Open 1000 2024

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Tråd om Open 1000 säsong 2024!
Fyll gärna på med era planer inför säsongen, rykten, allmänt snack och racerapporter naturligtvis! :)

Ses på banan!
/#83

Open 1000 logo.png




Kalendern ser ut enl. följande:
Anderstorp 11-12/5
Sviestad: 15-16/6
Gälleråsen: 27-28/7
Falkenberg: 31/8-1/9
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Att vara eller se ut kan skilja sig, hur snabb var du på Anderstorp och hur placerade du dig ?
Alla resultat kan och får rapporteras.
Ja det är där skon klämmer, jag ser snabb ut... Försöker jobba på den andra biten :lol
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Racerapport-dags!
Förra säsongen slutade med en highsider i högfartar´n på ett regnigt Falkenberg vilket resulterade i två mindre frakturer på höften och 6 veckor med kryckor. :kryckor Så det fanns ett och annat hjärnspöke att övervinna. :död

Anderstorp Circuit.JPG

Fredag: Anländer till ett mulet och småruggigt Anderstorp, och efter en del velande lyckas vi välja riktigt fin depåplats utmed depåutfarten. Förmiddagen bjöd på duggregn 🌦️ som aldrig verkade ge sig. Jag kunde inte med att vaska hela dagen, det var lika bra att ta tjuren vid hornen och ta sig runt några varv. :gnissla Lite som bambi på is fick jag till några varv och det kändes ändå som att det var rätt beslut. Under eftermiddagen torkade det upp 🌤️ och de två sista träningspassen gick i torrt, och tempot ökades succesivt! :tummenupp1:53 som bäst..

Lördagen börjar med kval och känslan börjar återhämta sig, bromspunkterna flyttas sakta men säkert närmare böj. Får till 1:48:5 som bäst, tvärsist! :lol Snabbaste förare ligger på 1:38,5! :3freak

Race 1. Ställer upp på högerkanten längst bak i fältet. Starterna brukar sitta, får se om det fortfarande är så. :hjälm Röda flaggen 🟥går åt sidan, lägger varvtalet till 8-9 tusen, hukar mig under kåpan, högerfoten lätt på bakbromsen, första raden lampor tänds, sen andra raden. Och så släcks de, starten går! :D Släpper ut kopplingen, framhjulet lättar nån cm, jag håller den så och petar i tvåans växel, sicksackar mig förbi 4 hojar innan första böj! :hojraket Starterna sitter fortfarande! :yopartyUte på rakan gör sig dock hojens ålder påmind och alla som jag tog i starten kör om… Blir soloresa resten av loppet tills det slutligen rödflaggas. 🟥:wiggle


Söndag: Dimman ligger tät och det är ta mig tusan björkpollen överallt! Alla som kör utanför spåret dra upp en rejäl moln efter sig! Till slut lättar dimman och solen värmer på riktigt gott. ☀️

Får upp tempot direkt under warm-up! Putsar min bästa tid en aning, alla verkar dock inte vara lika mycket på hugget och jag kör ikapp flera stycken, kör t.o.m. om en på utsida i Opelkurvan, :hihi känns riktigt gött även om jag vet att de håller igen.:wiggle

Race 2. Blir repris på race 1.

Race3. Får till en lika bra start som innan! :hojraket Men lyckas nu få lite häng på några framför. När mätaren passerat 280 på långrakan är det tvärbroms som gäller inför kurva 2 , känner hur hela ansiktet pressas mot hjälmens insida, bakhjulet blir lätt och svajar en del. :brynad Trailbrake långt in i sväng, nu går det undan i böjarna! Vågar gå på mer och tidigare gas ut ur böj känner hur bakdäcket sätter sig gött i asfalten och framhjulet lyfter ut på gamla start och mål. 😃 Grand Prix, Opel och Hansen-kurvorna sitter riktigt fint nu! Full attack på 2:an in i karusellen :kulspruta tar ut spåret och sätter ner knät i backen direkt, här kan jag tjäna tid!

De framförvarande är dock för snabba ändå och jag ser dom sakta försvinna långt bort på långrakan. :gråta Efter nåt varv kommer jag ut på rakan efter Opel, ligger det inte nåt på banan? :unsure: Jo visst tusan gör det! Nåt blankt!? Nån har tappat en ljuddämpare mitt i spåret! :jissesSyns lång väg som tur är, och kan undvikas utan större dramatik. Halkar nästan av fotpinnen i karusellen på sista varvet, får slå av lite men tar mig över mållinjen med ett lättare framhjulslyft!:brynad

Avslutar genomsvettig 1:46,4 som snabbast, hade gärna sett 1:45 men det får duga, solen skiner, hojen är hel, Livet e gött! :tummenupp

_DSC0641.JPG_DSC0478.JPG_DSC2053.JPG
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kul läsning och grymt kört!
Kommer alltid vara en sorg i mitt hjärta att jag aldrig kom under 1:50 på torpen. Men satan vad rolig den banan är, fy fan vad goa bankade kurvorna är och rakan är alltid skoj.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Det var KTM:en misstänker jag som tappade ljuddämparen. Han var svartflaggad redan långt innan den föll av
Aha ok, ja jag såg att det var nån som fick svartflagg. Han verkade ha problem med det hela helgen. Mycket vibrationer på en sån kanske?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top