packa prylar på hojen

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
duckie skrev:
1. Packsäcken, hur får jag fast den? Har den remmar eller surrar man fast den med spännband typ? Eller med såna där gummiband med krokar på ändena?

2. Tankväskan; är det ett magnetfäste?

3. Jag är livrädd för repor, finns det något hopp för mig att någonsin kunna frakta mer än en mobiltelefon på hojen?

BOnusfråga: Kan jag köpa detta på Touringbutiken?
1. Lösa remmar. Kom bara ihåg att tejpa/lägga handduk på baken.
2. Valfritt. Finns med magnet, hel B-H och rem-fäste. Samma gäller; nånting mellan väska och tank.
3. Kanske, men knappast troligt :hihi

Bonus: Ja, om de har det hemma. Det är ingen idé att beställa :huvet
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
duckie skrev:
Det får bli en sån där packsäck och ett lastnät modell större, samt några spännband och en rulle silvertejp. En käck magväska att ha telefon o pengar i.

Vill bara lägga ytterligare ett gott ord för Bagster, en svårslagen lösning IMHO. Väskan sitter som gjuten, ingen risk att den lossnar. Trots det mycket enkel att ta loss och sätta fast snabbt. Rymmer en hel del; de flesta väskorna har bälgfunktion. Dessutom den odiskutabelt snyggaste lösningen (för att vara tankväska :tungan ).
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Tack Jåke för input. Har redan fått info från gurra att grejerna finns.

Sweborn: Tar för lång tid att beställa, plus att jag vill klämma lite på grejerna först, men tack för tipset - kan bli aktuellt i ett senare skede.

69:an: Bagster...är inte det en sån där horribelt ful grej som man smäckar på tanken så den ser ut som en svulstig tumör? Såna gillar jag icke.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
duckie skrev:
69:an: Bagster...är inte det en sån där horribelt ful grej som man smäckar på tanken så den ser ut som en svulstig tumör? Såna gillar jag icke.

Tja, smaken är uppenbarligen som baken. :) Själv tycker jag att ett färgmatchat tanköverdrag med en färgmatchad väska är betydligt snyggare än nån svart blaffa med magneter eller massa stroppar. Och att det mesta är snyggare än en packrulle tvärs över sadeln. Men svarta blaffor har kanske sin tjusning de också, bara att jag inte insett den än. :rofl
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
69:an skrev:
Tja, smaken är uppenbarligen som baken. :) Själv tycker jag att ett färgmatchat tanköverdrag med en färgmatchad väska är betydligt snyggare än nån svart blaffa med magneter eller massa stroppar. Och att det mesta är snyggare än en packrulle tvärs över sadeln. Men svarta blaffor har kanske sin tjusning de också, bara att jag inte insett den än. :rofl

Jag kan ju heller inte påstå att en rulle skulle vara snyggare på nåt vis. Men , ja ja. :)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
duckie skrev:
Jag kan ju heller inte påstå att en rulle skulle vara snyggare på nåt vis. Men , ja ja. :)

Det mest repsäkra och praktiska alternativet, om du skall åka längre än en övernattning i grannlänet, är ju egentligen hårda väskor med så små och diskreta fästen som möjligt. Exempelvis Krauser http://www.krauser.de/s_result.php?prod=Suzuki&sel=91 eller Givi http://www.givi.it/perlatuamoto/visualizza.asp?modello=235 .

Giviväskorna är rätt snygga på din hoj IMHO... fast de går förstås inte upp mot en packkorv. :tungan
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Såhär kör jag. Jag brukar tvätta och vaxa och sen klistra dit genomskinlig folie/film från systemtext.se (bor alldeles i närheten) på tank och kuts. Struntar i att det inte blir supersnyggt på tanken, jag tar bort det när det är färdigtourat. Korta turer med tankväska funkar utan plast men långtouring med en sprängfull tankväska sliter på lacken (magnetväska).

Jag har fyra öglor som man kan dra fast packrullen i. Inga band går under rullen så den sitter stenhårt fast mot kutsen. Det är en billig Ortlieb. Nästa gång köper jag en rulle med ventil så det är lättare att få ur luften när man rullar ihop den.
 

Bifogat

  • r1_packning.JPG
    r1_packning.JPG
    76.9 KB · Visningar: 221

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
duckie skrev:
Sweborn: Tar för lång tid att beställa, plus att jag vill klämma lite på grejerna först, men tack för tipset - kan bli aktuellt i ett senare skede.

Ja leveranstiden är 4-5 dagar, eftersom de där 48 timmarna man ser vid beställningen inte gäller till oss i norra europa. Väntade själv förgäves inför en resa....

Klämmer du på grejerna i nån butik så tänk på att det finns olika modellserier i olika prisnivåer.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
duckie skrev:
Jag måste skaffa nånting att ha lite grejer i på hojen om jag ska åka lite längre. Orkar inte ha ryggsäck. Som jag har fattat det kan man köpa en ..packsäck som man surrar fast på typ passagerarsadeln, samt ev en tankväska.
Några frågor ang detta:

Packsäcken, hur får jag fast den? Har den remmar eller surrar man fast den med spännband typ? Eller med såna där gummiband med krokar på ändena?

Tankväskan; är det ett magnetfäste?

Jag är livrädd för repor, finns det något hopp för mig att någonsin kunna frakta mer än en mobiltelefon på hojen?

BOnusfråga: Kan jag köpa detta på Touringbutiken?
Handukar plastpåsar o lite silver tejp!
Spännband o bunt band e ju bra o ha det med!
Repor har man rubbing till!
Tuta o kör!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
69:an skrev:
Det mest repsäkra och praktiska alternativet, om du skall åka längre än en övernattning i grannlänet, är ju egentligen hårda väskor med så små och diskreta fästen som möjligt. Exempelvis Krauser http://www.krauser.de/s_result.php?prod=Suzuki&sel=91 eller Givi http://www.givi.it/perlatuamoto/visualizza.asp?modello=235 .

Giviväskorna är rätt snygga på din hoj IMHO... fast de går förstås inte upp mot en packkorv. :tungan

Jag ska just inte åka längre än till grannlänet, så ställningar, fästen och sånt känns lite overkill.
Har köpt en ortliebkorv nu iaf!
 

Majoren

Torpedmatros
Gick med
1 Dec 2004
Ort
fgdfg
Hoj
VFR800A 2005
25-054_l.jpg



Den höll tätt under sex dagars konstant regnande genom Polen/Tüskland. När denna billiga biltema säck ger upp blir det en lite dyrare variant med pysventil.
Hojjen mådde inte lika bra efter polska vägar med regn och sand överallt. Mitt drivpaket var i gott vid avfärd men är numera redo för pensionering trots noggrant smörj.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det blir nog en av de här nästa säsong:

Ortlieb K503, 35 liters med ventil.
k503.jpg


Sealline Kodiak med fönster och ventil. Tyvärr bara gul via Addnature.com. (Svart är diskret och smuts syns knappt). 30 eller 40 liter.
L_kodiak_window.jpg
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Än 1 gång har jag svar på dina frågor ,,, fyyyy va ja känner mig gammal o erfaren ,, ja hade kunnat visa hur ja gjort på min mille för att fästa en packsäck därbak ,,

surra med remmar e ok ,, köp halkskydd på textil affären o lägg mellan väska o hoj så du inte repar ,, dvs väska halkar inte så lätt ,, sedan fixar du spännband du kan spänna rejält med ,, gärna sådana med spännarm , duvet knirr knarr knirr knarr när du spänner ,,

hade du bara undrat lite tidigare ,,
ja kan ta bilder o skicka om ja har en adress o skicka till ,,

// Köping :Bugar

duckie skrev:
Jag måste skaffa nånting att ha lite grejer i på hojen om jag ska åka lite längre. Orkar inte ha ryggsäck. Som jag har fattat det kan man köpa en ..packsäck som man surrar fast på typ passagerarsadeln, samt ev en tankväska.
Några frågor ang detta:

Packsäcken, hur får jag fast den? Har den remmar eller surrar man fast den med spännband typ? Eller med såna där gummiband med krokar på ändena?

Tankväskan; är det ett magnetfäste?

Jag är livrädd för repor, finns det något hopp för mig att någonsin kunna frakta mer än en mobiltelefon på hojen?

BOnusfråga: Kan jag köpa detta på Touringbutiken?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
På R1:an och min gamla Trajja fanns det "pack-öglor" under kutsen som man bara fäller ut sen är det enkelt att packa. Om man inte har en lackad ensitskuts så kommer varken bagage eller remmar åt lack nånstans. Knirk knirk packremmar låter lite grymt mot plasten tycker jag så jag kör bara med långa grova remmar från Järnaffärn. Såg ut såhär på gamla hojen:
 

Bifogat

  • luggage.jpg
    luggage.jpg
    54.5 KB · Visningar: 125
  • straps.jpg
    straps.jpg
    27.3 KB · Visningar: 87
  • strap.jpg
    strap.jpg
    52.6 KB · Visningar: 107

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Bagster + tankväska
Ortlieb packväskor, helt vattentäta och du slipper rn massa bök med regnskydd!! :tummenupp :Bugar
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
men din e ju byggd för touring ju ,,,,

Nicke skrev:
På R1:an och min gamla Trajja fanns det "pack-öglor" under kutsen som man bara fäller ut sen är det enkelt att packa. Om man inte har en lackad ensitskuts så kommer varken bagage eller remmar åt lack nånstans. Knirk knirk packremmar låter lite grymt mot plasten tycker jag så jag kör bara med långa grova remmar från Järnaffärn. Såg ut såhär på gamla hojen:
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Japp! Jag kör med fransar i styret och sissybar också. Läckert med kombinationen svart och krom. :tungan

jocke i köping skrev:
men din e ju byggd för touring ju ,,,,
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Om du får för dig att köpa 25kg hönsfoder så kan man göra såhär! :tummenupp
 

Bifogat

  • Mindre_2890.jpg
    Mindre_2890.jpg
    117.4 KB · Visningar: 98
  • Mindre_2889.jpg
    Mindre_2889.jpg
    124 KB · Visningar: 126
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
jocke i köping skrev:
Än 1 gång har jag svar på dina frågor ,,, fyyyy va ja känner mig gammal o erfaren ,, ja hade kunnat visa hur ja gjort på min mille för att fästa en packsäck därbak ,,

Finns ingen som har så många bra svar som du :)

Som du ju vet så gick det ju att packa en hel del på hojen - kolla min fina packåsna!
 

Bifogat

  • packåsna.jpg
    packåsna.jpg
    89.4 KB · Visningar: 136
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top