På hemligt uppdrag i skogen

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tänkte att det var dags att gräva upp denna goding...

Nypanik har inspirerat en skåning att göra sig av med grannens träd och lyckades resultatet kom vid senaste stormen.

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/tradsabotage-kunde-ha-orsakat-en-dodsolycka/

Frågan kvarstår hur mår trådstartarens grannes träd?


I USA så förgiftade några träd som skymde havsutsikten för en fastighet.
Kommunen smällde upp den största skyllt dom hittade med texten att det är olagligt att fälla träd.

Så den lilla havsutsikt som fanns är nu helt täckt av ett plakat som påpekar att det är bovar i området.

Undrar hur mycket priset dör på den fastigheten :rofl

kqpmriG.jpg
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är fruktansvärda skadestånd på att såga ner någon annans träd. En snubbe som köpte en tomt sågade av misstag ner två björkar som stod på grannens tomt. Halv mille i skadestånd!

Nej..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är fruktansvärda skadestånd på att såga ner någon annans träd. En snubbe som köpte en tomt sågade av misstag ner två björkar som stod på grannens tomt. Halv mille i skadestånd!

Jag tror att beloppet har ökats på allt eftersom berättelsen spridits.
Praxis brukar ligga på sisådär 25 000 per träd i skadestånd, om träden sågas ned med berått mod.
Det är ganska mycket pengar det med.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att trädet var dött i somras reagerade ingen på.:va
Eller att någon hade varit inne och ringbarkat ett träd på hans egen tomt.


Jag tror att beloppet har ökats på allt eftersom berättelsen spridits.
Praxis brukar ligga på sisådär 25 000 per träd i skadestånd, om träden sågas ned med berått mod.
Det är ganska mycket pengar det med.
Det beror helt på vilket träd det gäller och vart det finns. Skulle jag gå bananas med röjsågen på grannens mark mitt i skogen och röja några kvadratmeter lövsly av sån diameter att jag kan greppa runt stammarna med ena handens fingrar så kommer jag inte få betala ett skadestånd på 25000kr/stam. Om jag däremot skulle få för mig att gå loss med motorsåg på en välmående ek på ett par hundra år mitt i en stadspark så kan det nog bli ganska dryga skadestånd det handlar om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Frågan är ju givetvis om det är herr Nyteknik som gett sig på den stackars gubbens träd eller om det är asfaltsjungelns huliganer som varit i farten igen :va
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Eller att någon hade varit inne och ringbarkat ett träd på hans egen tomt.



Det beror helt på vilket träd det gäller och vart det finns. Skulle jag gå bananas med röjsågen på grannens mark mitt i skogen och röja några kvadratmeter lövsly av sån diameter att jag kan greppa runt stammarna med ena handens fingrar så kommer jag inte få betala ett skadestånd på 25000kr/stam. Om jag däremot skulle få för mig att gå loss med motorsåg på en välmående ek på ett par hundra år mitt i en stadspark så kan det nog bli ganska dryga skadestånd det handlar om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab

Är det inte egenmäktigt förfarande som det faller under om man kapar på någon annans tomt?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Enligt en bekant till mig så funkar ju Roundup på lövträd och lärkträd men sämre på tall och gran, däremot så kan man tydligen vattna med kopparsulfatlösning så mulnar tallar på ett år typ :rolleyes:
Diesel är bäst men det doftar ju lite..............
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nyteknik bytte konto 2011 och trollade i RR forumet. Blev bannad i nov 2013. Suzukilover har jag inte koll på. GuW hänger här sällan numera men jag träffade honom för en tid sedan.

Ahaaa. Så Nyteknik hängde här ett bra tag sen alltså? Under vilket nick?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det inte egenmäktigt förfarande som det faller under om man kapar på någon annans tomt?
Nja. Egenmäktigt förfarande är mer om jag skulle bli less på att grannen kör in och ut bilen från hans gård under udda tider på dygnet så jag fäller en tall för att blockera hans infart. I stort sett om jag helt utan stöd av någon lag eller något annat och i stort sett bara efter eget tycke och smak hindrar någon från att göra något som den har alla rättigheter och friheter att göra. Grovt uttryckt och mycket förenklat.

Att kapa någon grannes träd brukar handla om skadegörelse. Ungefär som om jag skulle sparka sönder hans staket eller köra över hans garage med en schaktmaskin.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eller att någon hade varit inne och ringbarkat ett träd på hans egen tomt.



Det beror helt på vilket träd det gäller och vart det finns. Skulle jag gå bananas med röjsågen på grannens mark mitt i skogen och röja några kvadratmeter lövsly av sån diameter att jag kan greppa runt stammarna med ena handens fingrar så kommer jag inte få betala ett skadestånd på 25000kr/stam. Om jag däremot skulle få för mig att gå loss med motorsåg på en välmående ek på ett par hundra år mitt i en stadspark så kan det nog bli ganska dryga skadestånd det handlar om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab

Jag menar träd på annans tomt.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Att trädet var dött i somras reagerade ingen på.:va

Grannens döda björk undrar man ju när den faller. Har man tur så klipper de gräset ibland på sommaren i trädgården.

Förr hörde man smällar när grenar föll ner på deras bils motorhuv. Värsta är att trädet står bra i riktning mot kåken jag bor i.

Men den skall stå kvar enligt dem... :död
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vad sägs om en vajer från trädtopparna och dra med traktor eller liknande :crash
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad sägs om en vajer från trädtopparna och dra med traktor eller liknande :crash

En mörk stormig natt, stege, spännband, vajer/kättingspel och en i förväg kontrollerad fästpunkt på grannens tomt, det borde kunna göras på ca 5 minuter inklusive borttagning av spännband efter fällning. Strunta i reflexvästen bara....... :hihi
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top