Ny lekbil

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tja tänkte köpa ny lekbil och tänkte höra här om ni har några bra input innan jag ger mig ut och provkör.

Har idag en Honda CTR Ep3:a som har varit jäkligt kul men börjar bli lite gammal och hårt körd. Jämnt nåt som ska lagas. Så nu vill jag ha något nyare.

Kravlista - Ingen komfort, skall ha ett sittbart baksäte. Gärna en överväxel så man kan cruisa på motorväg utan att tömma tanken. Förbrukning över 1,5/ mil går bort. Litet turbolag får finnas men den bör kicka in vid senast 2800.
År 2010
Prisbild 100-150k

Har kollat på

Seat Leon Cupra
Mazda 3 MPS
Mitshubishi Lancer Ralliart
(Audi s3) - Är inte ute efter komfort.

Nån som har kört eller äger någon av dessa?

//Martin
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Bmw 545 04?
Ford mustang 5.0 05-10 ?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Bmw 545 04?
Ford mustang 5.0 05-10 ?

545 är dock rääätt stor;) men en 335i vore nått?!

Haft en 2015 330d x-drive full m näst intill fullsketen med utrustning, denna veckan. Inte värd 600 000 som den ligger på men finns några för 370 000vill haaaaa!!!!! Kommer bli jobbigt att sätta sig i min 330i e46 men kul att börja hänga i rondellerna igen;)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
BMW:n är för stor har funderat på en Mustang men har kört deras äldre v8 och tycker att kraften kommer lite sent. Nä det ska va en rätt liten bil. Har bara haft BMW med bakhjulsdrift och tycker inte de är värda priset som andra bil. Finns det nåt annat kul?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
BMW 130
Ford Focus ST/RS
Honda Civic Type R FN2

Bmw 130 har en mysig maskin, tycker att de verkar gå att hitta för rimliga pengar.
Hondan är du ju bekant med, FN2 är fortfarande en ganska så rå maskin jmf mot andra motsvarande bilar, ska ev sälja min med 6000 mil på mätaren.
Ford har jag ingen erfarenhet av, men en RS skulle gärna få stå hemma hos mig.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag hade gått på en M bil alla gånger för en _vardagsbil_ som fixar lek, är pigg & rolig att köra, samtidigt som den skall vara praktisk & gå att köra utan mycket arbete.
På din budget blir det dock en M3 e46, så lite äldre än '10, men det är också en helt annan bil än en pensionärsbil med lättrycksturbo, hård fjädring & fjunisspoiler.

En _lekbil_ är dock något man bygger, inte köper. Massproducerade bilar som (någorlunda) normala människor kan köpa är helt enkelt inte ampra nog att vara lekfordon, inte är de "direkta" nog heller, åt helvitte för mycket elektronik, och idag börjar de flesta envisas med dubbelkopplings automatlådor. Effektivt? Javisst, framförallt för den lite enklare chauffören, men lekfaktor är det _INTE_.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har haft min EP3 i drygt 10 år. De fem senaste för att jag helt enkelt inte hittat något bättre, smartare och roligare för rimliga pengar.

Det slutade med att jag la 25 000 till på att trimma den mer i våras :).
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag hade gått på en M bil alla gånger för en _vardagsbil_ som fixar lek, .

Håller med dig.

545 må vara stor men väger under 1700kilo Jag har en 530d som är lite tyngre och den väger mindre än min 08 a4 quattro.

Dessutom finns bmw med dynamic drive vilket gör den lika styv som en gokart i kurvorna och man kan hålla sjukt hög fart genom rondeller och liknande. visst det är en bil med hög komfort men lekfaktorn är ändå hög.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag har haft min EP3 i drygt 10 år. De fem senaste för att jag helt enkelt inte hittat något bättre, smartare och roligare för rimliga pengar.

Det slutade med att jag la 25 000 till på att trimma den mer i våras :).

Hehe steg 3 eller nåt du gör själv? Hur långt har din gått?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kanske får omdifiniera lekbil?
Kommer inte köra bana troligtvis. Bara gjort de några gånger. Snabbare respons och rappare än familjekombin. Billig någ att idiot köra. Ingen posör bil. Har inte så mycket tid till att meka därför vilja jag ha en 10:a
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag har en Ford Fiesta ST, 200 hk,1180 kg med rejäla Recaro stolar. Bra med vrid redan vid 1500 rpm. Jävligt kul bil.
Min bil har rullat snart 3000 mil och den har fungerat 100% problemfritt.
Bör finnas några begagnade på marknaden nu med ditt pris önskemål.

DSC2209.jpg

DSC1561.jpg
 

Bifogat

  • DSC2209.jpg
    DSC2209.jpg
    306.6 KB · Visningar: 49
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hehe steg 3 eller nåt du gör själv? Hur långt har din gått?

Jag hade gjort all BPU för 7-8 år sedan (dvs öppnat alla luftvägar och mappat med K-Pro). Nu blev det ny koppling, värsta kammarna man kan ha utan att byta ventilfjädrar, montering av KW coilovers och byte av kamkedja.

Den har gått drygt 16000 mil och aldrig gått sönder.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Fördelen med ex en e46 m3 är att du kan leka och stänga av elektroniken, den nya 330d som jag hade kan stänga av antisladd men inte antispinn (jag lyckades iaf inte med det). Men jävlar i helvete vad fort det gick att åka med de nya BMW med full m utrustning, hade fått åka rejält med hojen för att hänga med BMW på vägen hem.. För mig är LEK sladda, spinna och leva jävel, allt går ju åka fort med i förhållande till bilens egna prestanda;)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
BMW alla dagar i veckan, e46 M3, 130i (ingen turbo) eller 135i (har turbo.)

Eller 335i, M5 är la för stor annars är e39 M5 rätt fin enligt mitt tycke.

Toyota gt86? Har iofs bara 200hp, men den är bakhjulsdriven och har skitsmala däck så den kan du garanterat leka med.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
bmw alla dagar i veckan, e46 m3, 130i (ingen turbo) eller 135i (har turbo.)

eller 335i, m5 är la för stor annars är e39 m5 rätt fin enligt mitt tycke.

Toyota gt86? Har iofs bara 200hp, men den är bakhjulsdriven och har skitsmala däck så den kan du garanterat leka med.

215/45r17.
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Bmw M5 E34 :kär det är en rejäl busbil. Rolig som fan på rondellen ovanför E20 i eskilstuna :3freak

Annars en 335i :tummenupp riktigt pigga orginala.

Inget framhjuls drivet skit..... Busbilar driver på bakhjulen!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top