Psykning på apoteket

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ingen som har tittat på MotoGP de senaste åren kan ha undgått att se vad Rossi och flera andra har på näsan när de kör. Just det: en beige tejp-bit. Inne på apoteket för någon månad sedan stod jag av en slump plötsligt öga mot öga (näsa?) med just denna produkt och kunde inte låta bli att göra av med ungefär 130 kr. Eftersom jag har ganska trånga näsgångar och oftast andas med munnen när jag sover (vilket ofta innebär snarkning) gick köpet faktiskt att motivera på rationella grunder. Nu sitter jag med förpackningens sista "nasal strip" på plats och kan konstatera att de verkligen fungerar! Känslan är "Aaaaah..." med lätt uppspärrade ögon när man drar sitt första andetag genom näsan och upplever "better breathing for people with a deviated septum". Kan verkligen rekommenderas för den som:

• Vill psyka sina motståndare och anar GP-förarnas hemlighet.
• Faktiskt vill underlätta andningen genom näsan.
• Snarkar och delar sovrum med någon annan.
• Är allmänt nyfiken.

http://www.breatheright.com/products/nasal_strips.asp

PS. Klicka på "Demos" och kolla på filmen om/med uppfinnaren. DS
 

Bifogat

  • 7.jpg
    7.jpg
    138.2 KB · Visningar: 399
  • pagephoto_products_nasal.jpg
    pagephoto_products_nasal.jpg
    16.2 KB · Visningar: 2,052

SirHenk

Ge mig nåt kurvigt! ;)
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki 1000R K5
Anledningen till att dom har "plåstret", är att syremängden dom får i sig ökar, vilket i sin tur gör att man presterar bättre och orkar hålla samma tempo under en längre tid än utan!
Funkar mer eller mindre bra på olika människor, men det ökar syreintaget på alla!
Jag testade det när jag höll på med brottning, och det på elitnivå, jag använde det när jag körde konditionspass, o då funkade det kanonbra!
Så jag kan oxå rekommendera er att testa det, för som sagt, det funkar! :)
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
kan tänka mig att det funkar, kom på mig själv idag att sitta med öppen mun och flåsa så visiret immade igen. 130kr säger du.... :)
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
Anledningen till att dom har "plåstret", är att syremängden dom får i sig ökar, vilket i sin tur gör att man presterar bättre och orkar hålla samma tempo under en längre tid än utan!
Funkar mer eller mindre bra på olika människor, men det ökar syreintaget på alla!
Jag testade det när jag höll på med brottning, och det på elitnivå, jag använde det när jag körde konditionspass, o då funkade det kanonbra!
Så jag kan oxå rekommendera er att testa det, för som sagt, det funkar! :)

Syreintaget som du säger, borde i det här sammanhanget vara helt ointressant. Om du har varit elitidrottare så vet du att individens maximala syreupptagningsförmåga dvs. din kondition inte har något med hur trånga dina näsgångar är. Jag tror som crashtestdummy att det handlar om att få ut så mycket utandningsluft ur näsan som möjligt och inte genom munnen för att minska riskerna för imma på visiret. Om man sen upplever det som lättare att andas så är det väl inget fel på det heller. En vända med nästrimmern kanske också underlättar, eller med pekfingret till och med.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bah, testa och dra näsvingarna snett nedåt/utåt och andas så känner ni skillnaden.
Klart det underlättar andningen, i alla fall på mig.
Om skillnaden i bromspunkt är en meter och det leder till 0,3 sekunder långsammare varvtid så är det självklart att man måste optimera varenda möjlig chans till max koncentration.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kommer ihåg Lassa Carlbark som satte på ett av sina barns "Bamse-plåster" över näsan nån gång '99-'01. Var nån slags pik/psykning till dom som just körde med sånna "plåster" på näsan. :)
 
Last edited:

Gammalågalen

Med lem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Älta
Hoj
Sucka DR650 vinter-ök, Traja TT600 03
Genom att andas genom näsan så mycket som möjligt och inte genom munnen reducerar man graden av uttorkning. Nog så viktigt när man susar runti öknen i Qatar i tre kvart.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, vill man lägga pengar på bluffprodukter så. Köp en el-magtrimmare samtidigt.
 

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S
Bluffprodukt lär det ju inte vara men i framtiden kommer vi kunna urskilja idrottsmännen på deras lätt skrynkliga näsor :tummenupp
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Eventuella effekter eller inte; jag skulle i ren fåfänga kunna ha det bara för att det är så snyggt. I sammanhanget en anledning så god som någon.

/I
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag har pratat med en kompis som forskar på fysiologen, SU och enligt honom så finns det inget vetenskapligt belägg för att näsplåster har någon positiv mätbar effekt på prestationsförmågan.
Men, naturligtvis kan det ha effekt, men då tror jag vi syftar på psykologiska mekanismer, som är mer svårförklarade än det vi kan mäta i fysiska enheter.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag har pratat med en kompis som forskar på fysiologen, SU och enligt honom så finns det inget vetenskapligt belägg för att näsplåster har någon positiv mätbar effekt på prestationsförmågan.
Men, naturligtvis kan det ha effekt, men då tror jag vi syftar på psykologiska mekanismer, som är mer svårförklarade än det vi kan mäta i fysiska enheter.
Visst kan man mäta placeboeffekten.

:fakta
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag tror som crashtestdummy att det handlar om att få ut så mycket utandningsluft ur näsan som möjligt och inte genom munnen för att minska riskerna för imma på visiret.

Ja risken för imma på visiret måste verkligen vara överhängande i den väderlek de kör i... :rolleyes:
 

Dr.Bike

Guest
Placebo är bra.
Det får verkligen folk/maskiner att prestera bättre.
Se bara på Slick 50.
RWS flytande motorrenovering
STP
Piller och kurer för människor

Tron kan försätta berg.

Visserligen vill man ju tro - att om man sätter en tejpbit eller klämma på näsan så trycks den ju ihop och det skulle rent reoretiskt gå TYNGRE att andas....
Men moder natur har gjort nåt fel här...
Prova sjäv att trycka näsvingarna lite uppåt med ex.vis tummarna.
Voi´la!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top