Riskutbildning del 2 i skåne utan att ta körlektioner?

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Som i topic, jag letar efter en körskola i skåne som låter en ta riskutbildning del 2 utan körlektioner, (har mejlat Eriksson i malmö och frågat men väntar på svar) och i eslöv så tillåter dom inte de och vill mjölka en på pengar,

mvh

Andreas
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Kolla med Svensson trafikskola i Lund. Tror det är Mc läraren där och Eriksson i malmö som har hand om risk 2an i Malmö.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Brukar väl vara samma visa, trafikskolor vill inte svärta ner sitt rykte genom att släppa dit folk som de inte "godkänt".
Alternativet är att boka privat och stämplas som "privatist" av VV (Trafikverket, eller vad fan de kallar sig för stunden) och möta hårdare krav av ingen speciell anledning annat än fördommar.

Är jävligt glad att jag har mina lappar. Körkortsutbildningen spårade ur för länge sedan.
Handlar inte direkt om att lära folk att köra ett fordon utan hur mycket man kan tjäna på att folk vill ha körkort. :död
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Brukar väl vara samma visa, trafikskolor vill inte svärta ner sitt rykte genom att släppa dit folk som de inte "godkänt".
Alternativet är att boka privat och stämplas som "privatist" av VV (Trafikverket, eller vad fan de kallar sig för stunden) och möta hårdare krav av ingen speciell anledning annat än fördommar.

Är jävligt glad att jag har mina lappar. Körkortsutbildningen spårade ur för länge sedan.
Handlar inte direkt om att lära folk att köra ett fordon utan hur mycket man kan tjäna på att folk vill ha körkort. :död

Helt enig med dig där
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Kolla med Svensson trafikskola i Lund. Tror det är Mc läraren där och Eriksson i malmö som har hand om risk 2an i Malmö.
swenssons i eslöv kan dra åt h****** iaf,

Ska skicka ett mail och ringa om ja nte får svar! tack :)
Brukar väl vara samma visa, trafikskolor vill inte svärta ner sitt rykte genom att släppa dit folk som de inte "godkänt".
Alternativet är att boka privat och stämplas som "privatist" av VV (Trafikverket, eller vad fan de kallar sig för stunden) och möta hårdare krav av ingen speciell anledning annat än fördommar.

Är jävligt glad att jag har mina lappar. Körkortsutbildningen spårade ur för länge sedan.
Handlar inte direkt om att lära folk att köra ett fordon utan hur mycket man kan tjäna på att folk vill ha körkort. :död

16 år och ska ta A1 kort som privatist, hurfan ska detta sluta :va

Finns där någon tröst i att man övningskört en säsong?

Har hört de e tvärtom att dom e snällare mot privatister och utmanar dom från körskolorna, men hade visst fel..

jajo hade ja fött något år tidigare precis innan dom ändra hade ja varit bra mycket lyckligare

men hur bokar jag privat nu då? körskolorna lär ju garanterat redan börjat paxa 16 platser åt 10 st som ska göra de,
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fråga Esquire här på forumet.

Enligt honom är det inte alls något problem att göra allt utan att betala en spänn till trafikskolorna.

Det är dessutom lika bra, för trafikskolorna går ändå med förlust för varje lektion dom säljer, det är bara ren välgörenhet dom sysslar med, det är bara för att dom vill att vi ska bli välutbildade trafikanter dom fortfarande finns kvar, dom köper in bilarna och motorcyklarna till trafikskolan genom att ta ut sin egen pension i förskott.....

Allt enligt honom då, själv tycker jag att dom är giriga jävla svin som har en egen lobbyorganisation (STR) som hela tiden hittar på nya, dyra obligatorier som man måste göra på trafikskolan, motiverat mot beslutande organ med "att det är för trafiksäkerheten" vilket aldrig får ifrågasättas, oavsett kostnad....
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Fråga Esquire här på forumet.

Enligt honom är det inte alls något problem att göra allt utan att betala en spänn till trafikskolorna.

Det är dessutom lika bra, för trafikskolorna går ändå med förlust för varje lektion dom säljer, det är bara ren välgörenhet dom sysslar med, det är bara för att dom vill att vi ska bli välutbildade trafikanter dom fortfarande finns kvar, dom köper in bilarna och motorcyklarna till trafikskolan genom att ta ut sin egen pension i förskott.....

Allt enligt honom då, själv tycker jag att dom är giriga jävla svin som har en egen lobbyorganisation (STR) som hela tiden hittar på nya, dyra obligatorier som man måste göra på trafikskolan, motiverat mot beslutande organ med "att det är för trafiksäkerheten" vilket aldrig får ifrågasättas, oavsett kostnad....

giriga svin ja..

men ska höra med esqiure, tack så mycket!
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
swenssons i eslöv kan dra åt h****** iaf,

Ska skicka ett mail och ringa om ja nte får svar! tack :)


16 år och ska ta A1 kort som privatist, hurfan ska detta sluta :va

Finns där någon tröst i att man övningskört en säsong?

Har hört de e tvärtom att dom e snällare mot privatister och utmanar dom från körskolorna, men hade visst fel..

jajo hade ja fött något år tidigare precis innan dom ändra hade ja varit bra mycket lyckligare

men hur bokar jag privat nu då? körskolorna lär ju garanterat redan börjat paxa 16 platser åt 10 st som ska göra de,

Klart du klarar att ta ett kort som privatist!

Bara att ge sig fan i att kunna alla regler och köra som en kung. Det klarar du, lätt. Det enda som STR vill är att få privatister osäkra så de kastar pengar på trafikskolorna nu för tiden.

Hur man bokar som privatist vet jag dock inte. Ring till trafikverket och fråga, kostar säkert gratis. :)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Klart du klarar att ta ett kort som privatist!

Bara att ge sig fan i att kunna alla regler och köra som en kung. Det klarar du, lätt. Det enda som STR vill är att få privatister osäkra så de kastar pengar på trafikskolorna nu för tiden.

Hur man bokar som privatist vet jag dock inte. Ring till trafikverket och fråga, kostar säkert gratis. :)

Tack för positiv uppmuntran :tummenupp

och någon gång i framtiden ska jag också äga en äkta ducati!

första saken jag gör imorgon bitti!

men vad jag förstår så ska du bara göra som du tillsägs på risktvåan, det är nog uppkörningen som kommer bli svårare att göra och få tid till,
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
jag vet inte hur det funkar i skaune men här uppe kör alla körskolor sina riskutbildningar på samma bana. Och det bör ju gå att ringa direkt dit och boka en plats tycker man. Har inte provat själv dock men det kan ju inte vara så att man MÅSTE kontakta en körskola för att kunna ta körkort.

Iofs är det ju så för bil iom "handledarkurser" som jag personligen tycker var riktigt jävla onödig. Fick inte lära mej något där som gör mej till en bättre handledare än jag redan var.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
men jag har inget emot att göra en riskutbildning på min egen hoj för ja e rätt van vid den, svängradien kanske är de enda problemet,

men sen kanske man får låna hoj där borta?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Äh, va negativ du är Andreas. Vi har ju samma förutsättningar, samma hoj och allt och jag klarade det. Klart som fan att det går :)

Risk 2 blir oftast dyrare om du inte tar lektioner på körskolan. Gjorde min hos nya trafikskolan i K-stad och i höstas tog de 2500 för de som gick där och 3500 för privatister.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Äh, va negativ du är Andreas. Vi har ju samma förutsättningar, samma hoj och allt och jag klarade det. Klart som fan att det går :)

Risk 2 blir oftast dyrare om du inte tar lektioner på körskolan. Gjorde min hos nya trafikskolan i K-stad och i höstas tog de 2500 för de som gick där och 3500 för privatister.

ja men sen måste du ta körlektionr för 1600-2500 typ
 

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Skövde
Hoj
BMW F 800 R - 2010
Jag gjorde min risk 2:a i Kga förra våren, precis när det var alldeles nytt med den utbildningen.
Då var det så att körskolorna som ordnade riskutbildningen ville att man skulle ta en lektion på deras skola först.
Jag tycker det är bra, man behöver behärska cykeln innan man klarar utbildningen. Så för allas säkerhet tycker jag det är bra att man vet att alla som är där kan köra MC.

Detta inte minst för dom andra som går utbildningen samtidigt, som en säkerhetskoll. Jag skulle inte ha velat göra dom övningarna tillsammans med någon som inte hade full koll på sin cykel.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Äh, va negativ du är Andreas. Vi har ju samma förutsättningar, samma hoj och allt och jag klarade det. Klart som fan att det går :)

Risk 2 blir oftast dyrare om du inte tar lektioner på körskolan. Gjorde min hos nya trafikskolan i K-stad och i höstas tog de 2500 för de som gick där och 3500 för privatister.

Är det körskolan och deras anställda som håller i Risk 2:an eller är det folk från VV, som på uppkörningen?
Oavsett tycker jag det är skamligt att ta olika betalt för samma utbildning! Snacka om att dömma folk på förhand.

Jag gjorde min risk 2:a i Kga förra våren, precis när det var alldeles nytt med den utbildningen.
Då var det så att körskolorna som ordnade riskutbildningen ville att man skulle ta en lektion på deras skola först.
Jag tycker det är bra, man behöver behärska cykeln innan man klarar utbildningen. Så för allas säkerhet tycker jag det är bra att man vet att alla som är där kan köra MC.

Detta inte minst för dom andra som går utbildningen samtidigt, som en säkerhetskoll. Jag skulle inte ha velat göra dom övningarna tillsammans med någon som inte hade full koll på sin cykel.

Ingen som övningskör eller för den delen har ett nytt körkort har full koll på sin MC. Jag har haft kortet i rätt så några år men skryter inte med att jag har totalkoll på alla körmoment.
Vad gör man på risk 2:an som gör att du inte vågar lita på dina medmänniskor? Utsätter man andra för eventuella faror? Kör man "chicken-race" eller?

Med detta erkännandet, skulle du då våga göra en risk 2:a ihop med mig? ;)
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Risketta bokad här i eslöv hos dom griniga små svinen :) lite pengar får dom väl ha, 800 kr

Sen risktvåa på nya trafikskolan i krianstad för 3500 den 20/4 :)

Måste säga receptionisten behandla hur ja pratade otydligt och glömde mitt mobilnr och liknande väldigt bra :hihi

återkommer den 20/4 då :tummenupp
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tog mitt kort i Eslöv förra året. Man behöver inte nämna namn. Men de är riktiga tards som bara mjölkar en på pengar. Sen förmögna att skicka ut en faktura är de iheller inte. Väntat nu sen förra sommaren på att få betala, fast jag t.o.m. sagt ifrån, haha.
Sen ringer någon ekonominisse upp och får det att låta som om jag försökt smita ifrån min betalning. Och jag sa till han att träna upp receptionisten till att hantera fakturor som jag dealade med dem sen första dagen. Nä, suck säger jag..

Ska du köra upp? Tips: Boka in i Helsingborg
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top