Rimligt pris för en service?

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Betalade 4400kr för 100 milaservice på Aprilian i juni 2023 och 3300kr för min förra 790 duke 2020. Inte orimligt med 4200kr men det går säkert att få ner något om du letar runt lite.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Såg en snubbe i depån på Kemorabanan i Finland för en massa år sen som gjorde precis det som Obsession engineering gjorde på 1290, fast på en Aprilia RS 250. Hela motorn var i bitar på golvet i depåboxen när han renoverade växellådan. Tog någon timme sen var han på banan igen... :D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
100-mila servicen är ju inte bara filter och oljebyte. Den är egentligen rätt viktig. Kontroller av spel i handtag, koppling, att muttrar är åtdragna osv osv.

Jag har sett en demohoj där framhjulet var inte åtskruvad varken mutter(handskruven några gängor) eller spännbulten på andra sidan. Det jäkliga var att den hade varit redan ute på tur.

Timdebiteringen har också dragit iväg i o m att hojjarna har blivit så avancerade idag mer alla hjälpmedel och inställningar. Mer instrument och mer utbildning.
Märkt att, många skiter helt enkelt i garantierna och servar själv(ofta då japshojjar)
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
100-mila servicen är ju inte bara filter och oljebyte. Den är egentligen rätt viktig. Kontroller av spel i handtag, koppling, att muttrar är åtdragna osv osv.
Tänkte just säga det, kolla upp exakt vad som faktiskt ingår i servicen, det är mycket mer än olja och filter.
Nu har jag inte jobbat med större MC, men däremot MC- och mopedscootrar. Då hade vi listor där alla punkter bockades av, har för med det handlade om ungefär 1½ A4-ark för en normal förstaservice med fyrtaktsmotor. Mycket var givetvis bara simpla saker som att kolla att all belysning fungerar, men ändå många moment som ska genomföras så det tar en del tid att gå igenom allt.
Och för en genomsnittssvensson kan det absolut vara bra att någon med lite mer hoj/mekvana ger hojen en översyn då och då - skrämmande många bara kör så länge det går, trots att skrapljud, glapp, läckage o.s.v. mycket tydligt visar att hojen inte är frisk.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
När såna här trådar kommer upp så undrar jag oftast vad får du för 1000kr idag, knappt någonting, en vanlig veckohandling på willys 1500 spänn. En verkstad behöver minst 1500kr/tim för att gå runt och det är då debiterad tid, resten av tiden är oftast gratis så oftast drar en meck in kanske 4-5 timmar om dagen debiterad tid, resten går åt till att tjöta i telefon med kunder som har tusen frågor, pumpa däck, kolla och höra på något ljud som någon tycker sig höra mm. Det jag alltid undrar när kunder gnäller om priset och skall pruta, ja det förekommer ganska ofta, vad jobbar du med själv och hur mycket lön vill du ha ?. Kan man inte fixa det själv så får man betala så är det bara. När du köper ny hoj med garanti så ta med i beräkningen vad servicen kostar för att bibehålla garantin, busenkelt.. Annars köp en äldre hoj utan garanti, precis samma som med bilar och all annan bröte. Over and out !!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
När såna här trådar kommer upp så undrar jag oftast vad får du för 1000kr idag, knappt någonting, en vanlig veckohandling på willys 1500 spänn. En verkstad behöver minst 1500kr/tim för att gå runt och det är då debiterad tid, resten av tiden är oftast gratis så oftast drar en meck in kanske 4-5 timmar om dagen debiterad tid, resten går åt till att tjöta i telefon med kunder som har tusen frågor, pumpa däck, kolla och höra på något ljud som någon tycker sig höra mm. Det jag alltid undrar när kunder gnäller om priset och skall pruta, ja det förekommer ganska ofta, vad jobbar du med själv och hur mycket lön vill du ha ?. Kan man inte fixa det själv så får man betala så är det bara. När du köper ny hoj med garanti så ta med i beräkningen vad servicen kostar för att bibehålla garantin, busenkelt.. Annars köp en äldre hoj utan garanti, precis samma som med bilar och all annan bröte. Over and out !!
Sant. Skulle timdebitering ske på samtal om pris, saldo på plats och leveranstid (som syns på hemsidan) från mina kunder vore de gamla goda 071-numren billiga i jämförelse.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Betalade 4400kr för 100 milaservice på Aprilian i juni 2023 och 3300kr för min förra 790 duke 2020. Inte orimligt med 4200kr men det går säkert att få ner något om du letar runt lite.
Betalade liknade för 100-milaservice på min Ducce, på auktoriserad service. Hoj med kåpor som ska bort för att kunna byta olja och filter. Såvitt jag vet baserar sig priset på en standarddebitering där Ducati specat tidsåtgång för arbete, som nämnts tidigare i tråden.

@Shah Of Iran du blir alltså inte scammad högst troligt, bara den bistra verkligheten när man servar ny hoj på verkstad.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När såna här trådar kommer upp så undrar jag oftast vad får du för 1000kr idag, knappt någonting, en vanlig veckohandling på willys 1500 spänn. En verkstad behöver minst 1500kr/tim för att gå runt och det är då debiterad tid, resten av tiden är oftast gratis så oftast drar en meck in kanske 4-5 timmar om dagen debiterad tid, resten går åt till att tjöta i telefon med kunder som har tusen frågor, pumpa däck, kolla och höra på något ljud som någon tycker sig höra mm. Det jag alltid undrar när kunder gnäller om priset och skall pruta, ja det förekommer ganska ofta, vad jobbar du med själv och hur mycket lön vill du ha ?. Kan man inte fixa det själv så får man betala så är det bara. När du köper ny hoj med garanti så ta med i beräkningen vad servicen kostar för att bibehålla garantin, busenkelt.. Annars köp en äldre hoj utan garanti, precis samma som med bilar och all annan bröte. Over and out !!
Jag tror att dom flesta av oss här är överens om att timdebiteringen är ganska okej.
Det är antalet timmar som man ibland kan fundera över.
Två timmar för en 100-milaservice till exempel? :va
När jag gjorde allting själv gick det galant under en timme (följde samma schema som verkstaden).
Det är sådant som väcker funderingar.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tror att dom flesta av oss här är överens om att timdebiteringen är ganska okej.
Det är antalet timmar som man ibland kan fundera över.
Två timmar för en 100-milaservice till exempel? :va
När jag gjorde allting själv gick det galant under en timme (följde samma schema som verkstaden).
Det är sådant som väcker funderingar.

Tidsåtgång kan kanske räknas med att från mekanikern får arbetsodern så ska han gå och hämta hojen på parkeringen/lagret rulla in den till arbetsplatsen plocka fram materialet. Sen samma procedur när är färdig och sen fylla i arbetsodern och dokumentation. Bara en tanke från min sida.

När jag jobbade med vvs service så är det mycket tid som gick till annat än rena jobbet.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Service på Royal Enfield var flera tusen vad jag kommer ihåg. För att byta filter och olja. Tar max, och då menar jag max, en halvtimme. Så jag gjorde det själv. Tar man med ventilkoll så tar det kanske en timme. Men inte mer. För en som aldrig gjort det innan.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Man måste ju även ha täckning för lunch, fikapaus och den tid man inte har beläggning.
Mc-verkstäder brukar inte vara några guldgruvor direkt.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Service på Royal Enfield var flera tusen vad jag kommer ihåg. För att byta filter och olja. Tar max, och då menar jag max, en halvtimme. Så jag gjorde det själv. Tar man med ventilkoll så tar det kanske en timme. Men inte mer. För en som aldrig gjort det innan.
Du glömde att ekerspänningen skall kollas.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Service på Royal Enfield var flera tusen vad jag kommer ihåg. För att byta filter och olja. Tar max, och då menar jag max, en halvtimme. Så jag gjorde det själv. Tar man med ventilkoll så tar det kanske en timme. Men inte mer. För en som aldrig gjort det innan.
Inga kåpor att lossa och varmkörd hoj verkar vara receptet för en snabb service.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tidsåtgång kan kanske räknas med att från mekanikern får arbetsodern så ska han gå och hämta hojen på parkeringen/lagret rulla in den till arbetsplatsen plocka fram materialet. Sen samma procedur när är färdig och sen fylla i arbetsodern och dokumentation. Bara en tanke från min sida.

När jag jobbade med vvs service så är det mycket tid som gick till annat än rena jobbet.
Exakt detta.

Klart att alla jobb går fort om man inte behöver räkna in all ställtid som krävs för att göra jobbet ifråga. Vad gäller tillverkarnas schabloner så kan de säkert vara ganska generöst tilltagna men de är väl också satta så att meken inte ska behöva hetsa igenom jobbet med risk för tex kosmetiska skador och därmed dåligr rykte för märket i förlängningen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Exakt detta.

Klart att alla jobb går fort om man inte behöver räkna in all ställtid som krävs för att göra jobbet ifråga. Vad gäller tillverkarnas schabloner så kan de säkert vara ganska generöst tilltagna men de är väl också satta så att meken inte ska behöva hetsa igenom jobbet med risk för tex kosmetiska skador och därmed dåligr rykte för märket i förlängningen.
Vad jag hört från folk i branchen, både på bil- och MC så är tiderna satta av fabrikerna ibland rena fantasitider, speciellt på större jobb där man ska plocka isär en motor. Då får man helt enkelt lägga mer tid på enklare jobb för att firman ska gå runt.

Vi har som redan skrivit här ovan ett val. Det är ingen som tvingar oss att köpa nytt, vi måste inte ha garanti, vi måste inte lämna hojen på en verkstad. Vill vi göra allt ovanstående så är det ju bara att betala och se glad ut. Tycker vi att verkstan är för dyr så väljer vi en annan, enkelt :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top