Obligatorisk ABS? Vad tycks?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kombinerat bromssystem innebär väl att det funkar som på bilar, när man bromsar, så bromsar både bak och framhjulen. Dvs handbromsen aktiverar både fram och bakhjulsbroms och fotbromsen aktiverar bakbroms och frambroms.
Gissar att det blir tillverkare som skippar den ena. Blir ju billigare och uppfyller direktivet.
Det jag inte hittar är var man kan läsa om definitionerna?
Troligvis så letar jag ju inte på rätt ställe, för någonstans måste ju regelverket finnas på ett tydligt sätt.
Både när det gäller kraven, men även vad som avses med ett "kombinerat bromssystem".
Det som känns "baklänges" med att det skulle vara det som du beskriver, är att det är ju en mer komplicerad, och dyrare konstruktion än den traditionella med två skilda kretsar.
Och att man då skulle införa den konstruktionen på mindre och enklare farkoster?
Men någonstans borde allt detta finnas definierat i skrift, även att det är möjligt att bara förse hojen med ABS på framhjulet.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Kombinerade bromsar har min VFR, kallas för CBS. Ett helt mekaniskt och komplicerat system med trekolvsok.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Replik till dom som tyckte att det det var en bra idé att myndigheterna skall bestämma om jag ska kunna låsa mitt bakhjul eller ej när jag bromsar:
Jag känner lite igen det där på youtube klippet från våran Brummelisa
Har en känsla av att hon vill veta var hon har mig, Fårskallen är bäst i änden på kopplet.

Själv vill jag börja med bakbromsen för att sätta hojen och fortsätta med frambromsen om det inte är isigt eller gräs.
När bråttom båda samtidigt, och senast när det börjar slira lätta på bromsarna.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag känner lite igen det där på youtube klippet från våran Brummelisa
Har en känsla av att hon vill veta var hon har mig, Fårskallen är bäst i änden på kopplet.

Själv vill jag börja med bakbromsen för att sätta hojen och fortsätta med frambromsen om det inte är isigt eller gräs.
När bråttom båda samtidigt, och senast när det börjar slira lätta på bromsarna.
Kul sammanträffande :). Hundar ska veta att det inte är dom som bestämmer.

Men vuxna människorna som tycker det är bättre att politiker bestämmer åt dom gällande ABS, i stället för att fritt nyttja sitt eget omdöme har jag svårare att förstå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kul sammanträffande :). Hundar ska veta att det inte är dom som bestämmer.

Men vuxna människorna som tycker det är bättre att politiker bestämmer åt dom gällande ABS, i stället för att fritt nyttja sitt eget omdöme har jag svårare att förstå.
För att inte tala om hjälm!

-Freedom! :yoparty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kul sammanträffande :). Hundar ska veta att det inte är dom som bestämmer.

Men vuxna människorna som tycker det är bättre att politiker bestämmer åt dom gällande ABS, i stället för att fritt nyttja sitt eget omdöme har jag svårare att förstå.
Då ska du inte skaffa en Pyrenee. (Det var barnen som gjorde valet, jag skyller ifrån mig.)
En boskapshund som normalt skyddar boskap och själv fattar beslut att gå till anfall vid hot. #
Men hon är personlig tränare och livvakt.
Och ska helst bo på landet för minsta störning på natten så går hon igång som en chihuahua.

# Har hänt två gånger, båda gångerna joggare som sprungit mot henne. Och en annan hundägare med St Bernhard har samma erfarenhet, joggare som springer rakt mot dig är en fara.
Hur det gått för joggarna ? Jo de har slängt sig åt sidan när hon går upp på bakbenen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att inte tala om hjälm!

-Freedom! :yoparty
Och kravet på använda Bilbälte ....
Mamma installerade Räddningskåren's (?) 4-punktsbälten i den Mercedes 180D hon köpte i mitten 1950-talet. Så jag har sedan barnsben varit van ha bälte i bil.
När 2-punktsbältena kom tyckte jag det var skräp. Jämfört med "vad vi hade hemma".
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det jag inte hittar är var man kan läsa om definitionerna?
Troligvis så letar jag ju inte på rätt ställe, för någonstans måste ju regelverket finnas på ett tydligt sätt.
Både när det gäller kraven, men även vad som avses med ett "kombinerat bromssystem".
Det som känns "baklänges" med att det skulle vara det som du beskriver, är att det är ju en mer komplicerad, och dyrare konstruktion än den traditionella med två skilda kretsar.
Och att man då skulle införa den konstruktionen på mindre och enklare farkoster?
Men någonstans borde allt detta finnas definierat i skrift, även att det är möjligt att bara förse hojen med ABS på framhjulet.

Ämnet!

Kolla vidarelänkarna i detta pressmeddelandet:


Här någonstans borde man kunna hitta den råa faktan.

Det låter orimligt med endast ABS fram.
Vad är det för hoj? Är den verkligen helfordonsgodkänd under EURO 5?

Mitt senaste hemsläp har både ABS, CBS OCH är fukking helfordonsgodkänd.
Jag sitter just och kollar på vilka kablar som kan klippas eller ledningar som re-routas.

Jag avskyr bilbromsar på MC mer än ABS.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tvång och lagstiftning är alltid surt, oavsett vad det gäller. Mc-åkande är en speciell hobby och vi som ägnar oss åt detta vet oftast vad vi ger oss in på. Lagstiftningen behöver inte skydda denna grupp mot alla tänkbara risker. De som vill ta det säkra före det osäkra köper hojar med abs, andra inte. Låt oss själva göra det valet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ämnet!

Kolla vidarelänkarna i detta pressmeddelandet:


Här någonstans borde man kunna hitta den råa faktan.

Det låter orimligt med endast ABS fram.
Vad är det för hoj? Är den verkligen helfordonsgodkänd under EURO 5?

Mitt senaste hemsläp har både ABS, CBS OCH är fukking helfordonsgodkänd.
Jag sitter just och kollar på vilka kablar som kan klippas eller ledningar som re-routas.

Jag avskyr bilbromsar på MC mer än ABS.
Ja, har noll problem mer ABS på hojen (även om jag just nu testar att bara köra med ABS på framhjulet) men kombibromsar känns jäkligt mysko. Kanske om det är typ en maxiscooter, glidare, stora touringhojar eller liknande, men för allt annat tror jag inte det nödvändigtvis är en förbättring jämfört med dagens system.

Också märkligt om lagen funktionellt likställer ABS med kombibromsar? De gör ju helt olika saker och en hoj med enbart CBS känns mycket mindre säker än en med endast ABS.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Replik till dom som tyckte att det det var en bra idé att myndigheterna skall bestämma om jag ska kunna låsa mitt bakhjul eller ej när jag bromsar:

Jag känner lite igen det där på youtube klippet från våran Brummelisa
Har en känsla av att hon vill veta var hon har mig, Fårskallen är bäst i änden på kopplet.

Och jag får upp denna i skallen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tvång och lagstiftning är alltid surt, oavsett vad det gäller. Mc-åkande är en speciell hobby och vi som ägnar oss åt detta vet oftast vad vi ger oss in på. Lagstiftningen behöver inte skydda denna grupp mot alla tänkbara risker. De som vill ta det säkra före det osäkra köper hojar med abs, andra inte. Låt oss själva göra det valet.
Mmmm, men vi är tyvärr bara en liten liten fläck av kosmisk smuts jämfört med den stora världen där ute. 1,2 miljoner människor dör i trafiken varje år, varav 400 000 sitter på en PTW (Powered two wheeler) Det finns myndigheter och forskare i varenda hörn av världen som jobbar för att minska den här mängden olyckor. Ingen av dessa forskare eller myndighetspersoner bryr sig ett skit om ett gäng gamla stötar uppe i litet skitland i kalla norden som skriker om att "lagstiftning minsann inkräktar på deras hobby..."
Vi får nog bara bita ihop och köpa och köra det som kommer till våra breddgrader och gilla läget, inget vi skriker om här på SH kommer att förändra nånting iallafall...sorry!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Mmmm, men vi är tyvärr bara en liten liten fläck av kosmisk smuts jämfört med den stora världen där ute. 1,2 miljoner människor dör i trafiken varje år, varav 400 000 sitter på en PTW (Powered two wheeler) Det finns myndigheter och forskare i varenda hörn av världen som jobbar för att minska den här mängden olyckor. Ingen av dessa forskare eller myndighetspersoner bryr sig ett skit om ett gäng gamla stötar uppe i litet skitland i kalla norden som skriker om att "lagstiftning minsann inkräktar på deras hobby..."
Vi får nog bara bita ihop och köpa och köra det som kommer till våra breddgrader och gilla läget, inget vi skriker om här på SH kommer att förändra nånting iallafall...sorry!
Vi kommer säkert bli flera med tiden som drabbas av dessa "omsorger". Vänta bara tills EU börjar kräva krockkuddar för slalomåkare och vattenskotrar, och att alla hundar ska förses med munkorg och blöja för att förhindra skadliga utsläpp. Nånstans kommer EU:s byråkrater och förbudsivrare att gå för långt, och då gäller det att hoppa med på tåget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi skall också ha klart för oss att dagens "kombibromsar" är något helt annat än gårdagens Guzzi/guldvingebromsar. Och utvecklingen går snabbt.

Kort sagt så kan man säga att oavsett underlag, hastighet, lutning osv så ser systemet till att bägge hjulen bromsar maximalt utifrån tillgängligt grepp, att balansen bibehålls och att retardationen blir den största möjliga. Oavsett om det dyker upp ett brunnslock, övergångsställeslinje, rullgrus eller annat.
Blir man en sämre förare av det? Har man mindre roligt?

Man märker inte av det skulle jag säga. Liv kommer att räddas, öva på bromsning gör man ändå om man är klok.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Kort sagt så kan man säga att oavsett underlag, hastighet, lutning osv så ser systemet till att bägge hjulen bromsar maximalt utifrån tillgängligt grepp, att balansen bibehålls och att retardationen blir den största möjliga. Oavsett om det dyker upp ett brunnslock, övergångsställeslinje, rullgrus eller annat...
🤣
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi skall också ha klart för oss att dagens "kombibromsar" är något helt annat än gårdagens Guzzi/guldvingebromsar. Och utvecklingen går snabbt.

Kort sagt så kan man säga att oavsett underlag, hastighet, lutning osv så ser systemet till att bägge hjulen bromsar maximalt utifrån tillgängligt grepp, att balansen bibehålls och att retardationen blir den största möjliga. Oavsett om det dyker upp ett brunnslock, övergångsställeslinje, rullgrus eller annat.
Blir man en sämre förare av det? Har man mindre roligt?

Man märker inte av det skulle jag säga. Liv kommer att räddas, öva på bromsning gör man ändå om man är klok.

EBD på motorcykel? Verkligen...?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vi skall också ha klart för oss att dagens "kombibromsar" är något helt annat än gårdagens Guzzi/guldvingebromsar. Och utvecklingen går snabbt.

Kort sagt så kan man säga att oavsett underlag, hastighet, lutning osv så ser systemet till att bägge hjulen bromsar maximalt utifrån tillgängligt grepp, att balansen bibehålls och att retardationen blir den största möjliga. Oavsett om det dyker upp ett brunnslock, övergångsställeslinje, rullgrus eller annat.
Blir man en sämre förare av det? Har man mindre roligt?

Man märker inte av det skulle jag säga. Liv kommer att räddas, öva på bromsning gör man ändå om man är klok.
Argumentet att "rädda liv" bör användas med sparsamhet, eftersom det i fel händer kommer innebära ständigt inskränkningar i våra fri- och rättigheter. Det kommer ständigt nya påbud, lagar, regler och förbud som påstås spara liv, men som kanske mest handlar om kontroll, övervakning och att reglera våra liv.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Argumentet att "rädda liv" bör användas med sparsamhet, eftersom det i fel händer kommer innebära ständigt inskränkningar i våra fri- och rättigheter. Det kommer ständigt nya påbud, lagar, regler och förbud som påstås spara liv, men som kanske mest handlar om kontroll, övervakning och att reglera våra liv.

121681324_3306081119429151_8334194402508393470_n.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tänkte på detta med hjälmtvånget, hjälm är faktiskt bra att ha. Även om jag inte var tvingad av lagen så skulle jag ändå ha hjälm.

I min vinterleda och generellt spring i benen har jag börjat med lite amatör-ishockey. Redan förra vintern köpte jag ett par skridskor på XXL som jag lärde mig åka på framgångsrikt här utanför på kommunens konst-is.

Från första början tog jag på mig en skateboardhjälm, handskar och ett par knäskydd, och dom har gjort stor nytta flera gånger. I synnerhet dom gånger jag faktiskt föll bakåt och slog i huvet i isen. Jag hade fått vänta ganska mycket längre mellan lektionerna om jag INTE haft hjälmen på mig. Liknande gäller hojåkning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ämnet!

Kolla vidarelänkarna i detta pressmeddelandet:


Här någonstans borde man kunna hitta den råa faktan.

Det låter orimligt med endast ABS fram.
Vad är det för hoj? Är den verkligen helfordonsgodkänd under EURO 5?

Mitt senaste hemsläp har både ABS, CBS OCH är fukking helfordonsgodkänd.
Jag sitter just och kollar på vilka kablar som kan klippas eller ledningar som re-routas.

Jag avskyr bilbromsar på MC mer än ABS.
Tanks - som vi sa i pansartrupperna.
Där kunde man gå vilse rejält i länk-djungeln :va

Så jag löste inte gåtan, det blev för strävsamt.
Men då gick i alla fall inte förslaget på ett så kallat "kombinerat bromssystem" igenom, i alla fall inte om det är detsamma som vi i dagligt tal kallar för "kombibromsar".
Detta skulle ju gälla för hojar under 125cc.

Hojen med endast ABS fram är en Honda MSX, så den är på 124cc, och verkar då undantagen från krav på ABS, men man har ändå implementerat det till hälften.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top