkyo och Marantz är knappast lika bra som NAD:en. Strömstyrkan i NAD:en är överlägset högre när impedansen sjunker. Betala hellre 7000 för något prisvärt än 5000 för en halvmesyr.

Nad är bra men överskattat som så många andra prylar. De är dock värda sina pengar då det ger mycket musik för pengarna.
Jag hade en billig Nad-modell för några år sen (316-318?) och den spelade som du säger riktigt högt med lite värre högtalare på lite kräm men jag tror inte att TS sitter inne med så krävande saker.
MEN det är fortfarande en grymt ful produkt som saknar lite av själva känslan som du får med en "riktig" folkhems-receiver.
Men om TS är lite mer av ljudbög så ska han absolut inte skämmas över att köpa en Nad men annars passar det bättre med en Onkyo/Marantz/Denon eller liknande.

Och anledningen till att jag gjorde mig av med Naden var för att jag provlyssnade på en PMA2000 och då var det inget att diskutera. Dock skiljer det väl 10 000:- i inköpspris så det är väl inte rättvist att jämföra just dessa modeller jag hade.

Edit/ Det är konstigt att det alltid dyker upp ANDRA alternativ när någon frågar om just två specifika :D
Det är ungefär som en tråd med frågan "Vilken bil är bäst av Saab och Volvo" och genast kommer det 10 personer som skriker "BMW!!!! BMW är bäst, ingen protest" :hihi
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Förvisso sant men det är en lång historia mellan mig och El Greco.
;)

Bose är för dem som fattat, annat skit är för de som tror de fattat.
Jag har varit i erat hifi-träsk, trott att NAD, Denon och annat Hifiklubben-skit är bra å ha.
Man växer ur det. :)

Bang Olufsen, är de fortfarande världsbäst förresten?

Jo jag kommer ihåg tråden:D:D hoho ni är roliga ni svenskar:tummenupp

BO tillverkar ju vacker elektronik, men Bose...:gnissla har de ens nåt som e vackert!? Dock måste jag medge att till storleken så låter de ju bra.

HiFi-träsket...det lär jag nog aldrig falla i, mera roande typer än audiofilerna får man leta efter! vad lättlurade de är!:D
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Personligen tycker jag NADs old school look är snyggare än Marant/Onkyo/Denon. Alla gånger. (nej, har ingen NAD själv) Yamaha har också hyfsat snygg design.

Hade jag köpt idag hade jag köpt en NAD eller en Rotel. Jag hade köpt 2 stora golvare med bas ist för en baslåda med steg i. Jag hade inte köpt en centerhögtalare, utan ist köpt större bakhögtalare.

Det är bra ljud man vill ha primärt, inte frekca lampor på panelen. Sånt impar inte på mig iaf. Bra ljud -> strömstark ner till (och förbi) 1 Ohm. Då äger NAD i denna diskussionen. PuNgT.

...och BMW äger framför Volvohelvet och SAABmög! :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Personligen tycker jag NADs old school look är snyggare än Marant/Onkyo/Denon. Alla gånger. (nej, har ingen NAD själv) Yamaha har också hyfsat snygg design.

Hade jag köpt idag hade jag köpt en NAD eller en Rotel. Jag hade köpt 2 stora golvare med bas ist för en baslåda med steg i. Jag hade inte köpt en centerhögtalare, utan ist köpt större bakhögtalare.

Det är bra ljud man vill ha primärt, inte frekca lampor på panelen. Sånt impar inte på mig iaf. Bra ljud -> strömstark ner till (och förbi) 1 Ohm. Då äger NAD i denna diskussionen. PuNgT.

...och BMW äger framför Volvohelvet och SAABmög! :D

Case closed så att säga :banana
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top